تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۲۴۴۳۵۱
سرویس خبر : انرژی
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

منابع مربوط به حوزه آب در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک درصد کاهش داشته است

‌می‌متالز - سهم اعتبارات بخش آب در لایحه ۱۴۰۱ نسبت به قانون سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش و سهم اعتبارات فصل آب و فاضلاب ۲۱،۷ درصد رشد داشته است.

ب گزارش می‌متالز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی اعتبارات بخش آب در لایحه بودجه سال آینده کشور پرداخت. بر اساس این گزارش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات بخش آب شامل فصل منابع آب و فصل آب و فاضلاب حدود یک پنجم کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امور اقتصادی کشور و معادل ۱۳ هزار و ۶۲۷ میلیارد و ۵۳۲ میلیون تومان است. سهم اعتبارات بخش آب در این لایحه نسبت به قانون سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش و سهم اعتبارات فصل آب و فاضلاب ۲۱،۷ درصد رشد داشته است.

همچنین اعتبارات مربوط به برنامه تأمین آب و حذف برنامه توسعه منابع آب در حوزه‌های آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک و در نظر گرفتن موضوع خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی از محل یارانه‌ها افزایش یافته است.

بر مبنای این گزارش ردیف منابع آب در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۰، عملکرد ۸۰ درصدی و ردیف فصل آب و فاضلاب در همین بازه عملکرد ۸۵ درصدی داشته است. به علاوه در بودجه امسال اعتبارات بسیاری از طرح‌های بخش آب و آب و فاضلاب، استانی شده و ردیف‌های اعتباری شرکت‌ها و دستگاه‌های مرتبط با بخش آب حذف و بودجه مربوطه به دستگاه‌های اصلی شرکت‌های مادر (اختصاص داده شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده از نکات مهم و قابل توجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مرتبط با بخش آب، گام مثبت و قابل تأیید در جهت برقراری حق النظاره منابع آب زیرزمینی است که از سال گذشته در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ شده بود. همچنین لزوم توجه به اثربخشی طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین در صرفه جویی واقعی آب، لزوم توجه به چالش‌های مختلف مربوط به تکمیل و اتمام طرح‌های توسعه منابع آب در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک و لزوم توجه به تأمین آب شرب شهر‌های دارای تنش از دیگر نقاط قوت بودجه در بخش آب است.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده