تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۸
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۴۴۳۱۶
سرویس خبر : انرژی

شمارش معکوس برای اجرای تعرفه‌های جدید برق/ نقره‌داغ شدن مشترکان پرمصرف با کاهش یارانه برق

‌می‌متالز - ۱۰ روز تا اجرای تعرفه‌گذاری جدید برق به منظور حذف یارانه مشترکان خیلی پرمصرف باقی مانده و قرار است از ابتدای بهمن‌ماه، قشری که بیش از الگو مصرف می‌کند مشمول پرداخت هزینه‌های بیشتری شوند.

به گزارش می‌متالز، یکشنبه پنجم دی‌ماه در جلسه هیئت دولت، اعضای دولت به استناد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مصوبه جدید نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کردند.

بر اساس این مصوبه، از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری، ۲۵ درصد از مشترکان برق کشور که بیش از الگوی مصرف به مصرف برق می‌پردازند مشمول افزایش تعرفه خواهند شد و برای دو درصد از مشترکان که بسیار پرمصرف هستند، یارانه پنهان برق به شدت کاهش می‌یابد.

طبق گفته وزیر نیرو، در زمستان الگوی مصرف ۲۰۰ کیلووات‌ساعت است، اگر مشترکی ۱۰۰ کیلووات‌ساعت بیشتر استفاده کند تا ۱.۵ برابر یعنی ۶۰۰ تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی ۱۰۰۰ تومان و سه‌برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات‌ساعت ۱۴۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

در واقع تعرفه برق مشترکین خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف کمتر از الگو، به این ترتیب محاسبه می‌شود که مازاد بر الگو مصرف تا یک و نیم برابر، تا دو برابر و مصارف بیش از دو برابر به ترتیب با ضریب ۱.۵، ۲.۵ و ۳.۵ برابر هزینه تأمین برق را بپردازند.

به عبارت ساده‌تر، اگر الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعتی فصل گرم را در نظر بگیریم، تا این میزان مصرف، مشترک تعرفه قدیم را می‌پردازد. مصارف بالای ۳۰۰ کیلووات ساعت تا ۴۵۰ کیلووات ساعت ۱.۵ برابر هزینه‌های تأمین برق، از ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت، ۲.۵ برابر هزینه‌های تأمین برق و از مصرف ۶۰۰ کیلووات ساعت به بالاتر ۳.۵ برابر هزینه تأمین انرژی را باید بپردازند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده