تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۲۴۴۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عکسی از رخوت بورسی

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(20 آذر)

می متالز - معاملات امروز بورس تهران کم‌رمق‌تر از روزهای قبل پی گرفته شد و در این میان، اختلال در هسته معاملات هم مزید بر علت شد تا شاخص کل در رفت و برگشتی کم‌دامنه حول نقطه صفر نوسان کند. فقدان محرک بیرونی در کنار عدم قطعیت‌های بازار جهانی همچنان عامل اصلی رخوت بورسی ارزیابی می‌شود که سودای کسب سود‌های روزانه را در بازار گسترش داده است.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(20 آذر)

به گزارش می متالز، شاخص سهام در جریان معاملات امروز همچون روزهای قبل رشد نسبتا کم‌دامنه‌ای را در آغاز کار بازار تجربه کرد اما در ادامه با فشار تدریجی عرضه‌ها از سقف روزانه به مسیر نزولی بازگشت و در نهایت به محدوده منفی فروافتاد. حرکت‌های کم‌توان صعودی و نزولی سهام در روزهای اخیر را می‌توان به نوعی روایت‌گر رخوت معاملات سهام دانست. تنزل ارزش معاملات خرد در کنار نشیب و فراز کم‌دامنه قیمت‌ها با عمر کوتاه روزانه از ویژگی‌های روزهای اخیر بورس تهران است. چیزی که بیش از هر عاملی منجر به رخوت در فضای کلی حاکم بر بازار شده است، فقدان محرک بیرونی برای حرکت رو به جلو سهام در چشم‌انداز پیش‌ رو است که در قالب بازار محتاط جهانی، فاصله از موعد انتشار گزارش‌های عملکردی، عقبگرد دلار در بازار آزاد و البته نبود رویدادهای قابل‌ملاحظه در بازار از حیث جریان اطلاعات خودنمایی می‌کند.

ثبات در کنار بی‌ثباتی

بازار جهانی در روزهای اخیر محتاط رفتار می‌کند. ضرب‌الاجل سه ماهه برای رفع تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا از یک سو و رفتار ظاهرا متعارض آمریکا پس از توافق اخیر با رقیب آسیایی خود ثبات و آرامش را از بازارها ربوده است. جدال بر سر تعیین سرنوشت نفت هم مزید بر علت شده تا فعالان بورس تهران نامطمئن‌تر از پیش از جریان معاملات فاصله بگیرند و بیشتر ناظر ماجرا باشند تا عامل. با این حال، هر چند بازار جهانی پایه‌های محکمی برای حرکت رو به جلو ندارد و با مخاطرات غیراقتصادی مهمی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما یکی از محرک‌های سهام بورس تهران، یعنی بازار ارز، به مدد تغییر شیوه‌های مدیریت بازارساز در یکی از باثبات‌ترین دوره‌های خود طی ماه‌های اخیر قرار دارد. ادامه این شرایط در بازار ارز نه تنها برای کلیه کسب‌وکارهای اقتصادی ثبات‌آفرین است بلکه دستاوردی برای بورس دلارمحور تهران به شمار می‌رود.

خطای مکرر در هسته معاملات

یکی از موانع خرید‌وفروش‌های امروز، بروز خطای مکرر در سفارش‌گیری سامانه معاملات بود. معمولا چنین خطاهایی در هسته ناتوان معاملات طی روزهای شلوغ و پرسفارش رخ می‌داد اما امروز در عین عادی‌بودن شرایط، درخواست معامله‌گران فرابورسی برای خرید یا فروش با خطا در سامانه‌های برخط مواجه شد و ضمن ایجاد نگرانی در میان معامله‌گران، رخوت کلی حاکم بر بازار را تشدید کرد. به نظر می‌رسد هنوز عزمی برای بهبود سامانه فنی معاملات نزد مدیران وجود ندارد و قرار است اعتماد سرمایه‌گذاران به دلیل ناکارآمدی‌های موجود مخدوش شود و زیان‌های احتمالی را به فعالان سهام تحمیل کند. 

واگرایی شاخص‌ها

معاملات امروز با تعادلی نسبی حاکم بر بزرگان صنایع کالایی دنبال شد و در این میان، پالایشی‌ها بیش از همگنان خود تحت فشار عرضه قرار گرفتند و در ساعات پایانی معاملات بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. از طرف دیگر، هیجان در بانکی‌ها و خودرویی‌ها فروکش کرد و نسبت به روزهای قبل کمتر در معرض صف خرید یا فروش قرار گرفتند و اغلب در دامنه منفی قیمت معامله شدند.
با وجود حرکت‌های کم‌دامنه در گروه‌های بزرگ، شاهد تقاضای نسبتا قوی‌تر در سهامی هستیم که از حیث حجم مبنا و ارزش بازار کوچک‌ترند. از این جمله می‌توان گروه غذایی را مثال زد که چندین نماد آن در معاملات امروز، ضمن تجربه صف خرید، به طور متوسط بیشترین رشد قیمت را در بین گروه‌های 38 گانه بورسی تجربه کردند. به عبارت دقیق‌تر، «وبشهر» و «غبشهر» جزو پرتقاضاترین سهام بازار از حیث تعداد و حجم خرید بودند که این اشتیاق برای خرید تا ساعات پایانی پا برجا ماند. برآیند این رفتار در واگرایی شکننده شاخص کل از شاخص کل‌هم‌وزن قابل مشاهده است.

عناوین برگزیده