تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۴۴۵۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

ایفای مسوولیت اجتماعی فولاد مبارکه در قالب مدل مشتری‌محور کلایدون

‌می‌متالز - یک جامعه‌شناس گفت: مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکت فولاد مبارکه در چارچوب مدل مشتری‌محور کلایدون قابل بررسی است چراکه ایفای مسوولیت اجتماعی علاوه بر سودآوری به حفظ و اعتبار شرکت در فضای عمومی جامعه می‌انجامد.

به گزارش می‌متالز، سعیده حاج‌علی با اشاره به مسوولیت اجتماعی شرکتی، اظهار کرد: مسوولیت اجتماعی شرکتی مفهومی رایج در مباحث دانشگاهی و کسب‌وکار است و بسیاری از مدیران شرکت‌ها به اجبار و یا با اختیار به این مهم در تصمیم‌گیری پایبند هستند.

وی افزود: مسوولیت‌پذیری اجتماعی روشی برای حفظ ارتباط یک واحد تجاری با ذینفعان آن است و اجرای مسوولیت اجتماعی آثار و فوائد بسیاری برای کارکنان شرکت و افراد جامعه به همراه دارد.

این جامعه‌شناس با اشاره به سابقه تاریخی مسوولیت اجتماعی در کشور گفت: در گذشته جنس مسوولیت اجتماعی ماهیت مذهبی و کمک به افراد محروم جامعه داشت، اما امروزه مسوولیت‌پذیری اجتماعی نوین در جامعه رشد یافته است.

وی با بیان اینکه در دهه ۵۰ میلادی، تعهد به جامعه در مسوولیت اجتماعی مطرح بود، گفت: امروزه مفاهیمی مانند حفظ محیط زیست، حقوق کارمندان، کیفیت زندگی، امید به زندگی مواردی است که به مفهوم مسوولیت اجتماعی افزوده شده است.

حاج‌علی با تاکید بر انتزاعی بودن مفهوم مسوولیت اجتماعی، بیان کرد: مسوولیت اجتماعی در طول تاریخ دچار دگردیسی شده است و در نهایت مسوولیت اجتماعی می‌تواند به تعالی سازمانی منجر شود.

وی با اشاره به مدل کارول در مسوولیت‌پذیری اجتماعی، تصریح کرد: در این مدل مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی از چهار بخش اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه تشکیل شده است. در این مدل مهمترین فایده مسوولیت اجتماعی شرکتی مباحث اقتصادی است و نگاه بشردوستانه در این مدل کمرنگ خواهد بود.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در مدل کارول نیاز انسانی نادیده گرفته شده است، گفت: در مدل دوایر متحدالمرکز، مسوولیت اجتماعی به این گونه تعریف می‌شود که مباحث اقتصادی، قانونی، اخلاقی، بشردوستانه و نیاز انسانی روابط متقابل با همدیگر دارند و حالت سلسله مراتب مدل کارول را در آن مستتر نیست.

وی در پایان به اقدامات ایفای مسوولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: شرکت فولاد مبارکه با انتخاب سنجیده در راستای مسوولیت اجتماعی در بحران کرونا وارد عمل شده است.

حاج علی با اشاره به اینکه اقداماتی نظیر بهینه سازی و کاهش مصرف آب را با جمع آوری و انتقال پساب شهری و ارتقاء بهداشت منطقه توسط شرکت فولاد مبارکه در راستای مسوولیت اجتماعی است، گفت: مسوولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه را می‌توان در مدل مشتری‌محور کلایدون تشریح کرد. به این معنا که در راستای افزایش سودآوری به تقاضای مشتریان در مسوولیت‌پذیری اجتماعی پاسخ داده می‌شود. در این صورت شرکت با هدف سودآوری، در رفتار‌های مسوولانه اجتماعی و زیست محیطی مشارکت می‌کند و به علت ایفای مسوولیت اجتماعی صاحب شهرت و اعتبار در فضای عمومی جامعه می‌شود که در نهایت به افزایش مشتریان می‌انجامد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده