تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۲۴۴۶۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گل‌گهر در مسیر پایداری و توسعه متوازن

گل‌گهر در مسیر پایداری و توسعه متوازن
‌می‌متالز - مدیر طرح‌های اقتصاد مقاومتی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: بر اساس مطالعات مختلف، رسیدن بنگاه‌های اقتصادی به اهداف در زمینه سودآوری و گسترش فعالیت‌ها و کسب جایگاهی مناسب در منطقه بسیار به اجرای مسئولیت اجتماعی بستگی دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با توجه به این مهم، در شهرستان سیرجان استان کرمان به نقش‌آفرینی پرداخته است. این شرکت هم‌اکنون طرح‌های بسیاری را در زمینه‌های خدماتی، تفریحی، فرهنگی و آموزشی در راستای ارتقای سرانه‌ها و رفع عقب‌ماندگی سایر بخش‌ها در منطقه سیرجان اجرا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محسن آرش، مدیر طرح‌های اقتصاد مقاومتی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی یادداشتی نوشت: مجموعه فعالیت‌ها و تعهدات اخلاقی بنگاه‌های اقتصادی در راستای برطرف کردن نیاز ذی‌نفعان در مقیاس محلی و حتی کشوری با عنوان «مسوولیت اجتماعی» شناخته می‌شود. بر اساس مطالعات مختلف، رسیدن بنگاه‌های اقتصادی به اهداف در زمینه سودآوری و گسترش فعالیت‌ها و کسب جایگاهی مناسب در منطقه بسیار به اجرای مسوولیت اجتماعی بستگی دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با توجه به این مهم، در شهرستان سیرجان استان کرمان به نقش‌آفرینی پرداخته است. این شرکت هم‌اکنون طرح‌های بسیاری را در زمینه‌های خدماتی، تفریحی، فرهنگی و آموزشی در راستای ارتقای سرانه‌ها و رفع عقب‌ماندگی سایر بخش‌ها در منطقه سیرجان اجرا می‌کند تا از این طریق بتواند تعهدات خود را در امتداد مسئولیت اجتماعی در منطقه به اجرا درآورَد. استراتژی اصلی شرکت گل‌گهر در این حوزه کمک به توسعه زیرساخت‌ها با هدف دستیابی به توسعه متوازن منطقه‌ای، متناسب با توسعه صنعتی، تعریف شده است.

به طور کلی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بر حسب ضرورت و نیاز در جامعه و بر مبنای ارائه خدمات و یا تولید محصولات شکل می‌گیرند. کاملا مشخص است که تداوم روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی بسیار وابسته به حضور موثر آن‌ها در حوزه‌های مختلف است و تصمیم‌گیری این بنگاه‌ها بر شرایط منطقه‌ایِ اطراف خود تاثیر می‌گذارد. بنابراین، در نگرش‌های نوین مدیریتی، نگاه‌ها به سوی کسب‌ و کار‌ها معطوف شده‌اند تا شرکت‌های بزرگ و در حال ترقی و پیشرفت که در تلاش متمایز کردن خود از سایر رقبا هستند به مقوله مسوولیت‌های اجتماعی (Corporate Social Responsibility) بیشتر توجه کنند. مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها مفهومی است که در چند دهه اخیر، توجه بسیاری از دولت‌های جهان را به خود جلب کرده، اما هنوز تعریف دقیقی برای آن ارائه نشده است. با این حال، یکی از جامع‌ترین تعاریف فعلی را مجتمع جهانی کسب‌ و کار برای توسعه پایدار این‌ گونه بیان می‌کند: مسوولیت اجتماعی مجموعه فعالیت‌های مدیریتی و تعهدات اخلاقی یک شرکت به منظور رفع تمامی نیاز‌های ذی‌نفعان در جامعه محلی و یا فراتر از آن، محیط زیست و... تعریف می‌شود، به طوری که قوانین، تجارت و انتظارات عمومی جامعه از بنگاه‌های اقتصادی برآورده شود.

مسوولیتی مفید و اثربخش

بر اساس مطالعات انجام‌شده در حوزه مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها، ارتباط دو جانبه‌ای میان یک بنگاه اقتصادی و جامعه وجود دارد. طبق نتایج این مطالعات، زمانی که سازمانی در مسیر کمک و حمایت از جوامع حرکت می‌کند، جامعه نیز شرایط لازم برای کسب سود بیشتر و پیشرفت واحد‌های تجاری را فراهم می‌آورَد؛ بنابراین مشارکت در طرح‌های مسوولیت اجتماعی، علاوه بر نتایج مثبت برای جامعه، در سودآوری بنگاه‌های اقتصادی نیز بسیار اثرگذار است. به همین منظور، شرکت‌ها در میان تمامی دغدغه‌های کسب‌ و کار، نقش‌آفرینی موثرتر در حوزه مسوولیت اجتماعی خود را نیز در نظر می‌گیرند. در زمینه حفظ اکوسیستم مناطق اطراف، رعایت عدالت اجتماعی در استخدام نیروی کار، برآورده کردن تمامی نیاز‌های ضروری پرسنل و کارمندان مجموعه، ارائه محصولات کاملا سالم و بدون ضرر و زیان برای انسان، صرف درآمد‌ها در مسیر پیشرفت و توسعه، رفتار مناسب با افراد مرتبط و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در صورت تولید محصولات یا ارائه خدمات در تعهد و مسئولیت اجتماعی نقشی مهم و اساسی ایفا می‌کنند.

مشارکت در امور مربوط به اجرای مسوولیت اجتماعی مزایای فراوانی را برای شرکت‌ها به همراه دارد. افزایش کارایی و اثربخشی کارکنان از طریق حس تعلق به مجموعه، بِرندسازی و بهبود آن در نظر مشتریان در بلندمدت، ایجاد مزیت رقابتی شرکت‌ها و افزایش سهم بازار، کاهش ریسک و هزینه‌های ناشی از کنترل، کاهش تاثیرات منفی اجتماعی و زیست‌محیطی کسب‌ و کار‌ها و خلق ارزش اقتصادی و اجتماعی از مهم‌ترین مزایای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به شمار می‎آیند. عواملی همچون شفافیت کسب‌ و کارها، مشتری‌مداری، ارزیابی سرمایه‌گذاران، بازار رقابتی کار و روابط تامین‌کنندگان، کسب‌وکار‌ها را به سوی اجرای مسوولیت اجتماعی سوق می‌دهند. برای مثال، سرمایه‌گذاران ملاحظاتی همچون حفظ محیط زیست و مسوولیت اجتماعی موثر را در سرمایه‌گذاری خود مدنظر قرار می‌دهند و با توجه به آن در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

توسعه معادن و صنایع معدنی، علاوه بر افزایش تولید و اشتغا‌ل‌زایی گسترده، موجب رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی جوامع محلی و توسعه کسب‌ و کار‌ها و مشاغل در مناطق می‌شوند. به تبع این توسعه در صنایع معدنی، نقش مسوولیت اجتماعی در این نوع فعالیت‎ها بیش از پیش آشکار شده است. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور و یکی از شرکت‌های برتر در بازار سرمایه، علاوه بر توسعه فعالیت‌ها و افزایش تولید در سال‌های اخیر، با برنامه‌ای مدون در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی شرکتی (CSR) توانسته است نقشی تعیین‌کننده در توسعه متوازن و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه سیرجان و استان کرمان ایفا کند.

حرکت در مسیر تحقق

در سال‌های اخیر، اجرای پروژه‌های متعدد توسعه خطوط تولید در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و اجرای اَبَرپروژه انتقال آب خلیج فارس به شرکت گل‌گهر موجب افزایش چشمگیر تولید و افزایش سهم آن از بازار فولاد کشور شده است. به موازات تحولات عظیم در این شرکت، با هدف کمک به توسعه سایر بخش‌ها و تحقق توسعه متوازن منطقه‌ای، پروژه‌های متعددی در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر قرار گرفته است. احداث بیمارستان فوق‌ تخصصی در سیرجان با هدف ارتقای ظرفیت‌های درمانی این شهرستان و شهر‌های اطراف آن، احداث مجموعه عظیم باشگاه فرهنگی و ورزشی گل‌گهر در راستای افزایش سرانه‌های ورزشی و توسعه رشته‌های مختلف ورزشی در منطقه، اجرای شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان سیرجان، شروع عملیات اجرایی بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری و تفریحی در جنوب شرق کشور، شروع عملیات اجرایی احداث راه‌آهن سیرجان ـ بردسیر، ده‌ها پروژه کوچک و متوسط از قبیل اجرای طرح «شهر نور» در سیرجان، برق‌رسانی و آب‌رسانی به روستا‌های محروم، احداث مدرسه، احداث خانه بهداشت و مرمت بنا‌های تاریخی از پروژه‌های شاخص شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای انجام مسوولیت اجتماعی‌اند که با هدف ارتقای سرانه‌ها و رفع عقب‌ماندگی سایر بخش‌ها در حال اجرا هستند. استراتژی اصلی این شرکت در حوزه ایفای مسوولیت‌های اجتماعی شرکتی، کمک به توسعه زیرساخت‌های درمانی، ورزشی، آموزشی، گردشگری و فرهنگی با هدف دستیابی به توسعه متوازن منطقه‌ای متناسب با توسعه صنعتی، توسعه کسب و کار‌های کوچک و متوسط، حمایت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات در داخل شهرستان سیرجان و استان کرمان و نیز توانمندسازی و محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی و محروم در دو شهرستان سیرجان و بردسیر تعیین شده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان معین اقتصادی منطقه ۷ استان کرمان (شهرستان‌های سیرجان و بردسیر)، با هدف حمایت از توسعه کسب‌ و کار‌های خرد خانگی و کارگاه‌های کوچک و متوسط، در تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با بانک قرض‌الحسنه رسالت و بنیاد برکت، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی را با اولویت در دستور کار خود قرار داده است. با تاکید ویژه مدیرعامل و هیات‌مدیره، سپرده‌گذاری شرکت در این تفاهم‌نامه‌ها به نسبت سنوات گذشته افزایش قابل توجهی داشته و امکان پرداخت یک هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در هشت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مهیا شده است. باور مدیران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر این است که اجرای مسوولیت‌های اجتماعی بیشتر از این‌که سود و منفعتی برای محیط زیست و جوامع محلی داشته باشد، از طریق جلب رضایت ذی‌نفعان، پایداری و استمرار فعالیت‌های کسب‌وکار شرکت را تضمین خواهد کرد.

گل‌گهر در مسیر پایداری و توسعه متوازن

گل‌گهر در مسیر پایداری و توسعه متوازن

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت