تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۴۳
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۴۵۱۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تعمیق انتظارات منفی ابزار‌های طلایی بورس‌کالا زیر سایه تکانه‏‏‏‏‏‌های کاهشی بازار ارز

دو راهی دلهره - امید ابزار‌های طلایی‌ها

‌می‌متالز - انتظارات منفی در جریان معاملات ابزار‌های طلایی بورس‌کالا در حالی استمرار یافت که بهای ارز در بازار آزاد نیز به مسیر کاهشی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، در بازار صندوق‌های طلایی بورس‌کالا که اکنون واحد‌های ۶ صندوق طلا در این بازار مورد دادوستد قرار می‌گیرند، شاهد تعمیق انتظارات در محدوده منفی هستیم که در معاملات روز گذشته این بازار رقم خورد و سبب شد نرخ پایانی دادوستد واحد‌های صندوق طلا بیش از پیش نسبت به قیمت ابطال آن‌ها کاهش یابد. با وجود آنکه هنوز نتیجه مذاکرات برجامی به‌طور رسمی مشخص نشده و تنها خبر‌های امیدوارکننده‌ای در روز‌های اخیر از سوی طرفین این نشست رسانه‌ای شده است، موقعیت فروش را به‌سرعت در بازار ارز تقویت کرد و این روند کاهشی در سایر بازار‌ها به‌ویژه بازار ابزار‌های طلایی بورس‌کالا نیز منعکس شد؛ تا جایی‌که افت قیمت‌ها در این بازار نیز شدت گرفت و فاصله قیمتی این اوراق با بهای بنیادین خود، آن هم در محدوده منفی افزایش یافت.

به‌عبارت دقیق تر، متوسط فاصله هر دو نرخ پایانی و ابطال معاملات واحد‌های صندوق طلای قابل‌معامله بورس‌کالا در جریان معاملات روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش به منفی ۶۱/ ۰ درصد رسید؛ آن‌هم در شرایطی که تا دقایق پایانی این بازار، روند کاهش بها در بازار ارز استمرار یافت، افت قیمت در بین صندوق‌های طلا نیز تشدید شد.

در بازارگواهی سپرده سکه طلا نیز که انتظار می‌رود این اوراق در شرایط معمول، به میزان اندکی بالاتر از نرخ سکه بهار آزادی بازار آزاد معامله شود، شاهد اختلاف نزدیک به ۳‌درصدی آن‌هم در محدوده منفی هستیم؛ به معنای آنکه در معاملات روز گذشته این بازار نیز متوسط فاصله بهای اوراق سپرده سکه طلا با نرخ سکه فیزیکی بازار آزاد به نزدیک منفی ۳‌درصد رسیده است که به وضوح نشان‌دهنده آن است که اهالی این بازار انتظار ریزش قیمت‌ها را جدی ارزیابی کرده و غالب معاملات خود را مبتنی بر این پیش‌بینی انجام می‌دهند؛ بنابراین طبق انتظارات اهالی بازار ابزار‌های طلایی بورس‌کالا که این روز‌ها سعی دارند تکانه‌های ارزی را به‌عنوان متغیر اصلی مبادلات خود درنظر بگیرند، تداوم افت بهای ارز محتمل خواهد بود؛ تا جایی‌که عقبگرد نرخ دلار آزاد به قیمتی حتی نزدیک به ۲۷ هزار تومان در آینه ابزار‌های طلایی بورس‌کالا قابل پیش‌بینی است. البته این شرایط در صورتی محقق خواهد شد که مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر بازار ارز که این روز‌ها اخبار امیدوارکننده منتشره از نشست‌های برجام است، تنها در غالب حرف و سخن باقی نمانده و به نتیجه قطعی ختم شده و از سوی مقامات رسمی اعلام شود.

سرنخ انتظارات کاهشی ابزار‌های طلایی در افت بهای ارز

بهای ارز در بازار آزاد در کنار تکانه‌های نرخ جهانی اونس طلا، دو سیگنال اصلی هستند که جریان معاملات ابزار‌های طلایی بورس‌کالا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. تجربه نشان داده اولویت اصلی معامله گران بازار گواهی سکه و صندوق‌های طلای بورس‌کالا، نوسان بهای آزاد دلار است که نسبت به تکانه‌های اونس طلا اثرگذاری بیشتری بر جهت‌گیری قیمت اوراق طلایی بورس‌کالا دارد. به‌ویژه این روز‌ها که قیمت‌ها در بازار ارز روند کاهشی را می‌پیماید، ذهنیت غالب در بین اهالی این بازار‌ها به سمت کاهش بها بوده و سعی دارند تا عمده معاملات خود را با نرخی پایین‌تر از قیمت‌های بنیادین موجود در بازار انجام دهند. آن‌هم در شرایطی که قیمت اوراق سپرده سکه طلا به نسبت سکه بهارآزادی بازار افت شدیدتری را تجربه کرده، بهای ابطال واحد‌های صندوق طلای بورس‌کالا نیز همسو با آن کاهشی شده است، از این‌رو در بازار صندوق‌های طلا نیز شاهد افت بهای معاملاتی این اوراق در کنار بهای ابطال آن هستیم که کاهش اختلاف این دو نرخ را که به‌عنوان دو داده حیاتی برای پیش‌بینی انتظارات غالب بازار به‌کار برده می‌شود، رقم زده است، از این‌رو شاهد تخلیه حباب قیمتی در معاملات واحد‌های صندوق‌های طلای قابل‌معامله در بورس‌کالا هستیم و گرایش غالب دادوستد اهالی این بازار به سمت ریزش قیمت‌ها قابل‌ترسیم است. با ورود یک صندوق جدید با نماد مثقال به مجموعه صندوق‌های طلای قابل‌معامله در بورس‌کالا، اکنون واحد‌های ۶ صندوق طلا در این بازار امکان مبادله دارند.

از آنجا که عمده انتظارات این بازار به سمت افت قیمت‌ها تمایل پیدا کرده است، در شروع دادوستد این صندوق جدید نیز شاهد معامله واحد‌های این صندوق با نوسان منفی قیمت بودیم که طی دو روز مبادله اوراق این صندوق، نرخ پایانی معاملات، با کاهش مداوم با نرخی پایین‌تر از بهای ابطال خود دادوستد شد.

آیا اونس طلا به رشد خود ادامه می‌دهد؟

اونس جهانی طلا به دلیل ضعف اخیر شاخص دلار و افزایش بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا افزایش محسوسی را تجربه کرد و در جریان معاملات روز چهارشنبه (تا ساعت تنظیم این گزارش) به ۱۸۱۶‌دلار در هر اونس رسید. صعود بهای این فلز گرانبها پس از آن صورت گرفت که جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو در تازه‌ترین اظهارات خود بیان کرد که افزایش نرخ بهره و استمرار اتخاذ سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم موردنیاز است. در همین حال، سرمایه گذاران منتظر انتشار داده‌های مربوط به تورم ایالات‌متحده هستند که به‌زودی منتشر می‎شود تا بینش جدیدی در مورد جهت احتمالی رشد اقتصادی و نرخ‌های بهره به‌دست آورند. پیش بینی می‌شود که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در‌ماه دسامبر ۴/ ۵ درصد افزایش داشته باشد که بالاترین میزان در دهه‌های اخیر به‌شمار می‌رود. این در حالی است که این شاخص در‌ماه گذشته به میزان ۹/ ۴ درصد ارزیابی شده است.

درحالی‌که اکثر تحلیلگران اقتصادی و همچنین شهروندان عادی انتظار داشتند، فشار‌های تورمی فراتر از اظهارات مقامات باشد و روند افزایشی آن تداوم یابد، فدرال‌رزرو برای مدت طولانی موضع خود مبنی‌بر گذرا بودن افزایش تورم را حفظ کرد و معتقد بود که این جریان افزایشی تورم، به‌سرعت فروکش خواهد کرد. از آنجایی که پیش بینی‌های اقتصادی، رشد شاخص CPI را نشان می‌دهد، نگرانی‌ها درباره تداوم افزایش تورم تشدید می‌شود، چراکه شاخص CPI، حاوی داده‌هایی مربوط به هزینه‌های انرژی و مواد غذایی است و مبتنی بر جدیدترین ارزیابی‌های این شاخص، سطح فعلی تورم در‌ماه دسامبر به ۷‌درصد سالانه خواهد رسید و ۲/ ۰ درصد نسبت به رقم ۸/ ۶‌درصدی در‌ماه نوامبر افزایش یافته است.

پاول در بیانات خود گفت که سیاستگذاران هنوز در حال تجزیه و تحلیل رویکرد‌های مختلف هستند و نرخ تورم فعلی بالاتر از اهداف موردنظر است. رئیس فدرال‌رزرو همچنان معتقد است که می‌توانند سطح فشار‌های تورمی را بدون ایجاد مشکلات بزرگ اقتصادی در جهت بهبود رکود کاهش دهند.

حقیقت ماجرا این است که تنها ابزاری که فدرال‌رزرو برای محدود کردن افزایش تورم از آن بهره می‌گیرد، افزایش نرخ بهره بوده که در ادبیات اقتصادی افزایش نرخ بهره ذاتا هرگونه توسعه اقتصادی موردنیاز برای دستیابی به بهبود کامل اقتصادی را محدود خواهد کرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند، گذرا دانستن افزایش نرخ تورم از سوی فدرال‌رزرو تعبیری اشتباه بوده و این رویداد را نباید در کوتاه مدت در نظر گرفت، چراکه فشار‌های تورمی این روزها، بالاترین حد طی ۴ دهه گذشته به‌شمار می‌روند و اقدام متعادل‌کننده برای کنترل تورم در یک دوره کوتاه، آن‌هم بدون تاثیر کاهشی بر سرعت رشد اقتصادی که در حال‌حاضر از اهداف فدرال‌رزرو است، کاری غیرممکن خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده