تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۴۴۸
کد خبر: ۲۴۵۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات:

تحقق اهداف اقتصادی افق ۱۴۰۴ با توسعه متوازن و یکپارچه حمل و نقل ریلی

تحقق اهداف اقتصادی افق ۱۴۰۴ با توسعه متوازن و یکپارچه حمل و نقل ریلی
‌می‌متالز - دکتر امیرحسین نادری تامین و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کشور را یکی از شرایط لازم برای تحقق اهداف چشم انداز افق ۱۴۰۴ خواند و بر نقش بالقوه آن در مدیریت جریان فیزیکی و قیمت تمام شده کالا، رشد اقتصادی و تامین نهاده‌های زنجیره ارزش صنایع و فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، دکتر امیرحسین نادری با یادآوری اهداف حوزه معدن در چشم‌انداز ۱۴۰۴ گفت: دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تُن فولاد خام و کسب رتبه هفتم جهانی با توجه ذخایر طبیعی و توان علمی کشور امکان‌پذیر است، اما برای تحقق آن نیاز به تامین زیرساخت‌هایی مانند شبکه حمل و نقل مناسب است و در این خصوص در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴، توسعه شبکه ریلی کشور به میزان ۲۵ هزار کیلومتر عنوان شده که به معنای احداث ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی است.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، رسیدن به سهم ۵۲ درصدی مواد معدنی و فولاد در حمل و نقل ریلی و حمل ۲۰۲ میلیون تُن ماده معدنی از طریق این شبکه را از دیگر اهداف تعیین شده در این سند عنوان کرد و افزود: حمل و نقل در رشد صنعت بواسطه مدیریت زنجیره تامین زنجیره‌های ارزش صنعت، نقش بالقوه در مدیریت جریان فیزیکی، قیمت تمام شده کالا، رشد اقتصادی و تامین نهاده‌های زنجیره ارزش صنایع و در مجموع فعالیت‌های اقتصادی دارد به طوری که به می‌توان ادعا کرد ایجاد زیرساخت لازم در حوزه حمل و ریلی لازمه توسعه پایدار صنعت فولاد است.

دکتر نادری با اشاره به مزیت‌های شبکه ریلی در بخش هزینه‌ها، ایمنی، محیط زیست و ظرفیت نسبت به سایر شبکه‌های حمل و نقل، دسترسی ریلی نامتناسب پهنه‌های معدنی و نواحی صنعتی و بنادر صادراتی را از ضعف‌های این شبکه برشمرد و با تاکید بر کمتر بودن هزینه ساخت زیرساخت‌های ریلی نسبت به زیر ساخت‌های جاده‌ای تصریح کرد: نبود زیرساخت کافی در این حوزه و فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی موجب شده است تا نه تنها بخش معدن و صنایع معدنی که در حوزه‌های دیگر مانند کشاورزی هم نتوانیم از بازار‌های جهانی بهره لازم را ببریم.

وی ارتقای استاندارد حمل و نقل، افزایش ظرفیت زیرساخت‌ها و بهبود یکپارچگی شبکه حمل و نقل و همچنین توازن و یکپارچگی بین خطوط اصلی و فرعی را به عنوان اولویت‌های پیشنهادی سیاست‌گذاری در چالش‌های حمل و نقل ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر صرفا ۱۳ درصد از خطوط ریلی کشور بین ۵۰ تا ۷۰ درصد استفاده می‌شود و بیش از ۷۲ درصد شبکه ریلی کمتر از ۲۵ درصد مورد استفاده قرار دارد که در صورت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مسیر‌های اصلی تجاری کشور، انتظار می‌رود حدود ۳۸ درصد از خطوط ریلی کشور بیش از ۷۵ درصد مورد استفاده قرار گیرند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تاکید بر آمادگی شرکت «ومعادن» و شرکت‌های گروه برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این پروژه گفت: توسعه زیرساخت‌های ریلی موجب بهبود سرعت حمل و نقل، افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها، حضور پررنگ‌تر در بازار‌های بین‌المللی و ایجاد سود مناسب از محل سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده