تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۴۵۲
کد خبر: ۲۴۵۵۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سیمان امروز ۲۹دی ۱۴۰۰

‌می‌متالز - قیمت سیمان در بورس کالا، امروز ۲۹دی ۱۴۰۰ هم افزایش داشت و حالا نگرانی از افزایش قیمت قیمت این ماده اولیه ساخت مسکن به شدت افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، امروز دومین روزی است که قیمت رسمی سیمان در بورس کالا هم دیگر ثبات یک هفته قبل را ندارد. ارزان‌ترین سیمان در بورس کالا، کیلویی ۴۹۷ تومان به فروش می‌رسد و گران‌ترین سیمان هم کیلویی ۶۵۸ تومان. این امروز، ۲۹دی ۱۴۰۰، خریداران ارزان‌ترین مدل سیمان را حدودا پاکتی ۲۵ هزار تومان می‌خرند و بابت گران‌ترین مدل آن را پاکتی ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان.

قیمت سیمان در بازار آزاد هم مبتی بر عواملی مانند شرکت ارائه دهنده سیمان، مقدار سیمان و نوع سیمان است. قیمت سیمان در بازار آزاد امروز  دی ۱۴۰۰ از ۳۵ هزار تومان شروع شده و تا ۴۳ هزار تومان هم عرضه می‌شود.

قیمت سیمان روز گذشته در بورس کالا هم ۴ درصد افزایش قیمت داشت. البته، این قیمت، قیمت کارخانه بوده و هزینه حمل و انتقال سیمان به دست فروشنده در آن اعمال نشده است.

قیمت سیمان در این مدت درگیر نوسانات زیادی بوده است. دلیل آن هم آن گونه که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان پیش از این گفته بود افزایش هزینه تولید سیمان برای تولیدکنندگان است. آن طور که دبیر انجمن سیمان گفته بود، هزینه حمل و نقل مازوت برای واحد‌های سیمانی گران تمام می‌شود؛ تا حدی که گاهی بهای حمل مازوت به کارخانه از بهای مازوت دریافتی بیشتر است. دولت قبلا وعده داده بود که مازوت را به دست صاحبان صنایع می‌رساند، اما حالا کرایه حمل مازوت به دوش خود تولیدکنندگان افتاده و همین هزینه‌های تمام شده را افزایش داده است.

از اواسط آذر ماه بود که سهمیه گاز واحد‌های سیمانی قطع شد و موزارت نفت مازوت در اختیار آنان قرار داد. جواد اوجی، وزیر نفت، پیش از شروع شدن پاییز گفته بود که در زمستان، روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم. سال پیش هم گاز واحد‌های فولادی و سیمانی به دلیل کمبود این سوخت، سهمیه‌بندی و قطع شده بود و صنایع، ناگزیر به استفاده از مازوت بودند.

بنا بر پیگری‌ها از انجمن سیمان، برق واحد‌های سیمانی هم از دو هفته پیش سهمیه‌بندی شده و احتمالا یکی از دلایل نوسانات قیمت سیمان در این چند روز، همین قطع برق است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده