تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۴۵۵۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بودجه ۱۴۰۱ و صنعت سیمان/ حقوق دولتی ۵ برابری

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل گفت: به موضوع حقوق دولتی و مالیات از کلینکر اعتراض داریم.

به گزارش می‌متالز، مالیات بر کلینکر، افزایش حقوق دولتی، بهای گاز سه موضوع مهم بودجه ۱۴۰۱ برای سیمانی‌هاست.

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ تایید شده و برای تصویب نهایی، هر بخش به کمیسیون‌های مربوطه می‌رود و مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

سیمانی‌ها بر ۳ موضوع از این پیش‌نویس اعتراض دارند، بنابر روال بررسی اعتراضات، موضوع اعتراض به کمیسیون معدن و صنایع معدنی ارجاع و با حضور صاحبان صنایع و کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اکنون درخواست سیمانی‌ها مبنی بر خارج شدن کلینکر از شمول اخذ مالیات در بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون مربوطه ارسال شده است، بعد از بررسی، در صورت تایید، بند‌های مربوط به سیمان اصلاح می‌شود.

محمدرضا احسانفر، مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل (سیمان سیستان) در ارتباط با لایحه بودجه ۱۴۰۱  اظهار کرد: پیش‌بینی بودجه برای محل درآمد دولت از بخش معدن متفاوت است و به نوع، اندازه، محل قرارگیری معدن بستگی دارد. در پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱ میزان حقوق دولتی سیمانی‌ها ۵ برابر گذشته است.

وی افزود: در صنعت سیمان به این موضوع اعتراض داریم و درخواستی مبنی بر خارج شدن کلینکر از شمول اخذ مالیات در بودجه ۱۴۰۱، در کمیسیون مربوطه ارسال شده است.

احسانفر با بیان اینکه در سال مانع زدایی از تولید، با این بودجه، یک مانع بر موانع دیگر تولید افزوده می‌شود، گفت: هزینه در نهاده‌های تولید، سوخت، برق و حمل‌ونقل افزایش یافته است. همچنین هزینه‌های ناشی از تامین قطعات یدکی چه در داخل و چه در خارج از کشور افزایش یافته است. این درحالی است که قیمت سیمان نمی‌تواند افزایش یابد. حال در نظر بگیرید در شرایط فعلی هزینه‌هایی همچون مالیات بر کلینکر و حقوق دولتی نیز توسط دولت اضافه شود، به طور قطع تا زمانی‌که این عدم تعادل ادامه دارد، بدن نیمه جان سیمان به سمت مرگ نزدیک‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل با اشاره به پیشینه صنعت سیمان در کشور گفت: قیمت سیمان بر اساس نمودار ۱۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده، در حدود ۱۲ سال پیش قیمت سیمان در تبدیل به نرخ ارز، ۵۰ دلار و امروز ۱۲ تا ۱۳ دلار است.

این پیشکسوت صنعت سیمان با بیان اینکه هیچ تناسبی بین اندازه سرمایه‌گذاری با فروش سالیانه شرکت‌ها وجود ندارد، گفت: به طور قطع شرایط کنونی بر سودآوری سیمانی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین سود‌های شرکت از آنجایی که برنامه توسعه‌ای، نوسازی و بازسازی ندارد، به عنوان سود تقسیم می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل در ارتباط با مالیات بر کلینکر گفت: می‌خواهند کلینکر را به درد سیمان دچار کنند و با سیاست‌های نادرست دولت در این بخش‌ها، بازار صادرات کلینکر نیز دچار مشکل خواهد شد.

وی بیان کرد: صادرات سیمان کاهش یافت و از یک مقطعی صادرات کلینکر افزایش یافته است. در حقیقت سیمان ما می‌خواست با برند ایران صادر شود، اما به خاطر مشکلات و هزینه‌های تحریم مقرون به صرفه نیست.

منبع: صدای بورس 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده