تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۴۵۲۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحقق چشم‌انداز ارتقا، تولید در مجتمع صنعتی لامرد/ وزیر صمت: افزایش ظرفیت تولید مجتمع لامرد دستاوردی مهم در رونق اشتغال است

‌می‌متالز - جشن تکمیل ظرفیت مجتمع تولید آلومینیوم با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار در شهرستان لامرد امروز برگزار شد، ظرفیتی که به گفته مسؤولین نقطه عطفی در رونق تولید و اشتغال همچنین تبدیل شدن این شهرستان به یک منطقه صنعتی بزرگ است.

به گزارش می‌متالز، جشن تکمیل ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی مجتمع آلومینیوم لامرد و عملیات اجرایی نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر انرژی شهرستان لامرد، امروز طی آیینی با حضور وزیر صنعت و معدن، رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده قرارگاه سازندگی وزارت دفاع و جمعی از مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

وزیر صمت در روند مراسم جشن تکمیل ظرفیت ۳۰۰ هزار تُنی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در لامرد گفت: اکنون در برهه‌ای از زمان هستیم که در بخش اقتصادی نیازمند هماهنگی و یکپارچگی صنعت و معدن و تجارت هستیم.

سید رضا فاطمی امین افزود: افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم از ۱۵۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن در این مجتمع صنایع آلومینیوم یک دستاورد مهم در رونق اقتصاد و اشتغال زایی است و اکنون لازم است برای پایداری این صنعت تلاش شود تا در این خصوص نگرانی وجود نداشته باشد و پس از پایداری صنعت، اقدامات برای گسترش و احداث فاز‌های دیگر تولید مهیا شود.

وزیر صنعت صمت استقرار صنایع پایین دست در منطقه ویژه اقتصادی لامرد را لازم دانست و بیان کرد: استقرار صنایع پایین دست در این منطقه سبب رونق سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم خواهد شد.

مجتمع تولید آلومینیوم جنوب بستری برای تبدیل لامرد به منطقه صنعتی بزرگ است

سردار نجار در مراسم جشن تکمیل ظرفیت کارخانه تولید آلومینیوم جنوب فارس در لامرد با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رونق تولید گفت: مقام معظم رهبری همواره بر توجه به رونق تولید و رفع موانع تأکید داشته اند که امروز این گسترش ظرفیت‌ها تلاشی نتیجه بخش برای رونق تولید است.

فرمانده قرارگاه سازندگی وزارت دفاع اظهار داشت: افزودن فاز‌های تولیدی بیشتر و استقرار صنایع پایین دست عاملی خواهد بود که باعث تبدیل این منطقه به یک منطقه صنعتی بزرگ خواهد شد.

وی اشاره‌ای نیز به استقرار نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر در لامرد اشاره‌ای داشت و افزود: امروز عملیات آغاز به ساخت نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر که یک ظرفیت عظیم است در شهرستان لامرد آغاز شده است، ما با جدیت، پیگیر احداث قطعی این نیروگاه خواهیم بود که به واسطه استقرار این نیروگاه در گسترش صنعت آلومینیوم لامرد هم رونق ایجاد می‌شود.

نجار، گسترش ظرفیت‌های آبرسانی و برق رسانی را عاملی مؤثر در تکمیل فاز‌های بعدی گسترش صنایع آلومینیوم لامرد دانست و بیان داشت: تاکنون ظرفیت‌های آب مناسب بوده است، اما برای تکمیل فاز‌های بعدی به ظرفیت ویژه تری از آبرسانی نیاز است که مسئله انتقال آب به لامرد باید به سرانجام برسد و برای برق رسانی هم استقرار نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی، مشکل کار را حل خواهد کرد.

مجتمع تولید آلومینیوم لامرد ظرفیتی عظیم در جهت رونق تولید ملی است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم جشن تکمیل ظرفیت مجتمع تولید آلومینیوم جنوب گفت: از مهم‌ترین ویژگی مردم این خطه که از دیرباز زبانزد بوده است، بحث سرمایه گذاری در منطقه خود و رونق تولید و پیشرفت بوده است که امروز نمونه عظیم آن را در مجتمع تولید آلومینیوم مشاهده می‌کنیم.

عبدالرضا ناصری با اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بیان داشت: طبق فرموده رهبر انقلاب، کشوری ایران کشوری است با یک درصد جمعیت که هفت درصد ذخایر معدنی را دارد از نظر جمعیت تحصیل کرده آماری حدود ۱۴ میلیون نفر را به خود اختصاص داده است.

مصری افزود: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی اقتصاد را عاملی مهم برای سلطه ناپذیری می‌دانند و در این بین تأکید بر تولید انبوه و با کیفیت، توزیع عادلانه و مصرف به اندازه است.

وی گفت: اقتصاد ایران امروزه با چالش‌های مختلفی از جمله وابستگی به نفت، دولتی بودن بخش‌های بسیاری از اقتصاد و نگاه مسوولین به خارج روبه رو بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر فرمایشات رهبر انقلاب، نسخه شفابخش اقتصاد را توجه به توانمندی‌های داخلی دانست و گفت: راه برون رفت از مشکلات فعلی توجه به توانمندی داخل و گسترش ظرفیت‌های تولیدی است، طی یک دهه اخیر نامگذاری سال‌ها توسط رهبر انقلاب به موضوع تولید نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

مصری اظهار داشت: مجتمع تولیدی آلومینیوم در لامرد، امروز با رونق و اشتغالی که ایجاد کرده است در سطح کلان، کمک شایانی در عرصه تولید داشته است، ایجاد اشتغال به طور فرضی برای ۱۰ هزار نفر توسط این مجتمع صنعتی ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال به بودجه دولت کمک خواهد کرد و سبب رونق می‌شود.

دولت سرمایه‌گذاران را حمایت کند

نماینده مردم لامرد و مهر در خصوص احداث منطقه ویژه اقتصادی در لامرد گفت: در دهه ۸۰، حدود ۷۰ منطقه برای استقرار منطقه ویژه اقتصادی جهت جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بررسی شد که در نهایت به ۲ منطقه لامرد و پارسیان رسیدند، وسعت این منطقه ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است و پیش بینی احداث چندین میلیون تن سیمان، آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی در آن شده است.

موسی موسوی ادامه داد: طی چند سال گذشته با پیگیری‌ها زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق جاده‌ها و شریان‌های اصلی منطقه اقتصادی آماده شد و در نهایت به سمت استقرار صنعت رفتیم، تأمین فاینانس یک میلیاد و دویست میلیون دلاری دهم میلیارد دلاری، انعقاد قرارداد با شرکت چین چین عملیات اجرایی پروژه در سال ۱۳۹۴ آغاز و امسال شاهد بهره برداری و تکمیل ظرفیت‌ها شدیم.

نماینده مردم لامرد و مهر این افزایش ظرفیت را افتخاری تحسین آمیز دانست و با تشکر از دست اندکاران تحقق آن گفت: از دست اندرکاران و سرمایه گذاران غدیر و ایمیدرو که زحمت کار را کشیدند، مدیرعامل مجتمع صنعتی آلومینیوم، نیروگاه غدیر، وزارت دفاع و تمام کسانی که پیگیر بوده اند تشکر می‌کنم.

موسوی، راه اندازی نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد را دستاورد ویژه‌ای دانست و اظهار داشت: استقرار نیروگاه به آن سادگی که تصور شود نیست، برای تأسیس یک نیروگاه ساعت‌ها در وزارت نیرو و کمیسیون انرژی بحث می‌شود، اما امروز راه اندازی نیروگاه هزارمگاواتی در لامرد هم برای تأمین خوراک صنعت آلومینیوم، استقرار صنایع مفید است و هم بازار خوب مصرف را رونق دهد.

نماینده مردم لامرد و مهر با تأکید بر جایگاه ویژه لامرد در حوزه انرژی گاز اظهار داشت: با بررسی و آمایش سرزمینی می‌توان فهمید که لامرد جایگاه ویژه‌ای در انرژی گاز دارد، اینجا یک عسلویه در خشکی است و به تعبیر وزیر سابق صمت، لامرد عسلویه دوم معدنی و بزرگترین حوزه انرژی گاز بعد از عسلویه است.

وی افزود: شرکت طرف قرارداد با سرمایه گذار بومی فارس، طرح تأمین آب شرب را اجرا می‌کند؛ عملیات ساخت آب شیرین در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در حال اجرا است و عملیاتی شدن انتقال آب دریا به لامرد علاوه بر تأمین آب شرب در منطقه سایر مناطق فارس را هم از آب شرب بهره مند می‌کند.

موسوی بیان کرد: مسوولین به این منطقه نگاه ملی داشته باشند، اینجا تمام ظرفیت‌ها و شاخص‌ها را دارد، ما عهد کردیم که ظرفیت‌ها را شکوفا کنیم بنابراین مسئولین نیز در به سرانجام رساندن ظرفیت‌ها کمک نمایند.

وی با اشاره به وجود سرمایه گذاران متعدد برای سرمایه گذاری در این منطقه گفت: سرمایه گذاران بسیاری هستند که زمین در اختیار داشته و مساعدت مالی هم دارند، ولی منابع تأمین خوراک برای صنایع خود را لازم دارند که یکی از منابع تأمین خوراک در لامرد در ۴۵ کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی مهیا است و لازم است یک خط انشعاب ارائه و پتروپالایشگاه ایجاد شود.

وی افزود: طبق سند لایحه بودجه وزارت نفت مکلف شده است که یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را ایجاد کند که این موضوع بار مالی بسیاری برای دولت می‌خواهد، اما در اینجا سرمایه گذار پای کار است توانمندی را هم دارد و اگر بستر برای او فراهم شود ظرف یک ماه امکان راه اندازی را دارد.

تکمیل ظرفیت مجتمع تولید آلومینیوم، مطالبه‌ای ملی و مردمی بود

مدیرعامل مجتمع صنعت آلومینیوم جنوب گفت: از پنج ماه گذشته که به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شدم، می‌دانستیم که باید به مرحله تکمیل ظرفیت برسیم و این برنامه، جزء وظایف ما بود که برای تحقق آن چهار عامل و ملاک سبب پیشبرد شد.

زحمتکش ادامه داد: مهم‌ترین دلیل مطرح شدن تکمیل ظرفیت به عنوان یک مطالبه ملی بود، سرمایه گذاری یک میلیارد و دویست میلیون دلاری در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بود و اینکه ما بخواهیم با نیمی از ظرفیت کارخانه را مدیریت کنیم از ما پذیرفته نبود و باید این ظرفیت را تکمیل می‌کردیم تا هم در بازار صنعت آلومینیوم تعادل ایجاد کنیم و هم در این شرایط که امکان احداث کارخانه جدید وجود ندارد این تکمیل ظرفیت خود به مثابه یک پروژه عظیم بود.

وی دومین عامل برای تکمیل ظرفیت مجتمع آلومینیوم جنوب را چنین برشمرد واظهار داشت: دومین دلیل مطالبه سهامداران چه در سرمایه گذاری غدیر و چه در مجموعه ایمیدرو بود که در نخستین جلسه هیئت مدیره این مطالبه بیان شد که از مجتمع صنعتی آلومینیوم دیگر انتظار نداریم که دستش در جیب سرمایه گذار باشد و هزینه جاری و مالی را باید خودشان پرداخت کنند، می‌دانستیم با ظرفیت ۱۵۰ هزار تنی این موضوع امکان پذیر نیست و باید طرفیت ۲۰۰ هزار تن را رد کنیم تا از سود و زیان رد شویم و خوشبختانه با رسیدن به ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی این مطالبه را هم تحقق بخشیدیم.

مدیرعامل مجتمع صنعت آلومینیوم جنوب در لامرد اظهار داشت: سومین عامل پیش برنده تکمیل ظرفیت، مطالبه به حق سرمایه گذارانی بود که می‌خواستند در صنایع پایین دستی آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد سرمایه گذارای کنند، در این یک سال گذشته بالغ بر پنجاه سرمایه گذار به آلومینیوم جنوب برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد مراجعه کردند و نگران مواد مذاب و خوراک با ثبات صنایع پایین دستی که می‌خواستند ایجاد کنند بودند و ما برایمان مسجل شد اگر بخواهیم صنایع پایین دستی را در شهرستان داشته باشیم باید تکمیل ظرفیت محقق شود و الان با این تکمیل طرفیتی که حاصل شد این نوید را به سرمایه گذاران می‌دهیم که نگرانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مطالبه مسوولین استانی و شهرستانی و در رأس آن، نماینده مردم لامرد و مهر که از روز اول این نکته را گوشزد کردند که این پروژه یک پروژه حیاتی برای اشتغال زایی است چهارمین عامل ایجاد انگیزه و محرک بود که با اشتغال زایی بتوانیم برای حدود سه هزار نفر مستقیم و هشت هزار نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کنیم، اما با تکمیل نیمی از ظرفیت باز هم این امر محقق نبود برای تحقق این مطالبه ما هم دست به کار شدیم و در حال حاضر تواتستیم در همین چند ماه اخیر برای ۵۰۰ نفر از جوانان لامرد اشتغال ایجاد کنیم و تا پایان سال نیز بیش از ۲۵۰ نفر دیگر به جمع کارکنان آلومینیوم جنوب اضافه خواهند شد و این اشتغال را تحقق خواهیم بخشید.

زحمتکش با اشاره به محدودیت‌هایی که در این مسیر وجود داشت، تصریح کرد: برای رسیدن به تکمیل ظرفیت با علم به توانمندی‌ها و ریل گذاری‌هایی که از پیش انجام شده بود کار را پیش بردیم، اما یک سری محدودیت‌هایی وجود داشت که راه را دشوار می‌کرد که یکی از مهم‌ترین آن تأمین مواد اولیه است که به طور ۱۰۰ درصدی به خارج از کشور وابسته است و برای تکمیل ظرفیت باید مقدار مواد اولیه به ۲ برابر می‌رسید و از ۳۰۰ هزار تن به ۷۰۰ هزار تن می‌رسید که خوشبختانه با انعقاد قرارداد‌ها ذخایر را تکمیل کردیم.

مدیرعامل مجتمع تولید آلومینیوم لامرد با ابراز نگرانی از عدم توجه به تولید آلومینیوم و ایجاد صنایع بالادستی در کشور گفت: در حوزه صنعت آلومینیوم در کشور صنایع بالادستی نداریم و این امر نگران کننده است که تمام دنیا به سمت مصرف آلومینیوم پیش می‌روند و توسعه پیدا می‌کند در کشور ما دغدغه بابت آینده تولید آلومینیوم ایجاد نشده است و باید این دغدغه ایجاد شود تا ایران هم به ظرفیت مطلوب برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده