تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۴۵۲۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
وزیر صمت:

در صنعت آلومینیوم نیاز به هم‌افزایی داریم

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فعالان صنعت آلومینیوم بر هم افزایی و یکپارچگی و افزایش پایداری این صنعت تمرکز کنند و ما هم در وزارت صمت شرایطی مهیا می‌کنیم تا تمامی صنایع از جمله صنعت آلومینیوم با فناوری بالا و قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مردم کشور و منطقه قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین پنجشنبه در آیین جشن تکمیل ظرفیت مجتمع آلومینیوم جنوب که با حضور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در شهرستان لامرد برگزار شد، افزود: در برهه‌ای از زمان هستیم که در بخش اقتصادی باید بر یکپارچگی و هم افزایی صنعت، معدن و تجارت متمرکز شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بیش از آنکه دغدغه داشته باشیم که ظرفیت تولید را افزایش دهیم و از ۳۰۰ هزار تُن به ۶۰۰ هزار یا یک‌میلیون تن برسانیم، باید شرایطی فراهم کنیم تا این صنعت پایدار شود. در حال حاضر این پایداری تا حدودی دچار خدشه شده است.

او اضافه کرد: ما در برخی صنایع مانند فولاد به این پایداری رسیده ایم، البته توازن در برخی صنایع هنوز با مشکل مواجه است، اما در صنعت شمش و صنایع بالادستی به ظرفیت بسیار خوبی رسیده ایم و شرکت‌های فولادی وارد اکتشاف شده‌اند و حتی پیگیر معادن فراسرزمینی هستند.

وی افزود: این شرکت‌ها با توجه به میزان ذخایر سنگ و آهن داخلی در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده دچار مشکل خواهند شد؛ از هم اکنون روی معادن سایر کشور‌ها کار می‌کنند.

فاطمی امین اضافه کرد: در صنعت آلومینیوم هم باید در همین مسیر حرکت کنیم و پیشنهاد من این است که همین چند شرکت با همدیگر ترکیب شوند یا دنبال سرمایه گذار باشند.

وی با بیان اینکه ما در کشور از لحاظ مس، فولاد و سنگ آهن قوی هستیم، گفت: در زمینه آلومینیوم نیاز داریم که فعالان این صنعت بر هم افزایی و یکپارچگی و افزایش پایداری این صنعت تمرکز کنند و ما هم در وزارت صنعت معدن و تجارت این آمادگی را داریم که شرایطی مهیا کنیم تا تمامی صنایع از جمله صنعت آلومینیوم با فناوری بالا و قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مردم کشور و منطقه قرار بگیرد و حتی در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد اردیبهشت ۱۳۹۹ با تولید ۱۲۰تن شمش آلومینیوم آغاز به کار کرد و چشم انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم در سال برای این مجتمع اعلام شده بود که پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ جشن تکمیل ظرفیت این کارخانه با حضور وزیر صمت و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محصولات این مجتمع در صنایع هوا فضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول سازی و صنایع بسته بندی کاربرد دارد.

در این آیین اعلام شد که مجتمع آلومینیوم لامرد مدرن‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم خاورمیانه و چهارمین کارخانه تولید شمش آلومینیوم کشور است.

این کارخانه با مساحتی بیش از ۲۰۰ هکتار در کیلومتر ۸ جاده لامرد - خنج و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد قرار دارد و در آن، بیش از ۲ هزار نفر مشغول به کار هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجشنبه در سفر به جنوب استان فارس از روند احداث پالایشگاه پترو پیمان دانا در شهرستان مُهر بازدید کرد. شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی نیروگاه انرژی لامرد فارس از دیگر برنامه‌های فاطمی امین بود.

شهرستان‌های لامرد و مهر در جنوب استان فارس به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده