تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۴۵۵۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آلمان همچنان در نقاهت کرونا

‌می‌متالز - اقتصاد هنوز آلمان نتوانسته به اندازه قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۲۱ بازگردد، زیرا کمبود ریزتراشه‌ها به تولید در صنعت خودرو این کشور ضربه زده و محدودیت‌های بیشتر بخاطر تودام همه‌گیری کرونا، روند بهبود بزرگترین اقتصاد اروپا را در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی کاهش داد.

به گزارش می‌متالز، ارقام اولیه اداره آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی پس از افت ۴/۶ درصدی در اولین بحران کرونا در سال ۲۰۲۰، ۲/۷ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کرد. این دفتر گفت که این ارقام که با پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز مطابقت دارد، به این معنی که تولید اقتصادی آلمان هنوز حدود ۲ درصد کمتر از سطح قبل از بحران ۲۰۱۹ است.

به گفته این دفتر، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ پس از رشد در دو سه ماهه قبلی به دلیل شیوع مجدد عفونت‌های ویروس کرونا که منجر به محدودیت‌های مجدد در خرده فروشی و مهمان نوازی شد، کوچک شد.

محرک‌های اصلی رشد در سال ۲۰۲۱ جهش در صادرات و هزینه‌های عمومی هنگفت برای کاهش تاثیر همه گیری بود. آلمان در سال گذشته و پس از مبلغ بی‌سابقه ۱۳۰ میلیارد یورویی در سال ۲۰۲۰، وام‌های خالص جدید خود را به رکورد ۲۱۵ میلیارد یورو (۲۴۵/۸۷ میلیارد دلار) افزایش داد. به این ترتیب کسری بخش عمومی به ۱۵۳/۹ میلیارد یورو یا ۴/۳ درصد از تولید اقتصادی افزایش یافت.

وزارت اقتصاد آلمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تنگنا‌های عرضه مداوم محصولات اولیه مهم در بخش تولید احتمالا برای مدتی ادامه خواهد داشت. اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که اقتصاد آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ دوباره کوچک شود و آن را وارد رکود فنی دیگری کند که پس از کوچک شدن اقتصاد در دو سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به عنوان دو فصل متوالی انقباض تعریف می‌شود.

منبع: روزنامه اینترنتی فراز

عناوین برگزیده