تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۴۵۶۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان فرصتی مطلوب برای توسعه تجارت

‌می‌متالز - سفیر ایران در تاجیکستان گفت: برپایی ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در دوشنبه تاجیکستان در اسفند ۱۴۰۰ آغاز فصل نوینی در روابط ۲ کشور است و فرصت اقتصادی مطلوبی به شمار می‌آید که باید از آن نهایت بهره را برد.

به گزارش می‌متالز، محمدتقی صابری سه شنبه شب در وبینار تقویت همکاری‌های تجاری ایران و تاجیکستان که در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد به طور برخط حضور یافت و با اشاره به دوره پنجم این نمایشگاه که سال ۹۸ (پیش از شیوع بیماری کرونا) برپا شد، افزود: دستاورد‌های متعدد و از جمله عقد قرارداد‌های اقتصادی با بخش اقتصادی تاجیکستان در این نمایشگاه حاصل شد که بخشی از این همکاری‌ها و تفاهمات، همچنان ادامه دارد.

وی با بیان الزامات توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری ۲ کشور، اظهار داشت: لازمه افزایش تجارت خارجی ایران با تاجیکستان، تسهیل در رفت وآمد به این کشور است که خوشبختانه با دایر شدن پرواز تهران- دوشنبه و مشهد- دوشنبه، این اتفاق میسر شد البته با محدودیت‌های کرونا پرواز تهران - دوشنبه به دلیل کمبود مسافر دیگر صورت نگرفت که امیدواریم با اقدامات مسوولان مرتبط این پرواز دوباره دایر شود.

سفیر ایران در تاجیکستان ضمن تاکید بر ضرورت نیازشناسی بازار تاجیکستان متذکر شد: نیاز بازار و ذائقه جامعه هدف مصرف در این کشور باید به طور دقیق بررسی و شناسایی شود و تعمیق حضور ما در بازار‌های هدف صادراتی در گرو شناخت درست نیاز‌های مصرف کنندگان آن کالا در کشور مقصد است و سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های همسایه در این زمینه رسالت دارند.

صابری افزود: یکی از معضلاتی که در ارتباط با صادرات به تاجیکستان بروز کرد، انسداد مسیر ترانزیت از طریق ترکمنستان به تاجیکستان بود که به دلیل این مساله، کالا‌های صادراتی ابتدا به کشور‌های دیگر منتقل شده و سپس به تاجیکستان ارسال می‌شدند که طی چند ماه گذشته با تفاهمی که میان ترکمنستان و تاجیکستان ایجاد شد این معضل برطرف شد و کالا‌ها به صورت مستقیم به تاجیکستان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاهی که در اسفند ماه ۱۴۰۰ در دوشنبه برگزار می‌شود تلاش دارد تا محصولات، خدمات و ظرفیت همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران را به تاجیکستان معرفی کند و نظر به حساسیت‌هایی که در این بازار وجود دارد توجه به مساله برندسازی در این بخش، ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده