تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۵۰۷۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح صنعتی‌سازی تاجیکستان فرصتی مطلوب برای صادرکنندگان ایرانی است

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طرح رییس جمهور تاجیکستان برای توسعه صنعتی‌سازی این کشور طی یک برنامه پنج‌ساله، بهترین فرصت برای شرکت‌های ایرانی در خصوص صادرات تجهیزات و دانش فنی مورد نظر تولیدکنندگان آن کشور است.

به گزارش می‌متالز، احمدرضا رجبی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان افزود: تاجیکستان طی یک برنامه پنج ساله به سمت توسعه صنعتی سازی حرکت کرده و لازم است شرکت‌های ایرانی سیاست‌های صادراتی خود را مطابق با نیاز آن کشور به کالا‌هایی که در این پنج سال تولید داخلی دارند، تطبیق دهند.

وی بیان کرد: شرکت‌های ایرانی باید از هم اکنون به فکر به راه انداختن تولید مشترک با تولیدکنندگان تاجیک در مسیر صنعتی سازی آن کشور و ارسال تجهیزات و دانش فنی در این زمینه به تاجیکستان باشند.

وی با اظهار خرسندی از حضور پرتعداد شرکت‌های ایرانی به ویژه خراسان رضوی در ششمین نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه گفت: در این نمایشگاه شاهد بودیم که خراسان رضوی می‌تواند به عنوان پنجره صادرات و تجارت با تاجیکستان عمل کند و همکاری شرکت‌های فعال در حوزه اقتصادی را از سراسر کشور جلب کرده و آن‌ها را در قالب نمایشگاه و ایجاد سایر همکاری‌ها در تاجیکستان سامان دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خوشبختانه فضای اختصاص یافته به این نمایشگاه، که بزرگترین فضای ممکن در دوشنبه برای این رویداد به شمار می‌رود، از حضور تولیدکنندگان خراسان رضوی و استان‌های دیگر استان تکمیل شده است، شاید اگر فضای بزرگتر و مناسب تری در اختیار این نمایشگاه قرار می‌گرفت، شاهد حضور شمار بیشتری از تولیدکنندگان ایرانی و کالا‌های متنوع کشورمان می‌بودیم.

رجبی اظهار داشت: ششمین نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه نمونه کوچکی از کل تولیدات صنعتی و خدماتی ایران است که در بازدید وزیران صنعت و اقتصاد تاجیکستان از این نمایشگاه، تنوع کالایی، قابلیت‌های تکنولوژیکی و فنی ایران مورد توجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: به طور قطع برای رشد و توسعه حجم مبادلات دو کشور ایران و تاجیکستان، که براساس برنامه روسای جمهور دو کشور باید به ۵۰۰ میلیون دلار در سال برسد، آشنایی بیشتر با فعالیت‌های شرکت‌های تولیدی استان خراسان رضوی و سایر نقاط ایران ضروری است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی باید بدانند که تاجیکستان در پنج سال آینده روی تولید داخلی چه نوع کالا‌هایی سرمایه گذاری می‌کند، به شناسایی کامل نسبت به امکانات و فضا‌های در اختیار تاجیکستان برسند و از برنامه آن کشور برای راه اندازی مناطق آزاد تجاری و شهرک‌های صنعتی آگاهی کامل پیدا کنند تا زمینه توسعه تولیدات مشترک بین دو کشور فراهم شود.

رجبی بیان کرد: در صورت انجام سرمایه گذاری برای تولید مشترک بین دو کشور و تولید کالا با شیوه داخلی آن کشور، ایران خواهد توانست کالای بیشتری به کشور‌هایی مانند روسیه و اتحادیه اروپا ارسال کند و از تخفیفات ترجیحی بهره‌مند شود.

وی اظهار داشت: کالا‌هایی وجود دارد که بازار تاجیکستان اجازه برنامه ریزی برای واردات آن از ایران را می‌دهد، در این زمینه گفتگو‌هایی با بانک‌های تاجیکستان انجام شده تا برای تضمین این سرمایه گذاری‌ها وارد عمل شوند، طبیعتا شیوه صحیح برای این بخش ورود از طریق کمیته سرمایه گذاری خارجی سفارت ایران در تاجیکستان است تا بتوان مسیر سرمایه گذاری برای صادرات از ایران به آن کشور را تضمین کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: متقاضیان صدور کالا به کشور تاجیکستان، در صورت طی مسیر قانونی، می‌توانند از حمایت‌های دیپلماتیک و سرمایه گذاری نیز برخوردار شوند، این سازمان نیز بزودی نقشه راه صادراتی به کشور تاجیکستان را با همکاری خود تشکل‌های بخش خصوصی در معرض دید فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.

ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد حمایت و پشتیبانی از تولید و حذف موانع صادراتی توسط شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد با حضور استاندار، مسوولان و تولیدکنندگان خراسان رضوی و استان‌های دیگر برپا شده است.

در نمایشگاه مزبور ۵۰ نفر از تولیدکنندگان استان‌های خراسان رضوی، یزد، تهران، مرکزی، قم، خراسان شمالی، کهکیلویه و بویر احمد، البرز، اصفهان و سمنان در فضایی به گستره ۷۵۰ متر مربع دوشنبه پایتخت تاجیکستان حضور یافته‌اند که ۷۰ درصد از این تولیدکنندگان از خراسان رضوی هستند.

در این نمایشگاه تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود در زمینه فرآورده‌های لبنی، صنایع تبدیلی، سیم و کابل، ماشین آلات و تجهیزات، مواد شوینده، محصولات شیمیایی، قطعات خودرویی، برق و الکترونیک، مقاطع فولادی و مصالح ساختمانی را در معرض بازدید عموم قرار داده‌اند. پنج غرفه نیز در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در تاجیکستان به شهرداری مشهد اختصاص یافته که دستاورد‌های خود را در زمینه حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، سرمایه انسانی، فرهنگی و اجتماعی ارایه داده است.

نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران با محوریت خراسان رضوی از هفتم تا دهم اسفندماه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان دایر است.

شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد طی سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۸ نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در تاجیکستان را برگزار کرده است و امسال نیز این نمایشگاه با توجه به تاکید رییس جمهور مبنی بر تقویت تعاملات ایران با تاجیکستان و گسترش مراودات با این کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود در دوشنبه گشایش یافته است.

تاجیکستان با نام رسمی جمهوری تاجیکستان، کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با ۹.۵ میلیون نفر جمعیت و مساحت نزدیک به ۱۴۳ هزار کیلومتر مربع در آسیای میانه جای دارد. تاجیکستان کوچک‌ترین کشور آسیای میانه است و با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب و شمال، قرقیزستان از شمال و جمهوری خلق چین از شرق، هم‌مرز است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور، دوشنبه و زبان رسمی این کشور، زبان فارسی تاجیکی است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده