تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۴۴۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سفیر تاجیکستان در تهران:

چشم‌انداز ۵۰۰ میلیون یورو برای مراودات تجاری ایران و تاجیکستان تعریف شده است

‌می‌متالز - سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران از تعریف چشم انداز ۵۰۰ میلیون یورو مراودات تجاری بین ایران و تاجیکستان خبر داد و گفت: رشد سه برابری تجارت بین دو کشور نشان دهنده این است که اهداف پیش بینی شده در سفر آیت‌الله رییسی، با تلاش دو کشور محقق خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، نظام‌ الدین زاهدی در همایش چشم‌انداز روابط ایران و تاجیکستان به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشور‌هایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و در ۹ ژانویه ۱۹۷۶ روابط دیپلماتیک دو کشور آغاز شد.

سفیر تاجیکستان در تهران اضافه کرد: جمهوری تاجیکستان صرف نظر از مشکلات زیاد استفاده از سال‌های اول استقلال و ادامه جنگ تحمیلی شهروندی در ۲۷ تیر سال ۷۴ سفارت خود را در تهران دایر کرد. این امر در نخستین سفر رسمی رییس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان به جمهوری اسلامی ایران که در زمره اولین سفارت‌های تاجیکستان در کشور‌های خارجی محسوب می‌شود، رخ داد.

زاهدی با بیان اینکه ایران در طول این سال‌ها برادری، همکاری و همیاری خود را همواره ارتقا و اعتلا بخشیده، از نقش جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات جمهوری تاجیکستان گفت و افزود: چهار دوره مهم از مذاکرات در تهران برگزار شد و در این گفتگو‌ها علاقه‌مندی خاصه رهبری مردم ایران در خاتمه هرچه سریعتر درگیری‌ها در کشور دوست تاجیکستان به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه کثرت رفت و آمد‌های دیپلماتیک بین ایران و تاجیکستان، حالت طبیعی مناسبت‌های دو کشور را منعکس می‌کند، خاطرنشان کرد: روابط دیپلماتیک دو کشور تا امروز ۱۶۰ سند همکاری را دربرمی‌گیرد. احداث تونل استقلال و پروژه‌های دیگر از نمونه‌های همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان است.

سفیر جمهوری تاجیکستان در کشورمان با اشاره به اهداف بلندمدت دو کشور در همکاری‌های اقتصادی و تجاری گفت: براساس توافقات دو کشور بناست حجم تجارت دو جانبه تا ۵۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا کند. همچنین مقرر شده است که تا سال ۱۴۱۰ شمسی سندی از طرف نهاد‌های تجاری کشور‌ها تهیه شده و امضا برسد.

زاهدی تصریح کرد: در سه ماهه آخر حجم تجارت دو جانبه بین ایران و تاجیکستان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر افزایش یافته و این آمار دلیل بر آن است که اهداف معین شده ضمن سفر آیت‌الله رییسی با تلاش مشترک دو طرف اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های در دولت سیزدهم گفت: ما از حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های حمایت کردیم. تاجیکستان اعتقاد دارد حضور دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های برای همه کشور‌ها مفید خواهد بود.

سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران با قدردانی از مسوولان و نمایندگان دو کشور در کمیسیون مشترک دو کشور، یادآور شد: نقش این کمیسیون در برقراری روابط فرهنگی و تجاری بین ایران و تاجیکستان موثر است و دو کشور تاکنون ۱۴ اجلاس خود را در دوشنبه و تهران برگزار کرده‌اند.

زاهدی همچنین از برگزاری روز‌های فرهنگی تاجیکستان در تهران خبر داد و گفت: بنا داریم در سال جاری آینده مراسمات را در تهران برگزار کنیم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده