تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۴۵۷۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاران در بیت‌کوین؛ سردرگم از تغییر‌های سرسام‌آور

‌می‌متالز - سرمایه‌گذاران ارز دیجیتالی بیت‌کوین، به‌رغم سقوط نرخ این ارز در دسامبر گذشته در حال افزایش ارقام سرمایه خود در آن هستند.

به گزارش می‌متالز، با ورود به سال جدید میلادی، گروه رو به رشدی از سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین، به امید موقت بودن سقوط ارزش این ارز در دسامبر گذشته، شروع به دو برابر کردن ذخایر ارز دیجیتالی خود کردند. برخی از مسوولان این صنعت بی‌ثبات و اصطلاحاً دمدمی‌مزاج، به ثبات اساسی چنین سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی به عنوان شاخص‌های بالقوه امیدوارکننده برای این ارز دیجیتال اشاره دارند؛ زیرا شواهد گذشته حاکی از افزایش پیوسته و بدون خروجی این ارز در کیف پول‌های دیجیتال برای بیش از پنج ماه بوده است.

علاوه بر این، مقدار بیت‌کوین نگه‌داری‌شده در کیف پول‌های "غیرقابل نقدینگی" (غیر قابل تبدیل به پول) که کمتر از یک چهارم ورودی‌هایشان را مصرف می‌کنند نیز در حال افزایش است؛ به این معنی که سکه‌های کمتری به‌طور فعال معامله می‌شوند. تعداد بیت‌کوین‌هایی که برای بیش از یک سال است دست‌نخورده باقی مانده‌اند نیز از ماه جولای گذشته در حال افزایش بوده است. با این وجود در دسامبر گذشته، زمانی که محبوب‌ترین ارز رمزنگاری‌شده جهان تقریباً ۲۰ درصد سقوط کرد، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک‌پذیری ناشی از ترس از تورم و افزایش سرعت بالا رفتن نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ایالات‌متحده‌آمریکا وارد عمل شدند.


پیش‌بینی ارزش ارز‌های دیجیتال ممکن نیست


هر چند نرخ ارز‌های دیجیتال طی هفته گذشته شاهد رشد بوده است، بسیاری از کارشناسان ارز‌های دیجیتال هشدار می‌دهند که هیچ منبع معتبری برای پیش‌بینی مورد اعتماد و قابل استناد نوسانات شدید قیمت بیت‌کوین وجود ندارد. برای مثال این نرخ در سال ۲۰۱۷ از یک‌هزار به ۲۰ هزار دلار رشد کرد، ولی در اوایل سال ۲۰۲۰ و پیش از صعود قابل توجه، تا زیر چهار هزار دلار نیز سقوط داشت. با این حال، طرفداران بیت‌کوین و سایر کوین‌ها بر این باورند که افزایش پذیرش ارز‌های دیجیتال در جریان اصلی مالی و سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر باعث تقویت این بخش شده است. تحقیقاتی در این زمینه نیز نشان داد که تغییر‌های جهانی به سمت نگه‌داری طولانی‌مدت بیت‌کوین در حال انتقال ماهیت این ارز از "ضعیف و کوتاه‌مدت" به "قوی و بلندمدت" است.

با این وجود نوسانات شاخص "ترس و طمع" برای بیت‌کوین در ابتدای سال جاری بین ۱۰ تا ۲۹ بوده است که می‌تواند نشانگر پایین بودن احتمالی بازار و فرصت‌های خرید باشد. ترس و طمع شاخصی است که تمایل سرمایه‌گذاران برای پرداخت پول سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال، سهام و مواردی از این قبیل را می‌سنجد. در این شاخص صفر نشان‌دهنده "ترس شدید" و صد بیانگر "طمع شدید" است که پایین‌ترین سطح آن برای بیت‌کوین در جولای ۲۰۲۱ و مارس ۲۰۲۰ به ترتیب برابر با ۱۹ و ۱۰ بوده است. البته میانگین «هش ریت» بیت‌کوین که معیاری برای سنجش قدرت شبکه محاسباتی این ارز است، در روز پنج‌شنبه به بیش از ۲۱۵ میلیون تراهش در ثانیه رسید.


معرفی سرفصل‌های بیشتر برای ارز‌های دیجیتال


طی هفته گذشته سرفصل‌های بیشتری برای ارز‌های دیجیتال معرفی شد و پس از اینکه مدیرعامل شرکت تسلا در توییتی اعلام کرد که می‌توان از این ارز به‌عنوان پرداختی کالا‌های انتخابی استفاده کرد، میم‌کوین "دوج‌کوین" مورد توجهات بسیاری قرار گرفت و شاهد رشد ۱۲ درصدی بود. اگر افراد بیشتری به دنبال خرید کالا‌های تسلا با دوج‌کوین باشند، تقاضای بیشتری وجود خواهد داشت. ارز دیجیتال سولانا نیز از دیگر آلتکوین‌های مورد توجه بوده است؛ به‌طوری‌که تحلیل‌گران بانک آمریکا معتقدند این بلاک‌چین می‌تواند سهم بازار را از اتریوم خارج کند و سولانا به "ویزای اکوسیستم دارایی دیجیتال" تبدیل شود.

از سوی دیگر با خروج بسیاری از استخراج‌کنندگان بزرگ بیت‌کوین در قزاقستان (یکی از مراکز اصلی استخراج بیت‌کوین در جهان) به دنبال قطعی‌های اینترنت و ترک "هاب" جهانی توسط آن‌ها به دلیل ترس ناشی از تشدید مقررات، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین مجدداً به چین روی آوردند.

منبع: ایمنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده