تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۴۵۷۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک فعال صنعت فولاد عنوان کرد:

بازار فولاد را سیاسی نکنید!

‌می‌متالز - برخی از بخشنامه ها، دستورالعمل و اقدامات غلط دولت در چند سال اخیر موجب برهم زدن تعادل و ثبات بازار شده است و اگر قرار است دولت اقتصاد داخلی را در بخش‌هایی که کاملا با نهاده‌های داخلی فعالیت دارد با مولفه‌های متزلزل کننده‌ای مانند ارز، جو روانی حاکم بر بازار و عوامل سیاسی گره بزند بازار دیگر ثبات قیمتی نخواهد داشت و دولت باید راهکاری را برای تثبیت نرخ نهاده‌ها بیاید.

دخالت دولت در بازار ممنوع

به گزارش می‌متالز، یکی از فعالان صنعت فولاد در خصوص دخالت دولت و سیاسی کاری در بازار فولاد اظهار کرد: در بازار‌های جهانی بورس، عمدتا کالاها، محصولات و کامودیتی‌ها در حوزه صادرات عرضه می‌شوند و کمتر دیده شده کشوری بازار داخلی را از طریق بورس کالا انجام دهد.

وی در همین رابطه با ذکر مثالی درباره عرضه احتمالی آرد در بورس کالا افزود: اگر سیاست عرضه آرد در بورس کالا الزامی شود اصناف باید از بورس کالا آرد خریداری کنند. در آن زمان، نرخ نان هر روز به یک نرخ به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید، اما در واقع لازم است یک نرخ ثابت و واحد در طول سال داشته باشد.

وی در خصوص نرخ متزلزل و بی‌ثبات فولاد ادامه داد: همین موضوع در مورد فولاد هم صادق است، چون حداقل ۱۰ صنعت بزرگ با ۸۰۰ قلم کالا و صد‌ها رسته شغلی به صنعت فولاد متصلند و نرخ متزلزل فولاد اثرات بسیار خطرناکتری از نرخ نان دارد. نرخ متزلزل و بی‌ثبات فولاد دائما این طیف وسیع شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دولت باید عوامل متزلزل کننده بازار را شناسایی کند، بازار را به ثبات برساند و در قدم بعدی شفافیت و کشف نرخ کند.

این فعال صنعت در خاتمه صحبت‌های خود تاکید کرد: فعالان و تولیدکنندگان فولادی منکر نقش شفاف بورس نیستند، اما مولفه‌های متزلزل کننده بازار زیاد و بسیار اثر گذار است و دولت باید با تثبیت نهاده‌ها چشم‌انداز مطمئنی را برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده