تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۱۸
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۴۵۹۳۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

واکنش وزیر صمت به ماجرای ایربگ

‌می‌متالز - با گذشت چند روز از حادثه تصادف زنجیره‏‏‌ای خودرو‌ها در محور بهبهان به رامهرمز، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از دریافت گزارش‌های خودروسازان، در نامه‏‏‌هایی جداگانه به وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات عامل ایدرو، بررسی دقیق و تعیین عوامل دخیل در بروز حادثه مذکور را خواستار شد.

به گزارش می‌متالز، ۲۰ دی ماه در نتیجه تصادف زنجیره‏‏‌ای در خوزستان ۵نفر کشته شدند. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگ‏‏‌های خودرو‌ها بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیق‏‏‌تر بر کیفیت خودرو‌ها را گوشزد کرد. طبق اعلام پلیس، باز نشدن کیسه‌های هوای به دلیل ضعف ایمنی و عدم‌استاندارد بودن خودرو‌ها بوده است. در واکنش به این موضوع، معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‏‏‌خودرو نیز گفته که از مجموع ۵۹ خودروی حادثه‌دیده، ۱۵ دستگاه خودرو متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است. به گفته مجتبی استاد رحیمی، ایربگ سورن به دلیل شرایط برخورد و حادثه عمل کرده و باز شده است، پنج خودرو نیز از مدل‌های قدیمی و فاقد ایربگ بوده‌اند. وی تصریح کرد: باز شدن ایربگ جلو در سمت راننده یا شاگرد، تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل‌کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.

معاون کیفیت ایران‌خودرو گفت: در ۷دستگاه از ۹ دستگاه باقی مانده نیز با توجه به بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع باز نشدن ایربگ موردتایید و مطابق با استاندارد است. نتایج بررسی‌های دو دستگاه دیگر نیز با تکمیل اطلاعات کارشناسی مشخص خواهد شد. استادرحیمی با بیان اینکه ایربگ جلو به منظور عملکرد در تصادف از روبه‌رو طراحی شده و در تصادفات از پهلو، عقب یا واژگونی باز نمی‌شود، گفت: در تصادفات زنجیره‌ای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل می‌کند که زمان تصادف، ضرب‌دیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد. وی ضمن تاکید بر وجود شرایط تعریف شده و استاندارد برای عملکرد ایربگ گفت: باز شدن بی‌مورد ایربگ نه‌تن‌ها سبب نجات سرنشین خودرو نمی‌شود بلکه جان آنان را به مخاطره خواهد انداخت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده