تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۴۶۰۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی بازار فولاد ایران در بازار‌های آسیایی:

افزایش پیشنهادات برای بیلت فولادی ایران در آسیا

‌می‌متالز - تولیدکنندگان بیلت فولادی ایران در آخرین دور فروش هفته منتهی به چهارشنبه (۲۸ دی ماه) با حمایت از روند صعودی بازار جهانی بیلت توانستند به قیمت‌های بالاتری دست یابند که در همین راستا کارخانه‌های اصلی مانند ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان قیمت پیشنهادی خود را افزایش دادند و معاملاتی نیز انجام شد.

اخبار قیمت بیلت فولادی

به گزارش می‌متالز، در همین راستا قیمت‌های صادراتی بیلت فولادی در منطقه کشور‌های حوزه CIS از ابتدای ماه جاری در بحبوحه روند صعودی قیمت مواد خام، به ویژه قراضه و بهبود تقاضا در برخی از مراکز فروش، در حال افزایش بوده است.

شاخص روزانه Fastmarkets برای بیلت فولادی صادراتی فوب دریای سیاه، کشور‌های مستقل مشترک المنافع (CIS)، حدود ۶۱۹ دلار در هر تن (در ۱۸ ژانویه) بود که نسبت به روز گذشته ۴ دلار و از ابتدای ماه ۲۳ دلار در هر تن افزایش داشت.

رشد قیمت بیلت در آسیا

باید گفت، عوامل مشابه باعث افزایش قیمت بیلت در آسیا (در هفته گذشته) شد و آخرین ارزیابی قیمت Fastmarkets برای بیلت فولادی درجه ۳ وارداتی، cfr چین، ۶۲۵ – ۶۳۵ دلار در هر تن در ۱۸ ژانویه بود که از ۶۰۵ – ۶۱۵ دلار cfr نسبت به هفته قبل افزایش داشت.

همچنین، ارزیابی قیمت بیلت فولادی استاندارد ۵ sp ۱۲۰ – ۱۵۰ mm وارداتی، cfr مانیل، در ۱۹ ژانویه ۶۳۰ – ۶۴۰ دلار در هر تن cfr تخمین زده شد، که با رشد ۱۰ دلاری در روز از ۶۳۰ دلار و ۵ تا ۱۰ دلاری در هفته از ۶۲۵ – ۶۳۰ دلار در تن cfr همراه بود.

در نتیجه، تولیدکنندگان بیلت ایرانی توانستند در معاملات جدید قیمت فروش خود را افزایش دهند و محدوده کلی ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوب ایران بود در حالی که در هفته گذشته معاملات با ارزش ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار به ازای هر تن فوب انجام می‌شد.

ذوب آهن اصفهان محموله‌ای را به مبلغ ۵۵۵ دلار در هر تن فوب فروخته، اما میزان تناژ در زمان انتشار قابل تایید نیست.

در همین حال، معدنی و صنعتی چادرمالو (CMIC) معامله‌ای شامل ۳۰۰۰۰ تن مواد برنامه ریزی شده برای حمل در فوریه را به قیمت ۵۵۰ دلار در هر تن فوب انجام داد.

علاوه بر این، گفته می‌شود فولاد خوزستان ۲۰ هزار تن بیلت را به قیمت ۵۵۰ دلار در هر تن فوب فروخته و این کارخانه در ابتدا ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ تن مواد را در یک مناقصه عرضه کرد، اما به گفته یکی از منابع آگاه، سایر پیشنهادات دریافت شده توسط شرکت کمتر از این رقم بوده و بنابراین توسط کارخانه رد شد.

ارزیابی قیمت هفتگی Fastmarkets برای شمش فولادی صادراتی، بنادر فوب ایران، ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار به ازای هر تن فوب (در ۱۹ ژانویه) بود، در حالی که این محصول یک هفته قبل ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار در هر تن فوب معامله شد.

به گفته منابعی در چین که یکی از خریداران اصلی مواد فولادی نیمه تمام ایران است، افزایش بیشتر قیمت بیلت صادراتی ایران مشکوک بود. این کشور آسیای شرقی به تعطیلات سال نو نزدیک می‌شود، بنابراین تمایل خود را برای واردات بیلت کاهش می‌دهد که به نوبه خود بر سایر بازار‌های خرید در آسیا تأثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش‌های فعالان بازار، فولاد سیرجان در هفته جاری بیلت را با قیمت ۵۴۷ دلار در هر تن فوب بنادر جنوب ایران عرضه کرده و عرضه کمتر به دلیل کمتر شناخته شدن این برند در مقایسه با سایر کارخانه‌های ایرانی بود.

در همین باره یکی از منابع تجاری اعلام کرد که کارخانه مذکور پیشنهاداتی کمتر از ۵۴۵ دلار در هر تن فوب نیز دریافت کرده است.

اخبار بازار اسلب

در بخش اسلب فولادی نیز در هفته جاری هیچ تغییر قیمتی شنیده نشد و در همین راستا فولاد خوزستان، یکی از صادرکنندگان بزرگ اسلب کشور، مطابق با فروش هفته گذشته فولاد مبارکه، محموله‌ای را به قیمت ۵۶۰ دلار در هر تن فوب در بنادر جنوب ایران فروخت.

در نتیجه ارزیابی قیمت هفتگی Fastmarkets برای اسلب فولادی صادراتی فوب ایران در ۱۹ ژانویه بدون تغییر ۵۶۰ دلار در هر تن بر آورد شد.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده