تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۱۹
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۴۶۰۶۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

۲۴۰ هزار متقاضی چشم انتظار تکمیل مسکن مهر/خط ارتباط پیگیری مشکلات مسکن مهر در وزارت راه ایجاد شود

‌می‌متالز - با وجود بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده، خلاء یک خط ارتباطی مانند خطوط تلفن ثابت در وزارت راه و شهرسازی مختص پیگیری مشکلات متقاضیان مسکن مهر تکمیل نشده بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ابر پروژه مسکن مهر نماد جامع و کامل بی‌توجهی دولت گذشته نسبت به تامین مهمترین نیاز مردم یعنی سرپناه است.

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، تا انتهای این دولت در تاریخ ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۲، از ۴.۳ میلیون واحد در نظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار در روستا‌های کشور واقع شده است.

بر این اساس تا تاریخ مذکور یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از ۲ میلیون ۱۲۰ هزار مسکن روستایی به‌طور ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و ۵۲۰ هزار واحد دیگر نیز تنها به تامین مالی نیاز داشت.

از سوی دیگر ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر در حال ساخت بوده که تا ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۲، یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد از افتتاح شده و یک میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

بر این اساس، تا پایان دولت دهم واحد‌های مسکن مهر شهری با پیشرفت ۸۶ درصدی و واحد‌های مسکن روستایی این طرح نیز با پیشرفت ۷۵ درصدی به دولت به دولت یازدهم واگذار شد.

توجه به این نکته ضروری است که تکمیل واحد‌های مسکن مهر روستایی تنها به مسئله تامین مالی از منابع داخلی بانکی وابسته بوده و دولت به جز هماهنگی برای دریافت تسهیلات ساخت توسط متقاضیان نیاز به هیچ فعالیت دیگری نداشته است.

بیش از ۲۰۰ هزار خانوار چشم انتظار تکمیل مسکن مهر

بر اساس آمار مستند، ساخت و تکمیل ۸۶۰ هزار واحد مسکونی معادل ۲۰ درصد از کل واحد‌های مسکن مهر به دولت یازدهم و دوازدهم واگذار شد.

در شرایطی که ۸۰ درصد پروژه مسکن مهر در ۴ ساله دولت دهم به اتمام رسیده بود، اما دولت تدبیر و امید در طول ۸ سال نتوانست سهم باقی‌مانده از این پروژه را به اتمام برساند. همین مسئله سبب شد تا مسئله سرپناه ۸۶۰ هزار خانوار که عمدتا از دهک‌های کم درآمد جامعه بودند با مشکل جدی مواجه شده و ساماندهی بازار مسکن نیز با چالش جدی مواجه شود.

، براساس آخرین آمار‌های رسمی تا انتهای تیرماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۴۰ هزار و ۷۳ واحد مسکن مهر همچنان توسط دولت تکمیل نشده است.

از ۲۴۰ هزار و ۷۳ واحد مسکونی باقیمانده پروژه مسکن مهر، ۴۸.۶ درصد در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر، ۴۲.۵ درصد در شهر‌های جدید و ۹.۴ درصد از واحد‌های باقیمانده نیز در شهر‌های کمتر از ۲۵ هزار نفر واقع هستند.

آمار مستند تا ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ توسط رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مورد تایید قرار گرفت و این مقام مسئول در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه راه و ساختمان تاکید کرد، ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که تلاش بر این است تا پایان سال به اتمام برسد.

مخاطبان از مشکلات مسکن‌مهر‌های باقی مانده می‌گویند

با توجه به آمار ارائه شده بیش از ۲۰۰ هزار خانوار در حال حاضر چشم‌انتظار تکمیل واحد‌های مسکن مهر خود هستند. این مسئله در قالب سوژه‌های متنوع در سامانه «فارس من» توسط مخاطبان خبرگزاری فارس به ثبت رسیده است. برای مثال یکی از مخاطبان با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان «مشکلات مسکن مهر حل شود» از آینده خانوار‌هایی که به ساخت پروژه‌های مسکن مهر امید دارند، ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر مخاطب دیگری با ثبت سوژه «همچنان در انتظار تحویل مسکن مهر فرج‌آباد چالوس هستیم» از مشکلات گسترده در یکی از پروژه‌های مسکن مهر گفت و تاکید کرد، فرآیند پرداخت قسط توسط متقاضیان آغاز شده است، اما هنوز خبری از تکمیل و تحویل مسکن مهر نیست.

همچنین یکی دیگر از مردم که در شهر جدید پرند متقاضی یکی از پروژه‌های مسکن مهر است، با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان «چرا مسکن مهر در فاز ۶ پرند بعد از ۷ سال تحویل داده نمی‌شود؟» گفت، متقاضیان یک پروژه ۳۶۰ واحدی در پرند ۷ سال است، چشم انتظار تحویل واحد مسکونی خود هستند.

تعداد سوژه‌های ثبت شده درباره واحد‌های مسکن مهر باقی‌مانده به‌دلیل عملکرد نامطلوب دولت گذشته در سامانه فارس من بسیار فراتر بوده و سوژه‌های عنوان شده تنها بخشی کوچکی از مشکلات مردم در بیشتر از ۲۰۰ هزار مسکن مهر باقی مانده است.

ارتباط وزارت راه و مردم برای مسکن مهر‌های باقی‌مانده برقرار شود

در چنین شرایطی خلاء حضور یک سامانه ارتباطی با وزارت راه و شهرسازی مختص مشکلات واحد‌های باقی‌مانده مسکن مهر به منظور رفع مشکل احساس می‌شود.

در همین راستا، حمید بهزادی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار فارس با تاکید لزوم برقراری یک خط ارتباطی برای پیگیری مشکلات مسکن مهر گفت: «با حضور دولت جدید به نظر می‌رسد، سیاست‌گذاری وزارت راه و شهرسازی در جهت تکمیل مسکن مهر است و این سیاست با در نظر گرفتن یک خط ارتباطی در قالب تلفن یا سایت می‌تواند قدم اول به منظور پیگیری مشکلاتی باشد که دولت گذشته در مسکن مهر ایجاد کرد.»

بر این اساس به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برای پیگری مشکلات مردم در حوزه مسکن مهر باید، یکی از خطوط ارتباط مردمی خود در قالب اتصال تلفنی یا سایت‌های موجود را به مسکن‌مهر‌های باقی‌مانده اختصاص داده و پیگیر مطالبات مردم در این حوزه باشد.

۲۴۰ هزار متقاضی چشم انتظار تکمیل مسکن مهر/خط ارتباط پیگیری مشکلات مسکن مهر در وزارت راه ایجاد شود

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده