تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۴۶۰۹۶
سرویس خبر : انرژی

سقف ۵۰۰۰ تومانی نرخ سوخت حذف می‌شود؟/ ابهام در سرنوشت پتروپالایشی‌ها

‌می‌متالز - در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابتدا قرار بود نرخ سوخت پتروپالایشی و فلزی‌ها از ۳۰ درصد به صددرصد نرخ خوراک افزایش پیدا کند. حال زمزمه‌هایی از لغو تعیین سقف ۵۰۰۰ تومانی شنیده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابتدا قرار بود نرخ سوخت پتروپالایشی و فلزی‌ها از ۳۰ درصد به صددرصد نرخ خوراک افزایش پیدا کند. این موضوع بعد اصلاح و مقرر شد برای نرخ سوخت سقف ۵۰۰۰ تومانی تعیین شود. حال که لایحه بودجه در مجلس در حال تصویب است، زمزمه‌هایی از لغو تعیین سقف ۵۰۰۰ تومانی شنیده می‌شود.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: اصلا مشخص نیست مصوبه چطور اعمال شده و این ابهام بازار را آزار می‌دهد. باید ببینیم در مجلس کدام مورد اعمال می‌شود. اگر سقف ۵۰۰۰ تومان اعمال شود آرامش به شرکت‌های پتروشیمی برمی‌گردد، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ گاز جهانی کاهش دارد، ولی برای مثال در ماه‌های سرد سال نرخ خوراک را تا ۷۰۰۰ تومان هم فاکتور می‌کنند. با این قیمت عملا تولید شرکت‌ها اقتصادی نیست و برخی می‌گویند شرکت‌ها گاز خود را از قطر بخرند و به نظر من هم به صرفه‌تر است.

این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: فرمول نرخ خوراک کلا ایراد دارد، فرمول به نحوی است که باعث می‌شود شرکت‌های ما یکی از گران‌ترین نرخ گاز‌های در دنیا را داشته باشند. اگر اصلاح نشود در مواقعی که نرخ گاز جهانی بالا می‌رود ما با مشکل مواجهیم، برای اصلاح این فرمول سقف ۵۰۰۰ تومانی برای سوخت گذاشتند که اگر تصویب شود تا حدی مشکل فرمول اشتباه حل می‌شود.

حق‌شناس گفت: الان گاز برخی از فولادی‌ها هم قطع شده است. بازار می‌داند، چون ما در حوزه صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری نکردیم، قطع گاز و برق را در سال آینده شدیدتر خواهیم داشت. با توجه به اینکه همواره صنایع اولویت دولت برای قطع انرژی است، بازار به این سهم‌ها علی‌رغم گزارشات خوب وزنی نمی‌دهد. چون می‌داند سال آینده ممکن است حداقل سه ماه پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها تولیدشان قطع شود. این حجم از مشکلات با وجود دولت ضعیف فاجعه است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده