تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۴۶۱۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همه شرکت‌ها از سال ۱۴۰۱ ملزم به توزیع سود سهام از طریق سجام شدند

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس با اشاره به این که حدود ۲۷۰ شرکت، سود سهامداران در سال جاری را از طریق سجام واریز کردند، اما بقیه همکاری نکردندگفت: سال آینده همه شرکت‌ها ملزم به توزیع سود از طریق سجام هستند.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی با اشاره به اهمیت موضوع توزیع سود تقسیمی شرکت‌ها گفت: یکی از موضوعات مهم به سود سال‌های گذشته سهامداران خرد مربوط می‌شود که در شرکت‌ها باقی مانده و به دلایل مختلف واریز نشده است.

رئیس سازمان بورس افزود: این سازمان پیگیری می‌کند سود‌های توزیع نشده سال‌های گذشته سهامداران خرد از طریق سجام پرداخت شود که از مصادیق حق الناس است.

وی ادامه داد: حدود ۲۷۰ شرکت، سود سهامداران در سال جاری را از طریق سجام واریز کردند، اما بقیه همکاری نکردند. از این رو با توجه به امکانات موجود و ضمانت‌های اجرایی قطعا با این شرکت‌ها برخورد خواهد شد. سال آینده تمام شرکت‌ها ملزم هستند سود سهامداران را از طریق سجام توزیع کنند. به طوری که دیگر مجبور نباشند از این بانک به آن بانک مراجعه کنند بلکه بتوانند بصورت متمرکز سود سهام را دریافت کنند.

عشقی با اشاره به این که ضمانت اجرایی این موضوع، پیش بینی اصلاحیه‌های قانونی است که در انتظار تصویب مجلس است، اذعان داشت: سود شرکت‌ها تقریباً ۱۰ تا ۱۲ ماه بعد از اتمام سال مالی واریز می‌شود. با اصلاح قانون پیش بینی می‌شود سود‌ها با سرعت بیشتر و با فاصله زمانی کمتر واریز شود. در این خصوص پژوهشی انجام شده که شرکت‌ها در طول سال هم ملزم باشند در مقاطع سه ماهه، سود را تقسیم و به سهامداران اعلام کنند.

وی اذعان داشت: سود سهامداران هیچ گونه رسوبی در حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی ندارد و فوری به حساب سهامداران واریز می‌شود. با توجه به آیین نامه‌های انضباطی و مجازات‌های مختلف وضع شده، برخی شرکت‌ها با توجه به منافعی که از محل این سود‌ها در حساب کسب می‌کنند بازهم حاضرند مجازات‌ها را بپذیرند، اما سود را پرداخت نکنند.

به گفته عشقی، سازمان بورس در صدد است از طریق اصلاح قانون، مجازات‌ها را به نحوی در نظر گیرد که دیگر این موارد تکرار نشود و شرکت‌ها به موقع سود‌ها را پرداخت کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده