تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۴۵۲۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد

اعمال مالیات برای خرید و فروش سوداگرانه طلا، ارز و خودرو

‌می‌متالز - منظور گفت: افرادی که با اهداف سوداگرانه اقدام به خرید و فروش ساختمان، طلا، ارز، یا خودرو می‌کنند با توجه به افزایش ارزش از زمان خرید تا زمان فروش دارایی، مشمول مالیات می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، «داوود منظور»، در سفر یک روزه خود به فارس و بازدید از اداره کل امور مالیاتی استان فارس گفت: وجود نیرو‌های جوان و پرانرژی در ادارات سرمایه سازمان امور مالیاتی کشور است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: تفاوت سازمان امور مالیاتی با دیگر دستگاه‌های اجرایی، برخورداری از توان اجرایی و دانش تخصصی در استفاده از داده هاست و وجود نیرو‌های خبره در این سازمان موضوع مهمی است.

وی اضافه کرد: اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، قانون دائمی ارزش افزوده و قانون پایانه‌های فروشگاهی نشانه حرکت رو به جلوی نظام مالیاتی است که سازمان مالیاتی را به سازمانی مقتدر و دانش محور تبدیل خواهد کرد و منابع پایدار و متنوعی را برای نظام مالیاتی ایجاد می‌کند.

منظور به رویکرد‌های نظام مالیاتی بر استفاده موثر از ظرفیت‌های قانونی موجود تاکید کرد و گفت: با شناسایی مودیان جدید و کاهش فرار مالیاتی از ظرفیت‌های قانونی موجود برای تحقق هر چه بهتر درآمد‌های مالیاتی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: با روش‌های سیستمی مبتنی بر داده، تحلیل داده‌ها و روش‌های هوش مصنوعی، داده کاوی نقاط فرار مالیاتی را انجام خواهیم داد تا مودیان پر ریسک شناسایی شوند.

وی اضافه کرد: در بحث فرار مالیاتی، همکاری نظام بانکی و سامان دهی پوز‌ها و درگاه‌های پرداخت تحول جدی در تعداد مودیان دارد و اصلاحات در قوانین موجود نیز از رویکرد‌های نظام مالیاتی است و سامان دهی معافیت ها، موجب اثر بخشی نظام مالیاتی می‌شود.

منظور تصریح کرد: مالیات بر جمع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه یا سوداگری، پایه‌های جدید مالیاتی است که به زودی در دستور کار قرار خواهند گرفت و سوداگران معاملاتی مشمول قانون جدید مالیاتی هستند.

وی افزود: افرادی که با اهداف سوداگرانه اقدام به خرید و فروش ساختمان، طلا، ارز، یا خودرو می‌کنند با توجه به افزایش ارزش از زمان خرید تا زمان فروش دارایی، مشمول مالیات می‌شوند.

منظور بیان کرد: مالیات بر مجموع درآمد هر فرد، ظرفیت جدید دیگر در دست اقدام نظام مالیاتی کشور است که بر اساس آن مجموع در آمد فرد و خود فرد مودی ملاک پرداخت مالیات قرار می‌گیرد و در این پیشنهاد قانونی، در پایان هر سال درآمد‌هایی که از هر محل از جمله، محل کسب و کار، حقوق و دستمزد، اجاره، سود بانکی، سود سهام حاصل شده در اظهار نامه مالیاتی فرد منعکس می‌شود و با توجه به معافیت‌های پیش بینی شده و با عنایت به یک سطح آستانه، درآمد‌های مشمول مالیات برای هر فرد و هر خانواده در پایان سال محاسبه می‌شود و با قرار گرفتن در پلکان‌های مالیاتی، مالیات فرد تعیین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده