تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۴۶۲۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرا کوره شماره ۲ از نفس افتاد؟

‌می‌متالز - توقف و کاهش میزان تولید محصولات فولادی در برخی از کارخانه‌ها نگرانی‌هایی را برای صاحبان این واحد‌های تولیدی به دنبال داشته است.

به گزارش می‌متالز، کوره شماره یک فعال است و روزانه صد‌ها تن قراضه و آهن اسفنجی را ذوب می‌کند تا چرا کوره شماره ۲ از نفس افتاد؟ در نهایت تبدیل به شمش آهن شود.

اما این همه ماجرا نیست، چند ماه است کوره شماره ۲ از نفس افتاده است و در واقع نیمی از تولید در کارخانه ذوب آهن بیستون متوقف شده، مجتمعی بزرگ که در شهرستان هرسین استان کرمانشاه قرار دارد.

علیرضا رجبی مدیر تولید مجتمع ذوب آهن بیستون می‌گوید: تا دو ماه پیش با حداکثر ظرفیت فعال بودیم، اما مشکلاتی که شرایط جدید رقم زد باعث شد تولید به صرفه نباشد و ما به سمت تعطیلی پیش برویم.

این وضعیت، اما مختص همین یک واحد نیست ۱۱۰ کارخانه ذوب آهن بخش خصوصی در کشور فعال هستند که از دو ماه پیش وارد یک بحران بی سابقه شده اند آن‌ها منشا بحران را تصمیمات تازه وزارت صمت می‌دانند الزام به عرضه تمام محصول تولیدی در بورس کالا، تعیین سقف قیمت برای کالای تولیدی و از همه مهمتر گران شدن قیمت مواد اولیه در همان بورس کالا.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن بیستون می‌گوید: راه کنترل بازار فولاد قیمت‌گذاری دستوری و غیرکارشناسی نیست.
جهاندار شکری معتقد است: فولاد وقتی ارزان می‌شود که فراوانی وجود داشته باشد و کارخانه‌های متعدد با حداکثر ظرفیت مشغول تولید باشند.

به گفته آقای شکری اشکال اصلی تصمیم تازه دولت این است که همه بار را متوجه تولیدکننده نهایی کرده و شرکت‌های بزرگ تولید مواد اولیه را معاف کرده است.

برای تولید محصولات فولادی زنجیره‌ای از کارخانجات فعالند، تولیدکنندگان کنسانتره آهن، آهن اسفنجی، ذوب آهن یا تولید شمش فولادی و کارخانجات نورد یا همان محصولات نهایی، تصمیمات تازه دولت بیشترین فشار را به کارخانجات ذوب وارد کرده، آن‌ها می‌گویند در این شرایط ناچارند شمش تولیدی خود را به ازای هر کیلوگرم با ۲ هزار تومان زیان در بورس عرضه کنند یعنی حتی کمتر از قیمت آهن قراضه.

علی نقیان تولیدکننده شمش فولاد در اصفهان می‌گوید: هم‌اکنون اگر شمش تولیدی را به جای عرضه در بورس کالا به عنوان ضایعات بفروشیم به ازای هر کیلو ۲۰۰ تومان سود نصیب ما خواهد شد.

در زنجیره تولید فولاد شرکت‌های بالا دستی واحد‌های ذوب آهن اغلب دولتی یا نیمه دولتی اند در قیمت گذاری جدید نرخ محصول آن‌ها حتی افزایش هم یافته است بطوریکه قیمت آهن اسفنجی از هر کیلوگرم ۷۸۰۰ تومان در مهر ماه امسال هم اکنون به ۹۲۰۰ تومان رسیده است در حالی که دولت قیمت محصول نهایی را کاهش داده است.

یک تولیدکننده فولاد که نخواست نامش فاش شود به ما گفت: وقتی صحبت از کاهش قیمت‌ها است چه دلیلی دارد قیمت آهن اسفنجی افزایش پیدا کند.

او گفت: تولیدکنندگان آهن اسفنجی شرکت‌های خصولتی بسیار بزرگ و پرنفوذی هستند که سود‌های سرشاری نصیبشان می‌شود.

۱۱۰ واحد ذوب آهن بخش خصوصی در سراسر کشور حدود ۲۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است.

مدیران آن‌ها همچنان نگرانند در این شرایط کوره هایشان یکی پس از دیگری خاموش شود سرنوشتی که برای کوره شماره ۲ رقم خورد.

تعداد بازدید : 1


منبع: خبرگزاری صدا و سیما کرمانشاه

عناوین برگزیده