تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۱۰۴۸
کد خبر: ۲۴۶۲۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

راه کنترل بازار فولاد چیست؟

‌می‌متالز - مدیرعامل کارخانه ذوب آهن بیستون گفت: راه کنترل بازار فولاد قیمت‌گذاری دستوری و غیرکارشناسی نیست.

به گزارش می‌متالز، جهاندار شکری گفت: فولاد وقتی ارزان می‌شود که فراوانی وجود داشته باشد و کارخانه‌های متعدد با حداکثر ظرفیت مشغول تولید باشند.

به گفته شکری اشکال اصلی تصمیم تازه دولت این است که همه بار را متوجه تولیدکننده نهایی کرده و شرکت‌های بزرگ تولید مواد اولیه را معاف کرده است.

برای تولید محصولات فولادی زنجیره‌ای از کارخانجات فعالند، تولیدکنندگان کنسانتره آهن، آهن اسفنجی، ذوب آهن یا تولید شمش فولادی و کارخانجات نورد یا همان محصولات نهایی، تصمیمات تازه دولت بیشترین فشار را به کارخانجات ذوب وارد کرده، در این شرایط ناچارند شمش تولیدی خود را به ازای هر کیلوگرم با ۲ هزار تومان زیان در بورس عرضه کنند یعنی حتی کمتر از قیمت آهن قراضه.

هم‌اکنون اگر شمش تولیدی را به جای عرضه در بورس کالا به عنوان ضایعات بفروشیم به ازای هر کیلو ۲۰۰ تومان سود نصیب ما خواهد شد.

در زنجیره تولید فولاد شرکت‌های بالا دستی واحد‌های ذوب آهن اغلب دولتی یا نیمه دولتی اند در قیمت گذاری جدید نرخ محصول آن‌ها حتی افزایش هم یافته است بطوریکه قیمت آهن اسفنجی از هر کیلوگرم ۷۸۰۰ تومان در مهر ماه امسال هم اکنون به ۹۲۰۰ تومان رسیده است در حالی که دولت قیمت محصول نهایی را کاهش داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده