تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۱۱۸۰
کد خبر: ۲۴۶۲۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنعت فولاد در حال تبدیل شدن به خودروسازی۲ است/ زنجیر زنجیره فولاد در حال گسسته شدن

‌می‌متالز - مدیرعامل مجتمع فولاد اردکان گفت: افزایش قیمت آهن اسفنجی و نبود قراضه برای القایی‌ها تولید را غیر اقتصادی می‌کند و دلیل اصلی آن هم خرید آهن اسفنجی با قیمت بالا از بورس کالا است.

به گزارش می‌متالز، نوید قربان ابراهیمی افزود: با وجود افزایش قیمت آهن اسفنجی، عرضه آن در بورس کالا کاهش نیافته، ولی تقاضای مشتریان آهن اسفنجی به علت کاهش سود، طبق نمودار‌های کدال در هفته‌های گذشته به کمتر از ۵۰درصد رسیده است.

این فعال صنعتی تصریح کرد: در این شرایط خرید آهن اسفنجی با قیمت حال حاضر از بورس کالا برای یک کارخانه القایی که محصول تولیدی آن بیلت ساختمانی است، توجیه ندارد و می‌تواند برای تامین مواد اولیه خود از قراضه استفاده کند، ولی قیمت آهن اسفنجی برای کارخانه‌ای مثل فولاد مبارکه که محصول و تولید نهایی آن، ورق فولادی است، حاشیه سود چشمگیر خواهد داشت.

ابراهیمی گفت: ورق فولادی مبارکه که در بازار کیلویی ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان و در بورس کالا کیلویی ۲۳ هزار تومان خریداری و معامله می‌شود، حاشیه سود زیادی برای فولاد مبارکه دارد که از افزایش قیمت اسفنجی بیشتر است. این اتفاق گرانی اسفنجی را توجیه پذیر می‌کند و به هیچ عنوان آهن اسفنجی برای مبارکه گران نیست.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان و واحد‌های تولیدی متبوعش سالانه ۸ تا ۹ میلیون تن ورق فولادی تولید می‌کنند و که سودی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان درسال نصیب مبارکه می‌کند.

مدیرعامل مجتمع فولاد اردکان گفت: قیمت مبنا که قیمت کدال هست قابل پیش بینی نیست و براساس صادرات خوزستان ناگهان تغییر می‌کند. سه ماه قبل قیمت آهن اسفنجی در کدال ۱۲٫۸۰۰ تومان بود که به یکباره قیمت به ۱۳٫۷۰۰ تومان رسید که علت آن صادرات خوزستان بود.

ابراهیمی افزود: تولیدکنندگان آهن اسفنجی هم خیلی ثبات قیمتی ندارند و اگر محصولات تولیدکنندگان آهن اسفنجی هم قیمت گذاری دستوری شود، آن‌ها هم مانند القایی‌ها مجبور به توقف فعالیت خود خواهند شد و در نهایت زنجیره فولاد از هم جدا خواهند شد و فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

وی با اشاره به اظهارات فعالان صنعتی در سمپوزیوم فولاد در کیش ادامه داد: برخی از فعالان در این همایش می‌گفتند اگردولت و بورس کالا با قیمت گذاری دستوری بر صنعت فولاد فشار بیاورد صنعت فولاد تبدیل به صنعت خودروسازی شماره دو خواهد شد و این یعنی ورشکستگی و از بین رفتن صنعت فولاد کشور، در حالیکه شرایط صنعت فولاد در همه جای دنیا سود ده است.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده