تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۴۶۲۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

خیز صنعت فولاد برای پرش قیمتی/ اصلاح نرخ حامل‌های قیمت تمام شده تولید را گران می‌کند

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه افزایش نرخ حامل‌های انرژی در صورتی درست است که شرایط زیرساخت کشور با سایر نقاط جهان همسو باشد، گفت: با توجه به اینکه هزینه‌ها در صنعت فولاد بالاست، افزایش نرخ انرژی هزینه تمام شده تولید فولاد را بالا خواهد برد.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری در رابطه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی صنایع گفت: قصد دولت از افزایش نرخ حامل‌های انرژی بیشتر به خاطر کسب درآمد بیشتر است و از آنجا که کسری بودجه نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، نیاز به این وجود دارد که این کسری از جایی جبران شود. پیش از این فروش نفت می‌توانست تا جایی به کسب درآمد و جبران کسری بودجه کمک کند، اما به دلیل مشکلات به وجود آمده این درآمد‌ها کاهش یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه، دولت به منظور جبران این کسری بودجه به گونه‌ای اقدام می‌کند که مشکلاتی را برای فعالان ایجاد می‌کنند و روش‌هایی غیر منطقی محسوب می‌شوند، اما باید گفت نزدیک کردن قیمت حامل‌های انرژی به قیمت‌های جهانی کار درستی است و ما نباید فراموش کنیم که در کشور ایران زندگی می‌کنیم و افزایش قیمت تأثیر خودش را روی قیمت تمام شده محصولات صنایع فولادی خواهد گذاشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مسیر درستی است، اضافه کرد: در راستای همسان سازی قیمت حامل‌های انرژی با جهان باید به این نکته توجه کرد که شرط این کار هم‌وزن کردن تمام فعالان ایران با دنیاست. این کار در کشور‌های اروپایی مشکلات زیادی به وجود نمی‌آورد، ولی وقتی از ایران صحبت می‌کنیم که ارتباطات بانکی آن با دیگر نقاط جهان قطع است و نمی‌توانیم مراودات بانکی داشته باشیم و از مزایای گشایش‌های ال‌سی استفاده کنیم، مجبور هستیم ریسک‌های خرید و فروش را تحمل کنیم و صادرات و واردات را با قیمت بالاتری انجام دهیم.

شکوری گفت: علاوه بر این مسائل، ما با مشکلات زیرساختی مانند حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، توسعه پیدا نکردن بنادر و بالا بودن هزینه‌ها در اینگونه حمل و نقل‌ها، نرخ بالای بهره بانکی، عدم تسهیلات‌دهی بانک‌ها یا بنگاه‌داری بانک‌ها و …، دست به دست هم می‌دهند روبه‌رو هستیم و قیمت تمام شده تولید محصول برای فعالان بالاتر می‌رود که در این شرایط، بالا بردن قیمت‌های حامل‌های انرژی آسیب‌های جدی را به وجود خواهد آورد؛ چراکه بخش عمده‌ای از مشاغل آسیب خواهند دید.

وی درباره تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع فولادی تصریح کرد: ممکن است صنایع فولادی با این افزایش قیمت‌ها به حیات خود ادامه دهند، اما قدرت رقابت برای واحد‌های تولید فولاد کاهش خواهد یافت، اما حاکمیت باید تلاش کند تا بستر را به گونه‌ای آماده شود که فعالان اقتصادی علاوه بر ادامه دادن حیات خود، صنایع را توسعه دهند. در نتیجه تولید، ارزآوری و اشتغال بیشتری برای کشور به ارمغان بیاورند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: طبیعی است هر بخشی از زنجیره فولاد که حامل‌های انرژی بیشتری را استفاده می‌کند، تأثیر بیشتری از این افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌پذیرد. طبیعتا، فولاد یکی از بخش‌هایی است که بیشترین تأثیر را از افزایش قیمت انرژی خواهد پذیرفت.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده