به گزارش میمتالز، جمشید نفر گفت: بازار صادراتی ایران سنتی یا نعمتی است و جنبههای بازاریابی در آنها وجود ندارد.
صادرات نعمتی حاکی از قرار گرفتن انرژی و کارگر ارزان در اختیار تولید کننده است، مانند فولاد و پتروشیمی که در حقیقت صادرات نعمت از کشور است، اگر روزی این تولید کنندگان نتوانند از انرژی ارزان استفاده کننده برای ادامه صادراتشان باید چه کنند؟
صادرات کشور ما منوط به چندین کالا از جمله ورق فولاد، متانول و شمش فولادی میشود حال اگر این کالاها به نحوی مورد تحریم یا خطراتی واقع شوند، صادرات با آفت میلیاردی مواجه میشود. نبود رشد متوازن در کشورهای هدف و کالاهای صادراتی از مشکلات تجارت ایران است و کشور باید به فکر عمل ثانویهای روی کالاهای مازاد صادراتی باشد تا ارزش افزوده بالاتری به دست آورد.
تنوع کشورهای هدف صادراتی برای ایران وجود ندارد و عمده صادرات ایران به کشورهای چین، ترکیه، امارات، عراق و هند است، بازارهای صادراتی ایران سنتی یا اتفاقی است و صادرات به اروپا بر اساس استاندادرهایی است که به این آسانی صورت نمیگیرد.
منبع: بولتن نیوز