تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۴۵۵۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خوانساری مطرح کرد؛

رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی و افزایش ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه آمار‌های رسمی نشان می‌دهند که وضعیت تولید و تجارت رونق یافته و شرایط نسبت به گذشته بهتر شده، اظهار داشت: ما در سال جاری رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی و افزایش ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده ایم.

به گزارش می‌متالز، مسعود خوانساری صبح امروز سه‌شنبه و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: البته وضعیت تورم هنوز نامناسب است و مشکلات برای خانوار‌ها وجود دارد، البته افزایش تراز منفی سرمایه نیز نگران کننده است و خالص حساب سرمایه در نیمه نخست سال جاری به منفی ۶.۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد تضعیف شده است و این احتمال تشدید خروج سرمایه از کشور را می‌دهد.

وی با بیان اینکه اینکه روند خروج سرمایه از کشور سرعت گرفته است، گفت: به نظر می‌رسد دولت باید اجرای مالیات بر عایدی سرمایه را به تاخیر بیندازد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در خرید خانه در ترکیه ایرانی‌ها رتبه اول را کسب کرده اند و لیر هر روز با کاهش مواجه می‌شود و وضعیت لیر به مراتب بدتر خواهد بود و کاهش بیشتری خواهد یافت.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش ارزش لیر، مشخص نیست که چرا ایرانی‌ها این قدر در ترکیه ملک می‌خرند؟ این در حالی است که باید دولت آسیب شناسی لازم را صورت دهد و یکبار دیگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه را مورد بررسی قرار دهد، چرا که خروج سرمایه نگران کننده است.

خوانساری گفت: رشد سرمایه گذاری در دو فصل اول و دوم سال ۱۴۰۰ منفی بوده و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور را مهمترین عامل عدم سرمایه گذاری معرفی شده است که امید می‌رود دولت جدید با ثبات بخشی به اقتصاد کشور وضعیت را بهبود دهد.

وی اظهار داشت: ارتباط با چین یکی از موضوعات این روز‌های رسانه‌های ایران است و لازم است که تحت تاثیر مسائلی قرار نگیریم، یعنی همانطور که مسائل با غرب برای ایران مهم است مسائل شرق نیز مهم است و چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و در سال آینده نیز توسعه خواهد یافت.

وی افزود: اتاق بازرگانی نیز باید واقع بینانه با این موضوع برخورد کند و مراقب باشیم که پیمان‌های درستی بنویسیم و هر دو طرف در تفاهم نامه‌ها برد داشته باشند.

به گفته خوانساری، در دو روز گذشته، موضوعاتی در رابطه با مجلس و اتاق مطرح شده که بحث‌های خوبی نیست و در تقابل قرار گرفتن بخش خصوصی با مجلس در شرایط کنونی که نیاز است که همه قوا همدل باشند و اتاق نیز به عنوان مشاور سه قوه پشتیبان باشد، این موضوعات جالب نیست. ما بدون وجود و همکاری با سه قوه، نمی‌توانیم موفق باشیم، همانطور که بار‌ها مقام معظم رهبری نیز اشاره کرده، دولت هم باید از توان بخش خصوصی استفاده کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی تهران توانسته دو کرسی در سطوح بین المللی و سازمان ملل را کسب کرده است که همه این موفقیت‌ها نشات گرفته از هیات نمایندگان متعهد مستقر در این دوره از فعالیت اتاق تهران است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده