تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۴۵۲۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل بانک مرکزی در برنامه «نگاه یک»

پیش بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی برای سال آینده داریم

‌می‌متالز - علی صالح آبادی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» گفت: افزایش نرخ ارز بر تورم اثرگذار بوده است و سال گذشته بیشترین تورم را داشته ایم. اما روند رو به بهبود است.

به گزارش می‌متالز، رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سامانه نیما ۶۷ درصد رشد عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی داشته ایم. همچنین شاهد رشد ۲۷۴ درصدی در بازار متشکل ارزی بوده ایم.

صالح آبادی تاکید کرد: پیش بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال آینده داریم که باید به سمت درآمد‌های ارزی پایدار برای دستیابی به این مهم برویم.

او گفت: تورم سال آینده را فعلا پیش بینی نمی‌کنیم؛ اما تورم به دلایلی کاهشی خواهد بود، چون دولت بودجه را به نحوی تنظیم کرده که شاهد کسری بودجه و نیاز به استقراض دولت از بانک مرکزی نباشیم. مساله دیگه هم ناترازی در سیستم بانکی و مساله استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است. در این باره برنامه ریزی شده است و تصمیم گرفته شده که تسهیلات تکلیفی تا حد ممکن از بار بانک‌ها برداشته شود که سیستم بانکی نیازمند استقراض از بانک مرکزی نباشد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین در جلسه شورا پول و اعتبار مقرر شد که اموال مازاد بانک‌ها فروخته شود و به سرمایه بانک‌ها افزوده شود. این مساله در رفع ناترازی بانک‌ها بسیار مهم است. بحث افزایش سرمایه بانک‌ها را نیز دنبال می‌کنیم. تصمیم گرفته شده تا بانک‌ها منابع خود را تا ۳ درصد در اوراق مالی اسلامی سرمایه گذاری کنند.

صالح آبادی بیان کرد: مفروضات بودجه اعم از نرخ ارز، مقدار فروش نفت، نرخ فروش نفت، حقوق و... به نحوی برنامه ریزی شده که کسری بودجه نداشته باشیم.

وی گفت: دولت گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده بود. بر این اساس اوراق در بازار سرمایه فروخته شد و تصمیم بر این است که صندوق‌های بانکی اقدام به جذب این اوراق کنند.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذاران بورس دو دسته ریسک پذیر و ریسک گریزند؛ بنابراین در بازار سرمایه باید هم ابزار درآمد ثابت و هم سهام و ابزار‌های با درآمد متغیر وجود داشته باشد.

علاوه بر اوراق مورد استفاده دولت درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات و ... است که نسبت به گذشته بهبود داشته است.

وضع مالیاتی دولت نیز نسبت به گذشته بهتر شده است و فرار‌های مالیاتی نیز کاهش داشته است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده