تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۴۶۸۴۷
سرویس خبر : محیط زیست

اهمیت کلان داده‌ها در حفاظت از محیط زیست و جنگل‌ها چیست؟

‌می‌متالز - آینده فناوری اطلاعات به این سمت می‌رود که کلان داده‌ها نقش موثر و بسزایی در حفاظت از محیط زیست و تخریب جنگل‌ها داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، امروزه، تعهد به محیط زیست به عنوان یک موضوع نوظهور و یک متغیر حیاتی در رقابت اقتصادی مطرح است و بسیاری از کشور‌های دنیا را مجبور به تغییر نگرش خود نسبت به مسائل زیست محیطی کرده است. این عامل سبب شده است کشور‌های مختلف دنیا با استفاده از فناوری‌های مختلف، از تخریب و نابودی محیط زیست و منابع طبیعی مثل جنگل‌ها جلوگیری کنند. از جمله این فناوری ها، استفاده از کلان داده‌ها در حفاظت از منابع طبیعی است.

از کشور‌هایی که از فناوری کلان داده در حفاظت از محیط زیست استفاده می‌کند چین است؛ سیاست‌های برنامه‌ریزی و مدیریت جنگل‌داری اخیر چین، که توسط فناوری کلان داده‌ها هدایت می‌شود، استفاده از کلان داده‌ها را در حفاظت از اکوسیستم‌های جنگلی و توسعه منابع جنگلداری ترویج می‌دهد. از جمله اقدامات چین در این زمینه، تسریع در ساخت سیستم کلان داده‌ها جنگلداری، ایجاد مؤسسات تحقیقاتی کلان داده‌ها جنگلداری، و همچنین ترویج تحقیقات فناوری کلان داده‌ها جنگلداری، است. این مثال نقش پتانسیل فناوری کلان داده‌ها را در حفاظت و مدیریت اکوسیستم جنگل و همچنین عزم دولت را برای حفاظت از اکوسیستم جنگل نشان می‌دهد. روشن است که در نواحی جنگلی داخل نیز باید مرکز کلان داده‌ها راه اندازی شود.

پیش‌بینی یا تشخیص زود هنگام آتش‌سوزی بر اساس کلان داده‌ها به مدیریت پایدار جنگل کمک زیادی می‌کند. وقتی درختی در جنگل قطع می‌شود یا می‌سوزد، صدایی ایجاد نمی‌کند، ایجاد یک سیستم کلان داده زمان واقعی می‌تواند از طریق یک برنامه کامپیوتری طی یک هشدار هرگونه مشکل را به فعالان، مدیران، و سیاست‌گذاران محیط زیست در سراسر کشور ارسال نماید و مدیران جنگل‌ها می‌توانند به‌راحتی نشانه‌هایی از قطع غیرقانونی درختان و یا آتش‌سوزی در مناطق را بیابند و اقدامات فوری انجام دهند. آگاهی بخشی به مردم بومی برای نگاهبانی از جنگل‌ها و شیوه‌های پیشگیری از پدید آمدن آتش در جنگل، یک راه‌حل دیگر است که با اندکی هزینه می‌توان به کار گرفت. سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این زمینه پیشگام و کمک رسان باشند. با توسعه فناوری کلان داده‌ها، مانند به کارگیری شبکه‌های حسگر بی‌سیم قابل شارژ (RWSN)، می‌توان پیش‌بینی آتش‌سوزی جنگل را اجرا کرد و خطر آتش‌سوزی جنگل را محاسبه کرد.

به طور کل ایجاد یک مرکز کلان داده منابع طبیعی، اقدامی واقع‌بینانه برای مدیریت منابع طبیعی در کشور است. تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها، به بهبود قابلیت پیش‌بینی و هشدار سریع حوادث طبیعی و شرایط اضطراری کمک می‌کند. مدت مدیدی است که مدیریت منابع طبیعی و آب در کشور تحت کنترل چندین مقام دولتی است. با ایجاد یک مرکز کلان داده منابع طبیعی، داده‌های مربوط به منابع طبیعی، مانند زمین، مواد معدنی، جنگل‌ها، مراتع و منابع آب، ادغام می‌شوند و موانع تحرک سازمانی و اشتراکی بین بخشی، برطرف خواهد شد. مزیت کلان داده‌ها این است که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی شفافیت، ارتباط و اشتراک داده را بین ادارات دولتی، شرکت‌ها و مردم بهبود بخشد. کلان داده‌های منابع طبیعی بخش مهمی از اجرای استراتژی ملی کلان داده‌ها هستند و استفاده و توسعه کلان داده‌های منابع طبیعی یک نیاز فوری برای توسعه منابع طبیعی در دوره جدید است. همچنین حضور یک سیستم نظارت عمومی مداوم بر تغییرات کاربری زمین، کیفیت آب، فضای سبز و مصرف انرژی، از طریق یک پلتفرم آنلاین جهت اطمینان از اینکه جامعه نیز قادر به مشارکت باشند، موضوعی ضروری است.

به هر روی، تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها به‌وضوح به جهت برجسته‌سازی مخاطرات در محیط زیست و ظرفیت این محیط برای حمایت از انسان ضروری است. پیشرفت‌های چشمگیر به نفع کره زمین و مردم آن نخواهد بود، مگر اینکه بتوانیم برای دستیابی به اهداف پایداری اقدام کنیم، بنابراین ضروری است که کلان داده‌ها با تلاش‌های مداوم به جهت دستیابی به پایداری یکپارچه شوند. متأسفانه، این اقدام هنوز در مورد بسیاری از فرآیند‌های سیاست ملی و بین‌المللی وجود ندارد. علی‌رغم توافق بین‌المللی در مورد اهداف تنوع زیستی Aichi (برنامه استراتژیک کنوانسیون تنوع زیستی)، بسیاری از کشور‌ها از در دسترس بودن کلان داده‌ها و محصولات مشتق شده برای دستیابی به این اهداف حمایت نمی‌کنند.

نکته آخر اینکه محیط‌ زیست یک اکوسیستم بزرگ جهانی است و اتفاقات مختلف آن روی زندگی بشر موثر است. کلان داده‌ها ضمن بهبود درک ما از پیچیدگی محیط طبیعی، به تعیین نحوه مدیریت آن برای نسل‌های آینده کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده