تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۵۵۵۸۸
سرویس خبر : محیط زیست

لایروبی کانال‌ها تأثیری در حل مشکل محیط زیستی خلیج گرگان ندارد

‌می‌متالز - رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خصوص راهکار مطرح‌شده مبنی بر لایروبی کانال‌ها برای احیای خلیج گرگان، گفت: این کار مشکل تردد کشتی‌ها در بنادر منطقه را حل می‌کند، اما در حل مشکل محیط‌زیست خلیج گرگان تأثیر مثبتی ندارد.

به گزارش می‌متالز، راضیه لک توضیح داد: اگر ارتباط دریای خزر و خلیج گرگان را افزایش دهیم، هیچ تغییری در تراز آب خلیج گرگان ایجاد نشده و حتی ممکن است سرعت خشک شدن این خلیج بیشتر نیز بشود.

وی افزود: خلیج میانکاله، خلیج گرگان و شبه‌جزیره میانکاله که در قسمت شمالی آن‌ها دریای کاسپین قرار دارد، یک مجموعه متصل و یک اکوسیستم جداناشدنی هستند، اتفاقی که در اطراف این منطقه در حال رخ دادن است، این است که نوسانات سطح آب کاسپین، تأثیر زیادی بر سواحل کم‌شیب دارد و موجب می‌شود تا ساحل مدام گسترش پیدا کند.

عضو کمیته علمی مخاطرات زمین‌شناختی ساحلی کرسی یونسکو ادامه داد: ابهامی که در این رابطه وجود دارد این است که زمانی که لایروبی انجام گیرد، بی‌شک ارتباط خزر با خلیج گرگان بیشتر خواهد شد، ازآنجاکه جهت جریان‌های دریای خزر در گوشه جنوب شرقی آن به سمت کانال‌های آشوراده و چوپوقلی است، افزایش ارتباط آب دریا با خلیج گرگان با توجه به جهت جریان، می‌تواند باعث شود تا رسوب بیشتری به خلیج گرگان وارد شود.

لک درباره راهکار‌های جایگزین برای احیای خلیج گرگان گفت: بهتر است لایروبی به‌جای کانال‌ها در قسمت‌های خشک و کم‌آب خلیج گرگان انجام شود؛ بنابراین اگر بتوانیم ورود رسوب از خزر به خلیج را نیز کاهش دهیم، می‌توانیم سرعت خشک شدن خلیج را به تأخیر بیندازیم؛ مورد دیگر رسوبات بادی در این منطقه است که باید این رسوبات را در نزدیکی بخش جنوبی میانکاله کنترل کنیم.

به گفته رئیس پژوهشکده علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور؛ همچنین نصب تله‌گیر‌های رسوبی در محل ارتباط و دهانه دو کانال یادشده، می‌تواند در کاهش نرخ رسوب‌گذاری خلیج گرگان مؤثر باشد.

گفتنی است، چندی پیش برای نجات خلیج گرگان از خشک شدن کامل، مقرر شد تا سازمان بنادر و کشتیرانی ۲ کانال آشوراده و چوپوقلی که ارتباط‌دهنده خلیج گرگان هستند را با تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان، لایروبی کند تا ارتباط آب خزر با خلیج گرگان بیشتر شود، اما این طرح با مخالفت بسیاری از سوی کارشناسان محیط‌زیست روبه‌رو شده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده