تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۴۰
بازدید: ۵۷۵
کد خبر: ۲۴۷۰۸۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چرخ‌های اروند به حرکت در می‌آیند/ تحریم‌ها حریف اروند چرخ نشد

‌می‌متالز - با باز شدن قفل تولید در کارخانه اروند چرخ، ضمن جلوگیری از بیکاری و خروج میلیون‌ها دلار ارز، سهم این شرکت در تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، طی چند سال گذشته و در شرایط تحریم، صنعت قطعه‌سازی کشور دچار مشکلات بسیاری شد. این تحریم‌ها در بخش‌هایی بر کیفیت محصولات اثر سوء گذاشت.

بعد از شرایط اجرای برجام و حضور خودروسازان خارجی، بحث نیاز به تولید قطعات باکیفیت و همچنین مشارکت این صنعت در تولید خودرو‌های جدیدی که قرار بود وارد بازار شود، مطرح شد که ناتمام ماندن این موضوع نیز ضربه دیگری را به مهم‌ترین بال عملیاتی خودروسازی کشور وارد کرد.


نقش مؤثر صنعت قطعه‌سازی در کاهش بیکاری


این در حالی است که صنعت قطعه‌سازی در هر کشوری می‌تواند اشتغالزا باشد. این صنعت، به‌دلیل نیاز همه‌روزه خودروسازی به قطعات باکیفیت، ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.

صنعت قطعه‌سازی در کشورمان، اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده و سهم صنعت قطعه‌سازی در ارزش‌افزوده کل صنعت، به‌تن‌هایی ۹‌درصد است. این سهم، نشان از اهمیت بالای قطعه‌سازی دارد که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و افزایش سهم در تولید ناخالص ملی شود.


صنعت قطعه‌سازی و چالش‌های پیش رو


از سوی دیگر صنعت قطعه‌سازی با وجود همه پیشرفت‌هایی که داشته، طی این سال‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه شده؛ مطالبات آنان از خودروسازان و همچنین کمبود نقدینگی در این صنعت، قطعه‌سازان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

کارخانه اروند چرخ رفسنجان یکی از شرکت‌های تولیدی است که با وجود آنکه رینگ آن برند شده و در بازار‌های بزرگ فروش رینگ مطرح است؛ مدتی به دلیل تحریم‌ها و کمبود نقدینگی تا مرز تعطیلی پیش رفت، اما پس از درخواست مدیران این کارخانه تولیدی از دستگاه قضایی بر جلوگیری از تعطیلی به منظور رفع مشکلات بانکی پیش آمده، بلافاصله رسیدگی به این موضوع در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و با حمایت به موقع دستگاه قضا از تعطیلی این واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمد.

معرفی کارخانه اروند چرخ


کارخانه تولیدکننده محصولات اروند چرخ در زمینی به وسعت ۳ هکتار و زیربنایی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع در شهرک صنعتی شهرستان رفسنجان احداث شده.

برای رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر کشاورزی پسته و رونق اقتصاد صنعتی در رفسنجان، اروند چرخ در مدتی کمتر از ۳ سال با سرمایه گذاری و اعتماد بیش از ۲۲۰ سرمایه گذار و با سرمایه تقریبی ۴۰۰ میلیارد ریال و ۱۸ میلیون یورو و ظرفیت تولید سالانه ۷۵۰ هزار حلقه رینگ آلومینیوم، در سال ۱۳۸۴ راه اندازی شد و در سال ۱۳۹۶ با سرمایه گذاری مجدد ۱۵ میلیون یورو ظرفیت خود را به میزان ۱۵۰۰۰۰۰ حلقه رینگ در سال ارتقا بخشید.


وقتی کام ایرانی از فناوری اصیل یک محصولِ ایمن شیرین می‌شود


هر صبح در اروند چرخ، فرایند تولید تحت لیسانس BBS آلمان در کارخانه‌ای با همان دقت، حساسیت، استاندارد‌ها، کنترل‌ها و با همان کیفیت کمپانی مادر، به اضافه هوش سرشار ایرانی شروع به فعالیت کرده و نتیجه، تولید یکی از بی نظیر‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات صنعتی در ایران است که روانه بازار خودرو می‌شود تا با غرور و افتخار به رقبای بی وقار چینی پوزخند زند و کام ایرانی را از فناوری اصل و اصیل در تولید یک محصول ایمن و مطمئن شیرین سازد.

کارخانه اروند چرخ جزو صنایع خوب و بی نظیر در کشور است، این کارخانه در سال ۸۲ تأسیس و سال ۸۴ به تولید انبوه رسید.

اروند چرخ، تولید کننده رینگ آلومینیومی استاندارد خودرو و طرح ریزی برای تامین قطعات مورد نیاز کارخانه‌های خودرو سازی در کشور شده است؛ این کارخانه در طول دوران مختلف فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است؛ حتی در مقطعی به مرز تعطیلی نزدیک شد، اما سرپا ماند و امروز بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا در این کارخانه پیاده شده و در حال حاضر با نیرو‌های صد در صد بومی با افتخار در حال ادامه فعالیت است.

همانطور که می‌دانیم، رینگ جزو قطعات فوق ایمنی خودرو است و اروند چرخ با اهتمام به این موضوع، درجه بندی ندارد و فقط رینگ درجه یک تولید می‌کند و کنترل کیفیت کارخانه با وسواس فوق العاده‌ای انجام می‌شود.

در این گزارش، گفت و گویی داشته ایم با علی احسان مدیرعامل کارخانه اروند چرخ رفسنجان که تا به امروز با ۵۴۰ نیرو مشغول به فعالیت است و اولین تولیدکننده رینگ آلومینیومی با کیفیت بالا و دارای نشان استاندارد در ایران است و همکاری نزدیکی با تمامی خودرو ساز‌های داخلی و خارجی و عرضه مستقیم رینگ به بازار دارد، که دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید:


در مورد شروع به کار این کارخانه توضیحاتی بفرمایید، اینکه چه سالی استارت کار را زدید و محصول تولیدی کارخانه چیست؟



این کارخانه در سال ۸۲ تاسیس شد، یکی دو سال اول مونتاژ و راه اندازی می‌کردیم و در سال ۸۴ به تولید انبوه رسید و اوایل سال ۸۵ محصول به بازار آمد؛ محصول ما رینگ اتومبیل از نوع آلومینیوم است که اصطلاحاً رینگ اسپورت نام می‌گیرد؛ کشور ما یک کشور خودرو ساز است و مصرف رینگ آلومینیومش عمدتاً وارداتی بوده، پس با راه اندازی این شرکت از خروج میزان قابل توجهی ارز جلوگیری شد.


از روز نخست که استارت کار را زدید، برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد شد و هم اکنون چه تعداد نیرو مشغول به فعالیت هستند؟


شروع فعالیت ما در کارخانه با ۳۱۰ نیرو بود، در بعضی شرایط تعدادی نیرو به خاطر تحریم‌ها و شرایط اقتصاد بازار تعدیل کردیم، ولی هم اکنون با اجرای طرح توسعه و دو برابری شدن تولیدمان با ۳۸۰ نیروی مشغول به فعالیت هستیم.

البته این را اضافه کنیم که تا شروع دوره دوم تحریم‌ها بالای ۵۰۰ نفر مشغول به کار بودند و روزانه شش هزار حلقه رینگ تولید می‌کردند، بالای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و نزدیک به دو هزار نفر غیر مستقیم با ما کار می‌کردند.

متاسفانه بعد از تحریم‌های دوره دوم به صورت غیر منتظره‌ای کاهش تولید داشتیم و نزدیک به کمتر از ۱۵ درصد نسبت به قبل تولید داشتیم و به مرور زمان با پیدا کردن بازار‌های خارجی تولید رونق پیدا کرد و بعد از این مسائل توانستیم، یکی از صادر کنندگان رینگ آلومینیوم به کشور‌های اطراف حتی اروپا و روسیه باشیم.

در حقیقت، کارخانه طرح توسعه‌ای را اجرا کرد، درست در فرصتی که تحریم‌های دوره اول متوجه کشور شده بود ما توانستیم تمام دوران تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و طرح توسعه رو اجرا کردیم و ظرفیت سه هزار حلقه رینگ آلومینیومی را به ۶ هزار حلقه رینگ رساندیم و در دور دوم تحریم‌ها، خودروسازان به کشورهایشان برگشتند و قرارداد‌های کارخانه لغو شد.


هم اکنون محصولات کارخانه به کجا‌ها صادر می‌شود؟


از نوروز ۹۷ تا شهریور ۹۷ که تحریم‌های مجدد شروع شد، تولید ما به بالاترین مقدار خود رسیده بود، حتی در این زمینه با شرکت رنو فرانسه که شرکت بسیار سختگیری برای مشتریان عرضه کننده رینگ بود، وارد کار شویم و لذا با رعایت استاندارد‌های آن‌ها توانستیم، اولین فروشنده رینگ آلومینیوم به شرکت رنو در ایران باشیم.

در مجموع صادرات ما پیش از این به کشور‌های پاکستان، روسیه و ترکیه و ... بود و می‌بایست به آلمان و دانمارک هم صورت بگیرد که ما بعضی از بازار‌های خارجی مان را به خاطر تحریم‌ها از دست دادیم، اما همچنان امیدواریم، پس از پایان تحریم ها، صادرات را از سر بگیریم.

هم اکنون با شرکت‌های رنو، سیتروئن، پژو سیتروئن، هیوندایی و خودرو ساز‌های مستقر در بم همکاری داریم، البته با توجه به اینکه رنو و سیتروئن، طرح پژوی جدیدش در ایران متوقف شده، در حال حاضر همان رینگ‌های قدیمی به شرکت سایپا و خودرو ساز‌های متفرقه‌ای که در بم مستقر هستند، ارائه می‌کنیم.


تحریم‌ها تا چه میزان بر واردات مواد اولیه تاثیر دارد و چند درصد مواد اولیه وارد می‌شد و چه قدر را خودتان تولید می‌کنید؟


در بحث تحریم‌ها باید گفت، امروز تحریم را به فرصت تبدیل کرده ایم، یعنی عمده مواد اولیه ما که شمش و آلومینیوم بود و از امارات وارد می‌شد یا گاهاً از کشور‌های دیگر، در نهایت شرکت‌های عرضه کننده آلومینیوم در ایران موظف شدند، آلومینیومی با درجات خلوص مورد نیاز شرکت ما و سایر شرکت‌های رینگ ساز ایران را تولید و ارائه دهند.

پس به این نتیجه رسیدیم که بر روی قطعات مان مهندسی معکوس کنیم و اکثر قطعاتمان را در داخل تولید کنیم، شاید این قطعات آن زمان کیفیت قطعات آلمانی را نداشت، ولی به مرور زمان کیفیت هم بالا رفت به طوری که امروز تنها ۱۰ درصد قطعات مورد نیازمان از خارج وارد می‌شود و ۹۰ درصد مابقی قطعاتمان از داخل تهیه می‌شود.

چرخ‌های اروند به حرکت در می‌آیند/ تحریم‌ها حریف اروند چرخ نشد


پیش از این، شرکت اروند چرخ به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی با مسائلی روبه رو شد، نقش قوه قضائیه به عنون حامی برای گذر از این روز‌ها چگونه بود؟


با ورود قوه قضاییه، تعداد زیادی از مشکلات ما از جمله مشکل بانک‌ها و وام مرتفع شد و هم چنین میزان بدهی ما مشخص شد. از سوی دیگر، با رهاسازی دستگاه‌هایی که در گمرک مانده بود، ۲۶ نفر مشغول به کار شدند و ۶۰۰ حلقه رینگ به تولیدات ما اضافه شد.


امروز در بازار داخلی، تولیدات خود را به کجا‌ها عرضه می‌کنید؟


ما به خودرو ساز‌هایی مانند ایران‌خودرو، سایپا و خودرو ساز‌هایی که مستقر در بم هستند، محصولات عرضه می‌کنیم. مقداری زیادی رینگ هم به بازار عرضه می‌شود که بازار هدف خیلی خوبی بود برای موفقیت ماست.

در مورد نقش دلال‌ها در بازار نظرتان چیست، آیا درست است که می‌گویند، رینگی که داخل کارخانه قیمت پایینی دارد در بازار با قیمت بالا عرضه می‌شود؟


بعید می‌دانم، روی رینگ که یک قیمت فوق ایمنی روی خودرو هست، این اتقاق بیفتد، در حالی که آپشنی که خودرو ساز می‌گذارد گران‌تر از رینگ آلومینیوم هست.

خیلی فرق می‌کند تا مشتری بخواهد از بازار تهیه کند به خاطر همین است که بازار رونق گرفته، خودرو‌های تولیدی ایران در بازار با رینگ آهنی به دست مشتری می‌رسد و مشتری ترجیح می‌دهد، رینگ آهنی را با رینگ آلومینیوم عوض کند، بعید می‌دونم دست دلال توی کار رینگ باشد.

در بحث دوم بحث واردات رینگ بی کیفیت چینی بود که خوشبختانه با ورود قوه قضاییه و دقت کامل گمرکات کشور با بالا بردن تعرفه، از ورود این رینگ‌های نامرغوب و غیر استاندارد و متفرقه به ایران جلوگیری شد.

امروز نیز امیدواریم ته مانده‌هایی که وارد ایران می‌شود، قطع شود که اگر واردات رینگ به طور کلی در ایران قطع شود، با وجود فعالیت این ۳ تا ۴ شرکت رینگ ساز داخل کشور که عمده ما هستیم، دیگر ظرفیت خالی نخواهیم داشت.


در شهرستان‌ها اگر کسی مستقیماً بخواهد رینگ اروند چرخ سفارش دهد، آیا نمایندگی فروش دارید؟


یک سایت فروش داریم که اکثر شهروندان از این طریق خرید می‌کنند، در برخی از استان‌ها نیز نماینده فروش داریم و در تهران هم عرضه کننده داریم.


در پایان چه سخنی دارید؟


امیدوارم صاحبان سرمایه به واحد‌های تولیدی نگاه ویژه تری داشته باشند و دولت نیز حمایت‌های خود را از واحد‌های تولیدی بیش از پیش داشته باشد، سنگ جلوی پای تولید کنندگان را بردارد و با رفع موانع تولید و حمایت در مسیر گسترش واحد‌های صنعتی، میزان اشتغالزایی و سهم در تولید ناخالص ملی را افزایش دهد.

تعداد بازدید : 5

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده