تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۴۷۴۲۹
سرویس خبر : انرژی

پیش بینی تحلیلگران از نفت ۱۰۰ دلاری / پایین‌ترین سطح ذخایر جهان در ۱۰ سال

‌می‌متالز - تحلیل گران در پی کاهش قابل توجه ذخایر نفتی جهان در ۱۰ سال اخیر پیش بینی کردند قیمت نفت در سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، طبق پیش بینی تحلیلگران با توجه به کاهش قابل توجه ذخایر نفتی جهان که به پایین‌ترین سطح طی ۱۰ سال گذشته بوده و در پی افزایش تقاضا، قیمت نفت را در سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند.

بر اساس این گزارش به دنبال بهبود اقتصاد دنیا از بحران کرونا و تأثیر ناچیز همه‌گیری اومیکرون بر تقاضا، قیمت نفت جمعه گذشته از حدود ۱۶ دلار در هر بشکه در اوج شیوع بیماری به ۹۲ دلار رسید.

نگرانی جهانی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین و شوک‌های پی در پی عرضه، بازار نفت را آشفته کرده و قیمت را افزایش داده است. در این میان]تورم هم افزایش یافته و خطر توقف روند بهبود اقتصاد دنیا وجود دارد.

منابع ذخیره‌سازی نفت در سطح بسیار پایینی قرار داشته و اوپک پلاس نمی‌تواند نفت کافی برای رسیدن به هدف افزایش تولید عرضه کند.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، سطح ذخایر نفتی در کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به پایین‌ترین میزان طی ۷ سال گذشته رسیده و در این میان، ذخایر کشور‌های اروپایی و حوزه آسیا از جمله ژاپن و کره جنوبی بیشترین کاهش را داشته‌اند.

ذخایر نفت دنیا طی قرنطینه‌های کرونایی در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۳.۲ میلیارد بشکه رسیده بود، اما ۲.۸ میلیارد بشکه از آن زمان کاهش یافته است.

طبق پیش‌بینی بانک آمریکایی مورگان استنلی و گلدمن ساچز، انتظار می‌رود ذخایر نفت جهان در سال جاری میلادی کاهش بیشتری داشته و در کشور‌های درحال توسعه به پایین‌ترین سطح برسد.

بانک بارکلیز انگلیس پیش بینی کرده، حتی در صورت بهبود نسبی ذخایر نفتی در سال جاری، رشد تقاضا عامل افزایش بیشتر قیمت نفت خواهد بود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده