تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۴۷۶۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران اعلام کرد:

۳ چالش اصلی حوزه معدن

‌می‌متالز - به دلیل مشکلات موجود در تولید داخل و سخت گیری در واردات و همچنین هزینه ها، معادن کشور برای تامین ماشین آلات با مشکل رو به رو هستند.

به گزارش می‌متالز، بزرگترین مشکل حوزه معدن در ایران در حال حاضر عدم دسترسی به ماشین آلات روز معدنی و راه سازی است. سجاد غرقی نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران می‌گوید: «به دلیل قوانین و ممنوعیت‌هایی که به اشتباه تصویب شده است و دوم قیمت و هزینه‌های بالا، درسال‌های گذشته فعالان حوزه معدن نتوانسته اند به ماشین آلات روز معدنی دسترسی داشته باشند و معادن خود را با ماشین آلات جدید و بسیار مدرن تجهیز کنند و بهره وری را افزایش دهند. من پیش از این هم اعلام کرده ام که به دلیل مشکلات موجود در تولید داخل و سخت گیری در واردات و همچنین هزینه ها، معادن کشور برای تامین ماشین آلات با مشکل رو به رو هستند. براساس گزارش سال گذشته خانه معدن تنها معادن کوچک و متوسط نیاز به بیش از ۱۱‌هزار دستگاه ماشین آلات معدنی دارند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره دیگر چالش‌های حوزه معدن می‌گوید: «در کنار بحث ماشین آلات چالش دیگری که فعالان حوزه معدن با آن مواجه هستند به تعارض‌های منافع حاکمیتی مثل محیط زیست و منابع طبیعی و... باز می‌گردد.»

او با اشاره به اینکه تامین منابع مالی و سرمایه در گردش معضلی است که در تمام صنایع و بخش‌های تولیدی مانند معدن هم اکنون دیده می‌شود؛ درباره سومین چالش اصلی حوزه معدن گفت: «در قوانین معادن ما محدودیت‌هایی در ارتباط با ورود سرمایه گذاری‌های خصوصی وجود دارد و سومین چالش اصلی این حوزه به مباحث مربوط به عوارض صادراتی و حقوق دولتی معادن باز می‌گردد.»

سجاد غرقی با تاکید بر اینکه باید در قوانین مربوط به حوزه معادن بازنگری صورت گیرد و فرصت هوشمندسازی و زمینه سازی برای به کارگیری فناوری‌های نوین و ماشین آلات روز در معادن فراهم شود، می‌گوید: هوشمندسازی باعث افزایش بهره‌وری معادن خواهد شد و مزایای بهره‌مندی دولت از هوشمندسازی معادن، افزایش میزان تولید، افزایش حقوق دولتی قابل وصول، افزایش عمق معدنکاری، بهبود امکان ارائه یارانه به تولیدکنندگان واقعی، ردیابی بهینه‌تر عملکرد بهره‌برداران و کاهش مشکلات زیست محیطی و... است. در حال حاضر و در شرایطی که ما از ماشین آلات مربوط به بیش از ۱۵ سال پیش در معادن استفاده می‌کنیم شاهد استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت معدنکاری مانند هوش مصنوعی، روباتیک، بلاک‌چین و واقعیت افزوده و... هستیم.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

عناوین برگزیده