تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۴۷۷۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با حضور دکتر طیبی انجام گرفت؛

رونمایی از طرح تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی توسط جهاددانشگاهی

‌می‌متالز - در سفر رئیس جهاددانشگاهی به اصفهان از «طرح تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور» در واحد صنعتی اصفهان، رونمایی شد.

به گزارش می‌متالز، دکتر حمید رضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در مراسم رونمایی طرح فناورانه " تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور" از پروژه‌های جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان که همزمان با ایام گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: حل مشکلات ما در زمینه‌های مختلف کشور نیازمند نگاه علمی و فناورانه بر پایه تولیدات خودمان است، وقتی اینگونه باشد می‌تواند بطور دائم کارآمدی و روز آمدی خود را حفظ و با فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که دائم و با سرعت زیاد، در حال تغییر و تحول هستند، رقابت کند.

وی ادامه داد: هدف در جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس این بوده که توان کشور را در زمینه رسیدن به پیشرفت در توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه الگو سازی کنیم و خوشبختانه کار‌های خوبی انجام پذیرفته و خودباوری خوبی اتفاق افتاده و در کشور کار‌های بسیار ارزنده‌ای انجام شده است.

دکتر طیبی با بیان اینکه برای فراگیر شدن این شکوفایی که بطور کامل اقتصاد کشور را یک اقتصاد دانش بنیان کند و بتوان کشور را بصورت دانش بنیان و کارشناسی اداره کرد، نیاز به یک اراده قوی داریم افزود: با وجود کار‌های خوبی که انجام شده، ولی کشور دارای مشکلاتی هست که رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها گفته اند و خود ما هم احساس می‌کنیم که به هیچ وجه نمی‌شود همه مشکلات را از تحریم‌ها و خارجی دانست و بیشتر بخاطر این است که اراده و برنامه ریزی لازم برای اینکه آن شکوفایی اتفاق بیافتد در کشور بوجود نیامده و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت داریم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه شرط برنامه ریزی بلند مدت این است که در کشور بر روی مصالح ملی به یک توافق برسیم و در گردش‌های سیاسی کشور برنامه‌ها به هیچ وجه تغییر نکند افزود: در دیدار مقام معظم رهبری با صنعتگران و تولید کنندگان، ایشان گله بسیار بجایی مطرح کردند که ما هنوز نقشه توسعه علمی و صنعتی کشور را ننوشته ایم.

وی افزود: با وجود اینکه مقام معظم رهبری تهیه نقشه جامع علمی کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابلاغ کرده اند، تاکنون کار خوب و جدی انجام نپذیرفته و البته دلایل ساختاری در این خصوص وجود دارد.

وی در بیان این دلایل افزود: باید کسانیکه سیاستگذاری بلند مدت را انجام می‌دهند خارج از بدنه اجرایی کشور باشند و یک جمع نخبگانی این امر را انجام بدهند و البته مقامات ارشد کشور هم که قرار است این سیاستگذاری‌ها را اجرایی کنند نیز حضور داشته باشند و یکی از دلایل اصلی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط حضرت امام خمینی (ره) و بویژه حمایت توسط رهبر معظم انقلاب نیز ایفای همین نقش بود و آنطور که باید، این نقش را ایفاء نکردیم و امیدواریم این نقش را بویژه در دولت سیزدهم خوب انجام دهیم.

دکتر طیبی ادامه داد: تلاش ما در جهاددانشگاهی آن است که به حوزه‌هایی وارد شویم که دیگران و بخش خصوصی ورود نمی‌کنند و این حوزه‌هایی هستند که نیاز به منابع مالی زیادی دارند و ورود به آن‌ها بخاطر اینکه کارفرمایان بطور عام دولتی و شبه دولتی هستند و ریسک خرید خارجی در آن‌ها بالاست و بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان که منابع مالی ندارند خیلی به این حوزه‌ها وارد نمی‌شوند و از طرفی با توجه به نقش بسیار پر اهمیت ان‌ها در حوزه اقتصاد و صنعت، جهاددانشگاهی ضرورت دانسته در این حوزه‌ها وارد شود و کار‌های بسیار مفقی نیز انجام شده است.

رییس جهاددانشگاهی همچنین در این نشست به ارائه گزارشی از کار‌های مهم و موفق این نهاد انقلابی پرداخت.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی نیز در این آئین گفت: بیش از ۶۵ درصد از پروژه‌های جهاد دانشگاهی، فناورانه و پژوهش محور است و این مسأله باعث افتخار است که بیش از پیش می‌تواند بر جهاد علمی کشور تأثیرگذار باشد به گونه‌ای که می‌توان گفت گلخانه جهاد دانشگاهی امروز به گلستان تبدیل شده است.

دکتر محمد رضا پور عابدی، ادامه داد: از تجهیزسازی شرکت‌های دانش بنیان به سمت سیستم سازی پیش رفته ایم، به این خاطر که باید در مسائل نگاه آینده پژوهشی وجود داشته باشد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی یادآور شد: امروزه در بسیاری از حوزه‌های علمی کشور، متخصصان جهاد دانشگاهی وجود دارند که این امر بیانگر روحیه جهادی در واحد‌های جهاد دانشگاهی است.

در ادامه این برنامه معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان عنوان کرد: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نه تنها یک انتخاب بلکه یک الزام است و برای طی کردن این مسیر راه زیادی پیش رو داریم تا بتوانیم در بازار‌های دانش بنیان جهان ورود پیدا کنیم.

امیر رضا نقش، معاون امور اقتصادی استانداری گفت: جهاددانشگاهی سابقه درخشانی در پژوهش‌های کاربردی داراست.

وی ادامه داد: بطور قطع جهاددانشگاهی یکی از بزرگترین و شاخص‌ترین مولود‌های انقلاب است و همانگونه که در اسم آن مشخص است، کار، کار جهادی است و سابقه خیلی درخشانی را هم از ابتدای انقلاب داشته است و بخصوص با رویکرد جدیدی که بحث پژوهش‌های کاربردی و بویژه تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به محصول، حرکت‌های خیلی خوبی در جهاددانشگاهی انجام شده است.

نقش افزود: بطور قطع حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و تبدیل شدن اقتصاد کشور به یک اقتصاد پویا و مبتنی بر دانش نه تنها یک انتخاب بلکه یک الزام است و در برنامه‌های توسعه کشور هم افق ۲۰ در صد را در بحث اقتصاد در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: راه زیادی را در پیش داریم که بتوان این وابستگی اقتصاد را به نفت و بیرون از مرز‌ها قطع کنیم و اصول ۵ گانه اقتصاد مقاومتی از جمله درون زا، برون گرا، مردمی و دانش بنیان را محقق کنیم که بطور قطع یکی از بازو‌های قوی برای دولت و دولتمردان، جهاددانشگاهی است.

نقش تصریح کرد: در استان اصفهان نیز با رویکرد حل مسئله و مشکل که همه در همه زمینه‌ها مشکلات زیادی را داریم که ان شا الله بتوانیم از این ظرفیت‌ها مثل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استفاده لازم را ببریم.

مرتضی تیموری رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان نیز در این مراسم ضمن گرامی داشت ایام الله دهه فجر گفت: امیدواریم جهاد دانشگاهی واحد صنعتی در طلیعه فجر انقلاب اسلامی بیش از پیش بدرخشد، در همین راستا جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ۱۲ پژوه تحقیقاتی در حال انجام دارد که اکنون شاهد رونمایی از طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت خواهیم بود.

ابوذر پورمدنی، معاون پژوهشی جهاد داشگاهی واحد اصفهان نیز در ادامه یادآور شد: جلساتی که رییس جهاددانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتند به خوبی توانست رضایت کارفرما را به دست آورد و در این بین طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت که اکنون در مرحله پایلوت قرار گرفته است به زودی به مرحله تجاری سازی می‌رسد.

همچنین علی احمدی عامله مدیر و پژوهشگر پروژه این طرح نیز به تشریح مراحل انجام و مزیت‌های طرح پرداخت.

در پایان مراسم از طرح فناورانه" تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور"رونمایی شد.

گفتنی است؛ رونمایی از چهارصدمین کتاب منتشر شده و ۳۰ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۰ مرکز انتشارات و تجلیل از پژوهشگران و جهادگران برتر واحد صنعتی اصفهان و بازنشستگان سال ۱۴۰۰ واحد صنعتی اصفهان، از دیگر قسمت‌های این برنامه بود.

منبع: جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده