به گزارش میمتالز، از مهمترین وظایف دولت در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات تکمیل دولت الکترونیک است؛ دولت الکترونیکی دارای آثار و فواید متعدد اقتصادی و اجتماعی است. دولت الکترونیک میتواند باعث افزایش شفافیت شود و مشکلات مربوط به اطلاعات نامتقارن را با افزایش دسترسی به اطلاعات کاهش دهد. نتایج مطالعات در این زمینه نشان میدهد کشورهایی که دارای شاخص فساد پایینتر و شفافیت بودجه بالاتر هستند، وضعیت مناسب تری در شاخصدولت الکترونیکیدارا میباشند. برای استفاده از این منافع و پیاده سازی خدمات در دولت الکترونیک، الزامات متعددی لازم است که عبارت است از:
با توجه به دشواری استفاده از خدمتهای پراکنده و صرف تلاش و زمان بیشتری توسط کاربران برای اطمینان از انجام کارهایشان، لزوم تسهیل استفاده از خدمات با حل کامل یک مساله برای کاربر آشکار میشود.
استفاده از خدمات دولتی نباید استرس زا، گیج کننده یا دلهره آور باشد. وظیفه خدمت دهندگان این است که خدماتی ساده و بصری بسازند که کاربران در اولین استفاده و بدون کمک موفق شوند.
باید اطمینان حاصل شود که همه کسانی که به خدمات نیاز دارند میتوانند از آن استفاده کنند؛ که شامل افراد دارای معلولیت، افراد مسن و هر فردی میشود که احتمالا نمیتواند از خدمات دیجیتال استفاده کند.
باید یک تیم چند رشتهای برای طراحی، ساخت، بهره برداری و ادامه خدمات ایجاد شود که هدایت آن توسط یک مدیر مسوول باتجربه که مسوولیت تصمیم گیریها را بر عهده دارد انجام شود.
طراحی خدمتها به صورت کاربر محور به این معنا است که خدماتی که ارائه میشود، برای افرادی که نیاز به استفاده از آن دارند، آسان است و به آنها کمک میکند تا بتوانند همواره از امکانات دیجیتال استفاده کنند. طراحی با استفاده از روشهای چابک این امکان را میدهد که هم در فناوری و هم در سیاستهای دولت، فعالتر عمل شود و هم پاسخگویی و انطباق با تغییرات راحت شود. چون خدمات باید مرتبا بهبود یابند.
باید سیستم به گونهای طراحی شود که در برابر خطرات امنیتی و هرگونه مشکل احتمالی که پیش بینی میشود، پایدار و مقاوم بوده و مسئولان نیز باید همواره به فکر ارتقا و بهبود سیستم باشند.
افرادی که از خدمات دولتی استفاده میکنند باید از این موارد اطمینان داشته باشند: محرمانه ماندن و ذخیره سازی مناسب اطلاعات، ایمن و مطمئن بودن سیستم، اطلاع رسانی به کاربران راجع به نحوه استفاده دولت از اطلاعات، امکان بازیابی راحت اطلاعات ارائه شده توسط کاربران. اگر یک خدمت نتواند محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن سیستم را تضمین کند، مردم از آن استفاده نمیکنند.
ارزیابی و سنجش عملکرد به تیم کمک میکند تا خدمات را به طور مداوم بهبود بخشند، نقاط قوت و ضعف سیستم را یادگرفته و با استفاده از امکانات فناورانه مناسب و دادههای دریافتی برای پشتیبانی از تغییرات اقدام کنند.
استفاده از استانداردهای باز و سیستم عاملهای رایج دولتی در این موارد کمک میکند: رفع نیازهای کاربران با استفاده از راهکارهای موجود اثبات شده، صرفه جویی در وقت و هزینه با استفاده مجدد از منابع موجود، افزایش کارآمدی با به اشتراک گذاری مناسب دادهها و جابجایی بین فناوریهای مختلف در مواقع لزوم و خودداری از منحصر شدن به یک فروشنده
کاربران انتظار دارند که بتوانند در هر ساعتی و در هر روزی از سال از خدمات آنلاین استفاده کنند. بسیاری از کاربران انتخاب محدودی در چگونگی و زمان دسترسی به خدمات دولتی دارند. به عنوان مثال برخی افراد به خاطر شرایط شغلی شان محدودیت زمانی دارند. اگر خدمتی در دسترس نباشد یا کند باشد این بدان معنی است که این دسته از کاربران قادر به دریافت خدمات لازم نیستند.
برای رعایت مسائل امنتی، پشتیبانی و استفاده از دادهها توصیه میشود دادهها در بستری بومی ذخیره و نگهداری شود.
خدمات باید در زیرساختهای انعطاف پذیر مستقر شوند، جایی که منابع میتوانند به صورت آنی به کار گرفته شوند تا میزان ترافیک و تقاضای کاربر را برآورده کنند.
باید بهبود سیستم متناسب با تغییر نیازهای کاربران در طی زمان را به عنوان بخشی از تفکر طراحی در نظر داشت و باید برای بهبود مستمر برنامه ریزی شده و منابع پایدار برای توسعه خدمات مداوم فراهم شود لذا باید پشتیبانی عملیاتی با طراحی و منابع مناسب و حمایت مالی مداوم، در طراحی گنجانده شود.
از فناوری باید برای ارائه کارایی بیشتر و صرفه جویی در هزینهها استفاده شود؛ لذا باید ارزیابی شود که چگونه میتوان از فناوری برای بهبود ارائه، خودکارسازی و افزایش خدمات استفاده کرد. برای این کار، درک چگونگی استفاده از فناوری دیجیتال ضروری است.
منبع: خبرگزاری تسنیم