تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۴۸۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وحشت بانک‌های اروپایی از قطع ارتباط احتمالی روسیه با سوئیفت

‌می‌متالز - بانک‌های اروپایی قطع ارتباط احتمالی روسیه با سوئیفت را یک "بمب اتم" توصیف می‌کنند چرا که این امر از بازپرداخت بدهی‌های این کشور جلوگیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، رویترز در گزارشی به نقل از منابع خود نوشت: بانک‌های اروپایی نگران این موضوع هستند که سیستم پرداختی که آن‌ها را به روسیه متصل می‌کند، قربانی بحران اوکراین شود. این بانک‌ها قطع ارتباط احتمالی روسیه از سوئیفت را یک "بمب اتم" توصیف می‌کنند چرا که این امر از بازپرداخت بدهی‌های این کشور جلوگیری می‌کند.

بر اساس تحقیقات بانک جی پی مورگان، بانک‌های اروپایی و زیرمجموعه‌های آن‌ها در روسیه بیشتر در معرض خطر محدودیت‌های اقتصادی هستند.

در این مطالعه آمده است که تعداد کمی از وام دهندگان، از جمله یونیکردیت UniCredit، آربی‌آی RBI، سوسایت جنرال Societe Generale فرانسه و آی‌ان‌جی ING هلند، در معرض شدید آسیب از روابط بانکی با روسیه قرار دارند.

داده‌های بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) نشان می‌دهد که بانک‌های ایتالیایی و فرانسوی هرکدام حدود ۲۵ میلیارد دلار مطالبات معوق از روسیه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ داشتند.

بانک‌های اتریشی ۱۷.۵ میلیارد و بانک‌های آمریکایی نیز حدود ۱۴.۷ میلیارد دلار از روسیه طلبکار هستند.

داده‌های BIS نشان می‌دهد از زمانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌ها ضد روسی را در سال ۲۰۱۴ اعمال کردند، همکاری بانک‌های خارجی با روسیه بیش از نصف کاهش یافته است.

در آن زمان، سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت SWIFT درخواست‌ها برای حذف روسیه از خدمات خود را رد کرده بود.

با این حال، تهدید مجدد برای حذف روسیه از این شبکه پرداخت، که انتقالات مالی جهانی را انجام می‌دهد و توسط بیش از ۱۱۰۰۰ موسسه مالی در بیش از ۲۰۰ کشور استفاده می‌شود، نگرانی اصلی بانک‌های بین المللی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده