تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۲۲۷۶۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
عظیمیان مطرح کرد:

فولاد مبارکه حامی صنایع کشور است/ به دنبال آرامش در بازار هستیم

می متالز - «حمیدرضا عظیمیان» مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت و گویی آنلاین با اقتصاد آنلاین با اشاره به برنامه های فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین فولادساز کشور بیان کرد: هدف ما در کنار حمایت از صنایع، ایجاد آرامش در بازار است.

به گزارش می‌متالز، در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

فولاد مبارکه حامی صنایع کشور است/ به دنبال آرامش در بازار هستیم

از چه زمانی کار خود را در فولاد مبارکه آغاز کردید؟

از دوران کودکی به صنعت علاقه‌مند بودم و تمایل داشتم در بخش صنعت فعالیت کنم و مدیرعاملی شرکت فولاد مبارکه، به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کشور، را به دیگر تجربه‌های مدیریتی ام در شهرداری اصفهان و صنایع سیمانی ترجیح می‌دهم. از مهر ماه سال ۹۷ به عنوان مدیرعامل در این مجموعه مشغول بکار هستم. حدود ۲ هفته پس از آنکه در این سمت کار را به دست گرفتم، صنعت فولاد کشور تحریم بود درست مانند دیگر صنایع، اما در آبان ۹۷ با تحریم‌های سختگیرانه آمریکا مواجه شدیم و در ۳ سال گذشته ۱ اطلاعیه عمومی و ۲ اطلاعیه خاص وزارت خزانه داری آمریکا برای فولاد مبارکه صادر کرد و شرکت را در لیست شدید‌ترین تحریم‌ها قرار داد. حتی بنده نیز به طور شخصی در لیست تحریم‌ها قرار گرفتم. این موضوع باعث شد در صادرات و واردات و در ارتباط‌های تکنولوژیک و جابه جایی ارزی با مشکلات همراه شویم.

البته این موضوع حرکت مبارکه را متوقف نکرد، ما هم به صادرات ادامه دادیم و هم منابع ارزی را از راه‌های مختلف تامین کرده و گاهی این منابع ارزی را در اختیار دیگر بخش‌های اقتصادی کشور قرار دادیم.

یکی از کالا‌های استراتژیک در صنعت فولاد در روش کوره‌های قوس، الکترودگرافیتی است که استفاده چندگانه داشته و حتی در صنایع موشکی نیز استفاده می‌شود. ما در مهر ماه ۹۷ ذخیره کمی از این ماده را در اختیار داشتیم و بر اساس توصیه بخش‌های امنیتی و وزارت صمت ملزم شدیم تا ذخیره‌ها را در وضعیت مناسبی قرار دهیم. در حال حاضر از نظر ذخیره نزدیک به ۳ سال ذخیره الکترود در اختیار داشته و توانستیم بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها را مرتفع کنیم. البته بخشی از پول‌های ما بلوکه شده و برخی از کالا‌های خریداری شده در انبار‌ها مانده، اما علی رغم آن حرکت مبارکه متوقف نشده است.

ارزش دارایی‌های بلوکه شده چه میزان است؟

ارزش پول‌های نقد بلوکه شده در بانک‌های اروپایی معادل ۱۰۰ میلیون یورو و کالا‌های بلوکه شده در انبار هم به ارزش ۶۰ میلیون یورو است؛ در واقع ۱۶۰ میلیون یورو دارایی بلوکه شده داریم.

با رفع تحریم دسترسی به این دارایی‌ها آسان خواهد بود؟

تمامی این دارایی‌ها به اسم فولاد مبارکه در بانک‌های اروپایی به ثبت رسیده است. با رفع تحریم‌ها این‌ها در حساب مبارکه است و شرکت‌های طرف حساب و بانک‌ها شخصیت‌های معتبری هستند، اما به دلیل حرکت ظالمانه آمریکا مجبور به این کار شدند. البته ما چند طرح دعوایی حقوقی در مراجع قضایی اروپا در آلمان و ایتالیا داشتیم که در بخش‌هایی موفق و در بخش‌هایی منتظر نتیجه کار هستیم.

به عنوان یک شخص حس اینکه شما در مبارکه مسوول همه اتفاقات هستید، به چه صورت بود؟

من از دوران کودکی علاقه‌مند به حضور در بخش‌های صنعتی بودم و در مقطعی از زندگی توفیق داشتم در فولاد مبارکه به عنوان یکی از مراکز صنعتی بزرگ کشور حضور داشته باشم که برایم لذت بخش بود. در طول این ۳ سال چالش‌های بسیاری داشتیم. وزارت صمت در ۴ سال اخیر ۵ نفر از وزرا تغییر کردند که برای صنعت فولاد یک چالش محسوب می‌شد از سویی دیگر به دلیل آنکه ما یک بنگاه صنعتی و اقتصادی و یک شرکت ۱۰۰ درصد بورسی هستیم این موضوع برای ما چالش‌هایی را به همراه داشت.

تا به امروز فولاد مبارکه به نحوی عمل کرده است که حامی دیگر صنایع باشد. نقش بی بدیل فولاد مبارکه در این بخش کاملا شفاف است. بنده از نظر شخصی وقتی می‌بینم می‌توانم چنین نقشی در اقتصاد کشور داشته باشم، هرچه مشکلات زیاد باشد باز هم این کار برایم خوشایند است.

روزی چند ساعت کار می‌کنید؟

بنده هفته‌ای چند هزار کیلومتر سفر می‌کنم. محل زندگی بنده در اصفهان، کارخانه در فاصله ۸۵ کیلیومتری و دفتر مرکزی در تهران است. اما به طور متوسط روزی ۱۲ ساعت کار می‌کنم.

حضور در شهرداری، هیات مدیره کارخانه‌های سیمانی و حال فولاد در کارنامه شما ثبت شده است؛ شما را بیشتر رجل سیاسی بدانیم یا مرد سیمانی یا فولاد؟

شاید فولاد بهتر باشد. البته برای توسعه در همه کشور‌ها ۲ کالا نقش اساسی دارند. سیمان و فولاد دو کالای زیربنایی هستند که با وجود آن‌ها می‌توان توسعه را ایجاد کرد. بنده در ۲ مورد مدیرعامل سیمان بودم و طرح‌های توسعه‌ای ایجاد کردیم. در بخش فولاد نیز قبل از حضور در مدیرعاملی چندین طرح فولادی را مدیریت می‌کردیم، اما فکر می‌کنم اگر با دوره مدیریت فولاد مبارکه بنده را بشناسند بهتر باشد.

تولید فولاد مبارکه به ۷.۵ میلیون تن رسیده و در سال ۹۶ رکورد تولید را به ثبت رسانده است، در واقع در ۴ سال یکبار به نوعی شاهد جهش در تولید هستیم، در سال ۹۷ با شروع مدیریت شما ابتدا تولید با یک افت همراه می‌شود، اما دوباره به اعداد به جای خود باز می‌گردد. چرا فولاد مبارکه طرح توسعه بزرگ ندارد؟

مبارکه خود نزدیک به ۶.۵ میلیون تن تولید دارد، اما گروه مبارکه ظرفیت اسمی اش ۱۰.۲ میلیون تن بود. بالاترین میزان تولید در ۳۰ سال گذشته تولید ۶ میلیون ۴۵۰ هزار تن در سال ۹۶ بود. در ساعت ۱۱ روز ۳۰ ام اسفند ۹۹ که بنده به طور معمول در زمان تحویل سال در کنار کارگران هستم از ۷ میلیون تن عبور کردیم. گروه مبارکه در ۳۰ سال گذشته بیش از ۸ میلیون تن تولید نداشت، اما در سال ۹۹ به ۱۰ میلیون تن رسیدیم در حالی که در یک اتفاق بی سابقه در زمستان ۹۹ با قطع برق و گاز همراه شدیم.

سال گذشته برای اولین ۲۵ روز همزمان قطع برق و گاز داشتیم در حالی که تولید روزانه ۲۳ هزار تن فولاد است. اگر در سال گذشته با محدودیت انرژی روبرو نشده بودیم از ظرفیت اسمی ۷.۲ میلیون تن تولید فولاد عبور می‌کردیم و به تولید ۷.۵ میلیون تن می‌رسیدیم، هیچ گاه اجازه ندادیم که تحریم‌ها باعث افت تولید فولاد در بزرگترین واحد صنعتی کشور شود و آمار و ارقام ماهیانه هم گویای همین موضوع است. با توجه به بورسی بودن شرکت تمام آمار به کیلوگرم به تعزیرات اعلام می‌شود.

ابرپروژه نورد گرم ۲ به ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن فولاد از سال ۸۹ تعریف شده است. در شرکت فولاد مبارکه، ۷ میلیون تن فولاد خام تولید می‌شود که بالغ بر ۳ میلیون تن از تولیدات را به صورت خام می‌فروشیم. مبارکه ۱۱ سال است که تصمیم داشته این واحد را احداث و تمام فولاد را به نورد تبدیل و با ارزش افزوده بیشتر بفروشد. ۸۰ درصد هزینه تولید فولاد تا مرحله فولاد خام است و به ازای هر کیلوگرم حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان سود به همراه دارد. از فولاد خام به نورد گرم سود در کیلوگرم بالای ۱۰۰۰ تومان است حال اگر به نورد سرد تبدیل شود به ۳ هزار تومان و اگر رنگی شود ۵ الی ۶ هزار تومان خواهد بود. در واقع تمام سود در بخش انتهایی قرار دارد. کلنگ پروژه نورد در سال ۹۸ به زمین خورده است. اما کمی در اخذ مجوز‌ها و هماهنگی‌های اداری با چالش همراه شده ایم در غیر این صورت مبارکه هیچ نیازی در زمینه تامین مالی و تکنولوژی ندارد.

متاسفانه این نورد گرم چند بار به مناقصه بین المللی رفته و به دلیل تحریم‌ها نتوانسته این پروژه را اجرا کند. دفعه قبل هم که مدیرعامل سابق قرار داد را با شرکت ایتالیایی امضا کرد، تحریم جدید آمریکا باعث شد علی رغم پرداخت مبلغ پیش پرداخت شرکت از اجرای آن شانه خالی کرد.

مذاکره اخیر با شرکت خارجی، به رایزنی مراحل صدور مجوزات رسیده است تا این ابرپروژه با ظرفیت ۱۶ هزار میلیارد تومان، زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر (هزار نفر مستقیم و ۹ هزار نفر غیرمستقیم) را فراهم کند. امیدواریم پروژه مذکور، در سه سال آینده به بهره برداری برسد و نتیجه آن بی نیازی کشور از واردات ورق خواهد بود. این طرح به نام شهید سردار سلیمانی نامگذاری شده است.

طرح توسعه دو خط تولید ۳۰ هزار تنی الکترود گرافیتی در یزد در حال اجرا است. نیاز سالانه کشور به این محصول استراتژیک ۵۰ هزار تن است که نیمی از آن نیاز شرکت فولاد مبارکه است و باید در تولید این کالا خودکفا شویم که با انعقاد قرارداد‌های خارجی انجام شده و واردکردن تجهیزات موردنیاز در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد. همچنین طرح ۳.۷ میلیون تن افزایش تولید فولاد خام کشور در دستور کار است. این طرح در کنار طرح ۱۰ میلیون تنی فولاد در چابهار اجرا می‌شود.

با افزایش دو میلیون تن در فولاد هرمزگان و معادل همین مقدار در مجتمع فولاد سبا و بهره برداری از فولاد سفیددشت به ظرفیت تولید یک میلیون تن و همچنین نصب ماشین ۶ ریخته گری فولاد مبارکه به افزایش تولید ۱.۷ میلیون تن دست می‌یابیم تا با یک هدف گذاری دو ساله و سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بدون ایجاد واحد فولادسازی جدید تولید را به ۳.۷ میلیون تن افزایش دهیم.

همچنین احداث ۲ مگامدول احیا مستقیم هم با هزینه ۱۱ هزار میلیارد تومان به عنوان طرح توسعه‌ای در دستور کار است. شرکت فولاد مبارکه با مصرف روزانه ۱۴۶۰ مگاوات برق، طرح‌های توسعه نیروگاه در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان با توان تولید ۱۵۰۰ مگاوات هدف گذاری شده است. مبارکه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برق و گاز کشور است.

دو خط نورد ۳۰۰ و ۴۵۰ هزار تنی و دو خط ۵۰۰ هزار تنی اسیدشویی در کاشان و شهرکرد به بهره برداری خواهد رسید. همچنین ساخت کارخانه فولادسازی و ریخته گری بیلت در اندیمشک با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن هم با مشارکت مبارکه در حال انجام است. البته ۳ طرح انتقال آب هم در دستور کار قرار دارد. ساخت سد تنظیمی کوهرنگ ۳، انتقال آب خلیج فارس به اصفهان با مشارکت ۴۰ درصدی و خط انتقال آب به خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ۳ طرحی است که فولاد مبارکه در آن مشارکت دارد.

برای آنکه یک اتفاق خوب در صنعت کشور رخ دهد طرح تحول دیجیتال را در کشور مطرح کرده ایم. این طرح از ۵ تیرماه سال گذشته کلید خورد و قصد بر این است در پروژه‌ای چهار ساله این شرکت به انقلاب چهارم صنعتی ملحق شود. مبارکه نسل سوم تکنولوژی انقلاب صنعتی است، اما نسل چهارم می‌گوید تمام سازمان باید هوشمند شود. تا امروز ۵۵ شرکت بزرگ از جمله اپل به باشگاه «فانوس دریایی» ملحق شده اند و تنها ۴ شرکت فولادساز وارد این باشگاه شده اند، در نتیجه ما در این موضوع عقب نیستیم. نتیجه این کار برای سهامداران بهره وری ۶ تا ۸ برابر است. طرح تحول دیجتال باعث می‌شود کشور از دنیا عقب نماند در غیر این صورت بازار را از دست خواهیم داد.

آیا محصولات تولیدی شما به کالا تبدیل می‌شود یا خرید‌های سفته بازانه از این موضوع سود می‌برند؟

بخش عمده محصولات ما به دلیل تفاوت ۲ الی ۳ هزار تومان در کیلوگرم این ابهام را ایجاد کرده است. از این نکته غافل شد که به علت حجم بالای نقدینگی ممکن است گاهی فولاد به دلیل سرمایه‌ای بودن، در مسیر سوداگری و واسطه گری قرار گیرد که خوشبختانه در مورد محصولات این شرکت درصد اندکی را شامل می‌شود.

بخش عمده تولیدات شرکت فولاد مبارکه به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد و تلاش ما بر این است بازار آرام بماند. همیشه تقاضا بالا است، اما گاهی تقاضای بالا هم بازار را از آرامش خارج می‌کند.

شرکت فولاد مبارکه نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در دست مشتریان دارد، در واقع با فروش اعتباری و گشایش LC داخلی توسط بانک‌ها به مدت سه ماه این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم کردیم که کالا را از ما خریداری کرده و به محصولات نهایی تبدیل کرده و با فروش آن از سود استفاده کنند. حمایت از صنعت کشور افتخاری برای فولاد مبارکه است تا چرخ همه صنعتگران بچرخد. اگر مشتریان ما فعال باشند ما فروش خواهیم داشت به همین دلیل ما به منافع یک طرفه فکر نمی‌کنیم.

قیمت گذاری دستوری تا چه اندازه مشکل ساز بوده و دلیل آن چیست؟

این موضوع در بخش ورق کم تاثیر هستند، زیرا مشتریان بیشتر صنایع هستند. در بورس کالا بر اساس تعیین سمهیه و سامانه بهین یاب افراد می‌توانند خرید کنند و قیمت هم کشف می‌شود. قوای سه گانه دغدغه بازار را دارند و در برخی موارد مقامات قضایی هم گله‌مند هستند. البته نکته مهم آن است که فولاد مبارکه تولیدکننده است نه توزیع کننده.

اجرای دقیق دستورالعمل‌های مقامات مربوطه را کامل انجام می‌دهیم که محصولات در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گیرد، اما در برخی از مواقع به علت حجم بالای نقدینگی در کشور، این اتفاقات رخ می‌دهد. در دی ماه کافی نیست، اما امیدواریم امضا‌های طلایی از میان برداشته شود. اگر مصرف کنندگان واقعی ۸۰ درصد نیاز آن‌ها را تامین کنیم جای چندانی برای سفته بازی نمی‌ماند.

شرکت فولاد مبارکه سفارش محور است و در عرضه محصولات این شرکت با تناژ کمتر باعث می‌شود در هفته‌ای از بورس جذابیتی را برای دلالان ایجاد می‌کند درباره این موضوع با دولت جدید مذاکره داشته ایم. در بخش ورق، چون تولیدکننده انحصاری هستیم و ۹۳ درصد ورق کشور را تولید می‌کنیم و با هماهنگی کامل با وزارت صمت اجازه نمی‌دهیم این بازار آشفته شود.

به عنوان یک کارشناس صنعت فولاد، اینکه رانتی توزیع و سپس ادعا شود با نظارت تلاش می‌کنیم این رانت به دست مصرف کننده برسد آیا ادعای موفقی بوده است؟

راه حل اصلی آن عرضه و تقاضا است اگر این موضوع به رابطه منطقی برسد دیگر رانت و امضای طلایی و ... مطرح نخواهد بود. ما تمام مصرف کنندگان خود را به جز می‌شناسیم و تا قبل از سال ۹۷ میزان تخصیص سهمیه هر واحد به عهده خود مبارکه بود. با ایجاد سامانه بهین یاب در این نظام توزیع، اختلالاتی با هدف اصلاح قیمت‌ها انجام شد، اما بازار به دخالت دولت‌ها عکس العمل منفی نشان می‌دهد. ما به طور دائم اعلام کرده ایم اگر کنترل بازار و تامین نیاز تولیدکننده و مشتریان را به ما بدهند ما با تعهد تامین ۸۰ درصدی نیاز آن‌ها کاری خواهیم کرد که تفاوت قیمت مبارکه و بازار کمتر از ۱۰ درصد باشد. مذاکراتی در این زمینه انجام شده است.

البته درباره قیمت‌های جهانی باید گفت، الگو‌های جهانی باید محلی سازی شود. نمی‌توان هر چیزی که در کشور‌های دیگر اجرا می‌شود را در اینجا پیاده کنیم. کشور ما از ذخایر بسیاری از انرژی برخوردار است که برای افزایش ظرفیت‌های موجود باید نحوه تامین انرژی برای واحد‌های صنعتی را به طور محلی در نظر بگیریم. البته مجلس محترم در بودجه امسال قیمت حامل های انرژی را برای فولادی‌ها بسیار افزایش داده و تا حدودی به قیمت‌های جهانی نزدیک شده است، اما باید دید چه اقدامی به نفع کشور بوده و آیا منجر به خلق ثروت برای مردم می‌شود.

آیا ابطال معاملات اقدامی منصفانه است؟

گاهی وقتی قیمت به صورت نادرست افزایش پیدا کند، یا خودمان درخواست ابطال می‌دهیم یا مسوولان وزارت صمت ابطال می‌کنند. راه حل جایگزین ما عرضه بیشتر و حرکت سلف و نفت این اختلاف را کم کند. میلگرد و تیرآهن بازیگران زیادی دارد، اما ورق تنها یک تولید کننده دارد در نتیجه می‌شود این بازار را با یک حرکت دسته جمعی به آرامش رساند. باید به این نکته توجه کرد که مولفه‌های دیگری در ایجاد این اتفاقات موثر است. سیل نقدینگی هر گاه به سمت یک حوزه می‌رود. فولاد و به ویژه ورق به دلیل آنکه کالای سرمایه‌ای است برخی تلاش می‌کنند با سفته بازی وارد این بازار شده و آن را در بخش ورق ناآرام کنند.

آخرین نرخ صادرات محصولات شما چقدر بوده است؟

ما نزدیک به ۱.۵ میلیون تن ورق، اسلب و فولاد خام صادر می‌کنیم و نزدیک ۹۰۰ یورو/تن است، اما ما مزایده می‌گذاریم.

با توجه به کمبود برق و گاز، آیا امسال به رکورد‌های تولید دست خواهید یافت؟

اگر در شش ماه دوم سال با قطعی و محدودیت انرژی برق و گاز مواجه نباشیم می‌توانیم به ظرفیت تولید هدف گذاری شده دست پیدا کرد.

در ۵ ماه گذشته به علت محدودیت برق با ۱۲ درصد کاهش تولید فولاد خام مواجه شدیم و ۱۴ درصد هم در بخش کلاف گرم کاهش تولید داشتیم و کلاف سرد با یک درصد کاهش تولید توام شد و اگر با محدودیت انرژی همراه نباشیم امیدواریم به رکورد تولید کمی در سال گذشته دست یابیم. ما ۴۰۰ و ۱۸ هزار تن به دلیل عدم تامین برق کاهش تولید داشتیم. متاسفانه در تیر و مرداد ماه به یک کوره در تولید دست پیدا کرده ایم. فولاد مبارکه با ۸ کوره قوس بزرگترین سالن تولید دنیا را در اختیار دارد.

دلیل افزایش حاشیه سود فولاد مبارکه چیست؟

تولید، کنترل هزینه‌ها و شفافیت در تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی مبارکه و بازدهی سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در شرکت‌های دیگر و همچنین رونق بازار فولاد از دلایل مهم افزایش حاشیه سود بود. جهش نرخ ارز هم کمک ویژه‌ای به این موضوع داشته است.

درباره سهام خزانه هم باید بگویم طبق قوانین هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خود را بخرد، اما سازمان بورس کالا اجازه خرید سهام خزانه را به ما داد و توانستیم حدود ۱ میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۳۶ سهم را به مبلغ ۱۵۴۴ میلیارد تومان خرید کردیم و این در روز‌های مختلف توسط صندوق سبدگردان شرکت توسعه توکا فولاد مبارکه که از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه است انجام شد.

صندوق سبدگردان ۴۰۳ میلیون سهم از شرکت فولاد مبارکه و ۱۶۱ میلیون سهم از فولاد هرمزگان و ۶۲ میلیون سهم از توسعه معادن، به ارزش ۱۵۴۴ میلیارد تومان خریداری کرد و همین علت باعث کاهش ریزش سهم در بازار سرمایه شد.

ما از سال ۹۷ تا امروز سه مرحله، افزایش سرمایه‌ای واقعی داشتیم. در سال ۹۷ از ۹۷۰۰ سرمایه ثبتی فولاد مبارکه به ۱۴.۵ هزار میلیارد در سال ۹۸ رسید و در مرحله سوم به ۲۰ هزار و ۳۰۰ و مدتی قبل به ۲۹ هزار و ۳۰۰ رسید و سرمایه واقعی را از محل سود انباشته سهامداران و اندوخته‌های دیگر افزایش دادیم. اوراق سهام جدید صادر شده است و سود خوبی هم هر سال توزیع کرده ایم در نتیجه سرمایه سهامداران از ۹۷۰۰ میلیارد به حدود ۳۰ هزار میلیارد افزایش یافته است. حرکت مبارکه و تدبیر هیات مدیره باعث شده از خسارت به سهامداران جلوگیری شود. در حال حاضر ۳۳۹ هزار میلیارد تومان ارزش بازار فولاد مبارکه است و در جایگاه دوم ارزشی شرکت‌های بورسی قرار دارد.

چرا فولاد مبارکه سیاست تقسیم سود را افزایش نمی دهد و از منابع مالی خارج از شرکت استفاده نمی کند؟

ما هم از تقسیم سود و هم تسهیلات استفاده می‌کنیم. به غیر از ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتباری که در اختیار خریداران کالا قرار دادیم در کنار آن ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها دریافت کرده و رانتی را تعمدی به مصرف کنندگان می‌دهیم تا امتیازی برای خریداران باشد. ما سود را توزیع می‌کنیم، اما همواره نکته مهم آن است که منشور توافق شده ننوشته در ۳۰ سال گذشته در فولاد مبارکه بوده است که توافق کرده اند مبارکه از رشته تخصصی خود خارج نشود یعنی تمام سرمایه گذاری‌ها در زنجیره ارزش بوده و شعار ما از سنگ تا رنگ است و این حرکت بسیار هوشمندانه است.

ورق استفاده شده در خودروسازی سبک و مستحک است. ما برای رقابت با بازار و تامین نیاز تمام سرمایه گذاری را در داخل واحد انجام داده و این ارزش افزوده بیشتری را به همراه داشته است و سهامداران هم این حرکت ما را هوشمندانه دانسته و از آن رضایت دارند.

امسال ۴۰ تومان برای هر سهم سود تقسیم کردیم و از ۲۰ شهریور سود در سامانه سجام به صورت اتوماتیک پرداخت می‌شود.

پیش بینی شما از سود مبارکه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چیست؟

نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان فولاد در ۵ ماهه گذشته به فروش رسانده ایم اگر همین روند تداوم داشته باشد و به بخش تولید خدشه‌ای وارد نشود، امسال به سود خالص ۵۰ هزار میلیارد تومانی دست پیدا می کنیم؛ این در حالی است که سال ۹۹ حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم.

درباره مسوولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه چه اقداماتی انجام داده اید؟

با شیوع کرونا، اکسیژن به عنوان ماده پیش از درمان مطرح شد و در تمام دنیا این عنصر حیاتی با کمبود شدید مواجه شد. ما همیشه اکسیژن اضافه را می‌فروشیم، اما با شیوع کرونا فروش اکسیژن را متوقف کرده و در یک سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تن اکسیژن رایگان در اختیار بیمارستان‌های کشور قرار دادیم که همه استان‌ها از آن استفاده کردند.

سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستان‌ها هزینه کردیم و امسال هم ۱۰۰ میلیارد تومان به کنترل کرونا اختصاص داده ایم و خوشحالیم که در کنار مردم هستیم. البته در زلزله و سیل رخ داده در سال ۹۸ مبارکه در کنار هموطنان بود.

سال ۹۹ سال رکود‌ها برای فولاد مبارکه بود و در همه بخش‌ها رکورد ثبت شد. ما ۱۳۶ ذوب در ۲۴ ساعت را به ۱۴۱ ذوب رسانده ایم. برای این اتفاق نیازمند تلاش بسیار بودیم و ناشی از تلاش همه همکاران ما بود. دولت جدید هم برنامه ساخت مسکن دارد و ما آماده هر گونه همکاری برای تامین نیاز مسکن هستیم و تمام امکانات را در این بخش بسیج می‌کنیم.

مساله بی آبی و خشکی زاینده رود معضل بزرگی است و برای آن ۳ اقدام انجام شد البته کل برداشت سالانه شرکت فولاد مبارکه از رودخانه زاینده رود با یک درصد، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است. اما برای تامین نیاز آبی پساب ۹ شهرستان را خریداری کردیم همچنین با ایجاد تصفیه خانه در چندین مرحله آب را بازچرخانی کرده و درصدد هستیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا مصرف آب خام را به حداقل ممکن برسانیم. لازم به ذکر است ما حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای این بازچرخانی این آب سرمایه گذاری کرده ایم. این آب تا زمانی که به لجن تبدیل نشود در سیستم بازچرخانی می‌رود.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد پایگاه خبری «می متالز - فلزات خاورمیانه»

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده