تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۵
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۲۷۶۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون بورس کالا:

معاملات گواهی سپرده سیمان در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود + مزایا

‌می‌متالز - معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان در آینده نزدیک، استقبال شرکت‌های سیمانی و مزایا خبر داد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا ناصرپور درخصوص نشست اخیر با مدیران شرکت‌های سیمانی که پیرامون راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان برگزار شد، گفت: مقرر شده طبق ابلاغ وزارت صنعت کلیه سیمان تولیدی که نزدیک به ۸۰ میلیون تن است در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که این معاملات تا به اینجا در بازار فیزیکی بورس کالا انجام شده است.

وی افزود: بازار فیزیکی بورس کالا در واقع بازار عمده فروشی بوده که از گذشته برای کالا‌های مختلف در حوزه صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی فعال بود. در این بازار برای آنکه مشتریان قادر باشند خریدی انجام دهند، نیازمند کد معاملاتی هستند و سیستم ثبت سفارشات بصورت آفلاین است. این ویژگی بازار فیزیکی سبب شده ورود مشتریانی که به دنبال معاملات خرد در بازار سیمان هستند و به عنوان مصرف کننده ممکن است تنها یکبار نیازمند خرید بوده و در آینده مشتری سیمان نباشند به بازار و خرید از بورس دشوار باشد لذا برای اینکه مشکل این گروه از مشتریان رفع شود، روش معاملات گواهی سپرده کالایی پیشنهاد شد.


امکان خرید سیمان با کد سهامداری


این مقام مسوول ادامه داد: معاملات گواهی سپرده کالایی در قالب سامانه‌هایی که سهام در آن‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد، انجام می‌شود و اشخاص با همان کد سهامداری بازار سرمایه قادرند گواهی سپرده را معامله کنند و سفارشات را بصورت آنلاین ثبت و معامله کنند. از این رو از طریق این بازار دسترسی بهتری برای مشتریان فراهم می‌شود و به همین دلیل تلاش شده معاملات سیمان هم در قالب گواهی سپرده کالایی انجام شود تا هر فردی که کد سهامداری دارد نیز قادر باشد از این ساز و کار برای خرید سیمان بهره ببرد.


استقبال همه سیمانی‌ها از معاملات گواهی سپرده


ناصرپور عنوان کرد: کلیه شرکت‌های سیمانی برای حضور در بازار گواهی سپرده کالایی و استفاده از این ابزار، استقبال خوبی داشتند. از جمله مزایای گواهی سپرده کالایی برای خریداران می‌توان به تامین مالی در انجام معاملات، تسویه و نگهداری محصول با همان مشخصات تحویلی به انبار بدون هیچ گونه ریسک و نگرانی از کم شدن وزن محصول یا کیفیت آن و دریافت پول در سریع‌ترین زمان ممکن اشاره کرد. مزایای گواهی سپرده کالایی برای عرضه کنندگان سیمان، دریافت وجه حاصل از معامله در روز کاری بعد از معامله، دریافت ارزش افزوده همراه با وجه معامله، پیش بینی تولید و فروش با توجه به عدم امکان فسخ معامله و کشف قیمت عادلانه است.

وی تصریح کرد: با امکان سنجی صورت گرفته و بررسی تمامی جوانب، معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی کالا‌های سکه طلا، زعفران، پسته، برنج و رطب اجرایی شده و برخی محصولات پتروشیمی نیز به زودی وارد این بازار می‌شوند که در حال حاضر نیز اقدامات لازم برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده بر پایه دارایی سیمان در حال انجام است.


رهایی صنعت سیمان از قیمت گذاری دستوری


معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: سیمان یکی از قدیمی‌ترین صنایع تولیدی است که قیمت گذاری دستوری همواره از مشکلات اصلی این صنعت بوده و یکی از دلایل عدم توسعه این صنعت و عدم تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه، عدم امکان فروش محصول به قیمت عادلانه و براساس عرضه و تقاضا بود؛ لذا با ورود سیمان به بورس کالا و حضور تمامی ذی نفعان در معاملات، امکان کشف قیمت عادلانه و براساس عرضه و تقاضا وجود دارد که در این صورت سود حاصل از فروش کالا به جای واسطه‌ها نصیب کارخانه‌های تولیدی خواهد شد.


پذیرش انبار‌ها در حال انجام است


ناصر پور با اشاره به توافقات صورت گرفته درخصوص گواهی سپرده کالایی سیمان اضافه کرد: به منظور راه اندازی این ابزار و با هدف بررسی جوانب موضوع، جلسات مشترکی با هلدینگ‌ها و شرکت‌های سیمانی برگزار شده و چالش‌های موجود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته اند و راه حل‌هایی نیز برای آن‌ها اندیشیده شده است؛ لذا به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی کالای سیمان راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه در معاملات گواهی سپرده کالایی باید انبار‌ها پذیرش شده و پس از ورود کالا به انبار قبض صادر و قبض تبدیل به گواهی سپرده کالایی شود تا در بازار سرمایه قابل معامله باشد، تاکید کرد: فرآیند پذیرش انبار برای تعدادی از شرکت‌های سیمانی در حال انجام است که پس از نهایی شدن، نماد‌های معاملاتی گشایش خواهند یافت. این انبار‌ها در بخش سیمان همان سیلو‌هایی خواهند بود که سیمان پس از تولید در آن‌ها نگهداری می‌شود.


خریداران ملزم به تحویل محصول هستند


ناصرپور ادامه داد: با توجه به ماهیت کالای سیمان، معاملات گواهی سپرده کالایی برای این محصول برخلاف سایر نماد‌های تعریف شده گواهی سپرده کالایی که بصورت پیوسته است و امکان فروش کالای خریداری شده بر روی نماد معاملاتی بصورت یکبار معامله در نظر گرفته شده است. بدین صورت که خریدار کالا ملزم به تحویل محصول از انبار است و امکان فروش اوراق گواهی سپرده وجود ندارد. همچنین این بازار بصورت خرده فروشی در نظر گرفته شده است و مشتریان با سفارش‌های کمتر از ۱۰۰ تن امکان حضور در این بازار را دارند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده