تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۲۷۶۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توزیع سیمان در بورس، دست دلالان را کوتاه می‌کند

‌می‌متالز - نوسانات اخیر قیمت سیمان و جولان دلالان در بازار آزاد موجب عرضه سیمان در بورس، مهار قیمت این محصول و کوتاه شدن دست دلالان شد.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش شوک ناشی از قطع مکرر برق، صدای بسیاری از صاحبان صنایع و شرکت‌های تولیدی را درآورد به نحوی که بسیاری از آن‌ها به وزارت نیرو نامه نوشتند که تدابیری برای حل این مشکل و ورشکستی برخی از صنایع اندیشیده شود.

صنعت سیمان کشور یکی از صنایعی است که با قطع برق در خرداد سال جاری دچار مشکل تولید و تبعات بعد از آن شد.

در پی قطع جریان برق، سیر صعودی قیمت مصالح ساختمانی به جایی رسید که نرخ سیمان در بازار حتی تا سه برابر افزایش یافت، اما مسوولان معتقد بودند ظرفیت تولید سیمان کشور با ۷۶ کارخانه، ۸۸ میلیون تن است و نه تنها کمبودی نداریم بلکه حتی امکان صادرات هم وجود دارد.

این ملاحظات در حالی بود که تولیدکنندگان سیمان از یکسو با افزایش هزینه ۶۴ درصدی تولید خود و از سوی دیگر با افزایش ۳۰ درصدی قیمت سیمان مواجه شدند که همگی وابسته به نظام عرضه و تقاضا بود.

برخی از کارخانه‌های تولید سیمان در اصفهان، قیمت فله‌ای سیمان را در زمان قطع برق ۲۱۰ هزار تومان برای هر تن و قیمت کیسه‌ای آن را ۳۱۰ هزار تومان برای هر تن اعلام کردند و این در حالی بود که در استان‌های همجوار هر تن سیمان تا ۸۰۰ هزار تومان توسط واسطه‌ها و دلالان به فروش می‌رفت.

مشکل تولیدکنندگان سیمان در اصفهان علاوه بر قطع برق، افزایش هزینه حمل و نقل و فساد و دلال بازی بود که در نهایت به افزایش قیمت تمام شده سیمان ختم شد.

در این میان، حتی یکی از کارخانه‌های تولید سیمان در اصفهان با تولید سه میلیون تن سالیانه و هفت هزار تن تولید روزانه، با تعطیلی و تولید صفر در تابستان جاری مواجه شد.


نقش واسطه‌ها در افزایش ۵۰ درصدی قیمت سیمان


یک مصالح فروش خیابان امام خمینی (ره) اصفهان شاغل در کار بتن و سیمان گفت: تابستان امسال چند هفته‌ای با مشکل تامین سیمان مواجه بودیم.

محمد مردانی افزود: در گذشته با تماس با کارخانه بسرعت سیمان سفارش داده شده را دریافت می‌کردیم، اما مدتی سیمان با نرخ دولتی، کمیاب و فروش آن با قیمت آزاد فراوان شد.

این فروشنده مصالح ساختمانی تصریح کرد: نبود نظارت و وجود دلالان باعث شد تا قیمت سیمان به ۲ الی ۳ برابر نرخ کارخانه و با قیمت‌های مختلف مثلا پارتی ۴۰ الی ۶۰ تومان هزار تومان برسد که این مساله بر افزایش قیمت بتن هم تاثیر گذاشت.


مصرف ۴ میلیون تنی سیمان در اصفهان


عباسعلی معینیان دبیر کارگروه سیمان اصفهان در باره تولید سیمان در این استان گفت: اصفهان بیشترین تولید سیمان در سطح کشور را دارد و ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.
وی افزود: این در حالیست که اگر اصفهان در شرایط خاص مشکل پیدا کند می‌توان از ظرفیت شهرکرد بدلیل نزدیک بودن آن به اصفهان نیز استفاده کرد.

دبیر کارگروه سیمان اصفهان، تولید سالیانه سیمان در کارخانه‌های کاشان، نایین، ساروج، اردستان، اصفهان و سپاهان را حدود هشت میلیون اعلام کرد.
وی ادامه داد: در بهترین شرایط، استان اصفهان چهار میلیون تن مصرف سیمان و حدود ۳ الی ۳.۵ میلیون تن مازاد بر نیاز دارد که یا آن را به استان‌های همجوار می‌فروشد یا بصورت کِلینکر (دانه‌های سیمانی) صادر می‌کند.

معینیان بیان داشت: مشکل کارخانه‌های سیمان اصفهان یا سایر تولیدکنندگان مرکز کشور، هزینه بالای حمل و نقل به بنادر صادراتی همچون بندر عباس، بند امام خمینی و خرمشهر است.
وی افزود: صادرات سیمان هزینه زیاد دارد و این مساله به نوسانات قیمت دلار، حمل و نقل کشتی در دریا‌ها و حتی مسائل سیاسی بستگی دارد.
دبیر کارگروه سیمان استان اصفهان با اشاره به اینکه تولید روزانه سیمان در کارخانه‌های اصفهان حدود ۱۹ الی ۲۰ هزار تن است، گفت: با توجه به تنش ایجاد شده در بازار در چند ماه پیش، تولید سیمان با مشکل مواجه و کنترل قیمت از دست مسوولان خارج شد.
وی افزود: در حال حاضر در بخش توزیع، هر فرد حقیقی یا حقوقی با دریافت کد سجام یا کد بورس می‌تواند از ۱۰ تن تا سقف ۱۲۰۰ تن سیمان از طریق بورس به قیمت دلخواه و رقابتی از کارخانه خریداری کند.
معینیان تصریح کرد: تاکنون ۱۱۵ نفر از اشخاص حقیقی، حقوقی و صاحبان پروژه‌های مختلف از جمله راه سازی از طریق بورس، سیمان مورد نیاز خود را در شرایط رقابتی خریداری کرده اند.

موافقت مدیریت استان با افزایش عرضه سیمان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز به ایرنا گفت: مدیریت عرضه سیمان در یک سال و نیم پیش در سازمان صمت با حضور انجمن‌ها و اتحادیه‌های سیمان بررسی شد و در نهایت این نتیحه اخذ شد که سیمان باید از طریق بورس عرضه شود.

سیدحسن قاضی عسکر افزود: این اقدام با قطع برق و کاهش تولید مواجه و در نهایت قیمت سیمان افزایش پیدا کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: البته دو نظر متفاوت در اصفهان و تهران وجود داشت که یک نظر معتقد بود فعلا عرضه در بورس متوقف شود تا به قیمت عادی برگردیم و نظر دوم این بود که مقدار عرضه را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: ما در اصفهان بر افزایش عرضه سیمان اعتقاد داشتیم و در واقع نیرو‌های نظارتی صمت را با همکاری کارخانه‌ها در نزدیک محل توزیع مستقر کردیم.


کاهش قیمت سیمان در بازار


قاضی عسکر گفت‌: اکنون قیمت سیمان کاهش پیدا کرده، زیرا مصرف ما بیش از تولید است و اکنون هر پاکت سیمان حدود ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی گفت: مصرف کنندگان زیر ۱۰ تن برای ساخت و ساز معمولی باید از توزیع کنندگان و عوامل فروش خرد در سطح شهر، سیمان موردنظرشان را خریداری کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در باره ورود سیمان به بورس بیان داشت: بورس ساز و کار بین المللی دارد، اما اتفاق رقم خورده این است که پس از مدیریت تولید با گذاشتن ناظر و کاهش قیمت عرضه در بورس، قیمت‌ها نیز کنترل می‌شود.
وی گفت: ما دستگاه نظارتی را موظف کردیم تا دلالان را شناسایی و خرید آن‌ها را از طریق بورس هم کنترل کنند.


سیمان وارد بورس می‌شود


همه اتفاقات رقم خورده در چند ماه اخیر سبب شد تا بر اساس ابلاغیه وزارت صحت، تمام مصرف کنندگان سیمان ملزم به نام نویسی در سامانه بورس کالای ایران شوند و از ۲۲ شهریور به بعد باید بر اساس کد معاملاتی دریافت شده از بورس اقدام به ثبت خرید سیمان کنند بطوری که خارج از بورس هیچگونه خرید و فروش سیمان انجام نمی‌شود.

البته طبق تقسیم بندی واحد‌های تولید سیمان، تولیدکنندگان صنایع سیمان بر از جمله بتن آماده و تیرچه بلوک باید با ارائه پروانه معتبر از وزارت صمت در سامانه بورس ثبت نام کنند.

عضو انجمن صنفی سیمان کشور در حاشیه بازدیدش از شرکت سیمان سپاهان در باره ورود سیمان به بازار بورس بیان داشت:، "بورس کالا" در شرایط بی برقی به کمک صنعت سیمان آمد، زیرا قیمت آن بدلیل وجود دلالان افزایش بسیار پیدا کرده بود.

محمدرضا سلیمیان افزود: بورس قیمت سیمان را مهار کرد و شبکه توزیع آن با روش مکانیزه مدرن سازماندهی شد.

عضو انجمن صنفی سیمان کشور تصریح کرد: مجموعه سیمان غدیر ۱۰ درصد از سیمان کشور را تولید می‌کند و سیمان سپاهان سهم قابل توجهی در بین شرکت‌های تولیدی این مجموعه دارد که از هفته آینده در بورس عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: ما عامل افزایش قیمت سیمان نیستیم، بلکه سیمان را در بورس شرکت می‌دهیم و هر متقاضی با کد بورس کالا می‌تواند سیمان خریداری کند در حالی که مصرف کننده در گذشته باید از واسطه‌ها نیازشان را تامین می‌کردند.

عضو انجمن صنفی سیمان کشور افزود: واسطه‌ها می‌خواهند در قیمت سیمان دست ببرند و این وظیفه رسانه هاست که سازوکار خرید از بورس را تبیین کنند، زیرا بورس توانسته است قیمت سیمان را مدیریت کند.

وی ادامه داد: تولید سالیانه سیمان کشور بیش از ۸۵ میلیون تن ظرفیت تولیدی و ۶۵ میلیون تن ظرفیت عملیاتی است که از این مجموع ۱۳ میلیون تن آن صادر می‌شود.

سلیمیان در باره سهم تولیدی سیمان سپاهان و عوامل افزایش قیمت تصریح کرد: ارزش بازار سیمان سپاهان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و سهم آن در مجموعه غدیر ۳۰ درصد و معادل یک سوم است.

وی ادامه داد: مهمترین عامل افزایش قیمت طی دو ماه گذشته قطع برق بود که با تدابیر دولت برای تولید انرژی، این موضوع می‌تواند تعدیل شود و قیمت سیمان نیز کاهش پیدا کند.


تهدید قطع گاز در زمستان و تکرار گرانی سیمان


مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر گفت: البته پیش بینی می‌شود پس از قطع برق، در زمستان هم با قطع گاز کارخانجات و تهدید بازار سیمان مواجه شویم که دولت باید آن را کنترل کند.

وی در باره پیش بینی قطع گاز در زمستان گفت: با وزارت صمت جلساتی برگزار کرده ایم که سوخت جایگزین گاز با همان قیمت عرضه شود وگرنه تولید سیمان مقرون به صرفه نخواهد بود.

سلیمیان تاکید کرد: صنعت سیمان کشور باید قیمت‌ها را کنترل کند.


مشکل سیمان برای ساخت مسکن دولتی وجود ندارد


وی در باره آینده صنعت سیمان و ساخت و ساز در کشور اظهار داشت: برای تامین یک میلیون مسکن در سال، مشکل تامین سیمان نداریم، زیرا برای یک میلیون مسکن ۲۵ تا ۲۰ میلیون تن سیمان نیاز است که اکنون با برخورداری از ۶۵ میلیون تن تولید، نگرانی بابت کمبود آن نداریم.

وی تصریح کرد: برای هر متر مربع ساخت مسکن چهار کیسه سیمان مصرف می‌شود که در بالاترین قیمت کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان و کیلویی یک هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر اضافه کرد: سیمان سهم عمده‌ای در بهای تمام شده مسکن ندارد و شبهه افکنی در باره تاثیر آن در قیمت مسکن به مثابه دادن کد غلط به مردم است، زیرا سهم سیمان در بهای تمام شده ساختمان کمتر از ۳ درصد است.

به گفته وی، در حال حاضر ظرفیت تولید مجموعه سیمان غدیر افزون بر ۹۰ درصد است.

سلیمیان افزود: در سه ماه گذشته، بازار صادرات کاهش پیدا کرده و قیمت داخلی روی صادرات هم تاثیر گذاشتخ بطوریکه در سال مالی گذشته فقط ۲۵ درصد از سیمان تولیدی کشور صادر شده است.

عضو انجمن صنفی سیمان کشور افزود: سیمان سپاهان رکود تولید پنج سال گذشته را در بین تولیدکنندگان سیمان کشور در اختیار داشت و راندمان تولید خود را از ۷۵ درصد در سه سال اخیر به ۸۵ درصد رساند.

وی افزود: این شرکت، موجودی راهبردی خود را حفظ کرده و تا پایان سال مالی بیش از ۸۰۰ هزار تن تولید داشته و توانسته است به ۱۱ کشور نیز سیمان صادر کند.

سلیمیان گفت: حاشیه سود این شرکت به نسبت سه سال گذشته از ۱۴ درصد به ۳۵ درصد رسیده و سیمان سپاهان با ظرفیت سه میلیون تن در سال نقش مهمی در توسعه اصفهان و استان‌های همجوار داشته است.

هفت کارخانه تولید سیمان در استان اصفهان هم اکنون با تمام ظرفیت خود مشغول تولید هستند، اما اخیرا با مشکل برق و گاز مواجه شده اند که اگر از هم اکنون فکری برای زمستان نشود باز با نوسان قیمت سیمان بدلیل قطعی گاز مواجه خواهند شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده