تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۲۹۰۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر:

عرضه سیمان در بورس دستاورد بزرگی است

‌می‌متالز - جلسه معارفه مربوط به شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا سلیمیان، مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر با اشاره به اینکه شرکت سرمایه گزاری غدیر یک شرکت چند رشته‌ای که یکی از رشته‌های آن مربوط به سیمان است، گفت:سرمایه شرکت ۳۳۵ میلیارد تومان است که در راستای استراتژی‌های شرکت تبیین شده است.

وی در ادامه افزود: ترکیب سهامداران تقریبا ۱۰۰ درصد برای شرکت توسعه سرمایه وصنعت غدیر است که ۴ شرکت سیمان سپاهان، دشتستان، کردستان و شرکت سیمان شرق دارد که بیش از ۱۰ درصد صنعت سیمان در این شرکت‌ها رقم می‌خورد همچنین سه شرکت زیر مجموعه وجود دارد که شامل شرکت نی ریز، ساروج بوشهر و خوزستان است که ۳۰ درصد سهام شرکت ساروج بوشهر برای شرکت سیمان غدیر است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت گروه هلدینگ غدیر یک ظرفیت ۸ میلیونی است، افزود: سیمان سپاهان که بزرگترین و دومین کارخانه سیمان کشور بین شرکت‌های بورسی است ظرفیت ۳ میلیون تنی را دارد که تقریبا یک سوم تولید آن صادر و شرکت‌های سیمان دشتستان و ساروج بوشهر و مانددشتی شرکت‌های صادرات محور هستند که عمده تولیداتشان صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت غدیر دومین شرکت به لحاظ تولید و به جهت ظرفیت سومین هلدینگ است، گفت: ظرفیت تولید کلینکر از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و هرساله افزایش دارد که در سال ۹۷ و ۹۸ به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و در سال ۹۹ به ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است و بین ۵ هلدینگ بزرگ کشور هلدینگ غدیر رتبه دوم و برای تولید کلینکر رتبه یک را دارد همچنین متوسط صنعت در سال۹۹، ۸۲ درصد ظرفیت کارکرد داشته، اما هلدینگ غدیر به بالای ۹۲درصد رسیده است.

سلیمیان گفت: استراتژی شرکت، حفظ موجودی کلینکر برای شرایط سخت است که بین ۴ هلدینگ برای ۷۲ ساعت موجودی کلینکر را حفظ کرده و موجودی کلینکر هلدینگ حدود یک و نیم میلیون تن است و هلدینگ غدیر برای حوزه صادرات برنامه‌های جدی دارد که شامل افزایش تعداد کشور‌های صادراتی که از ۱۶ کشور به ۲۲ کشور رسیده است و از یک میلیون و ۸۰۰هزار تن به ۲ و نیم میلیون تن رسیده است که بیش از ۳۵ درصد صادرات می‌شود و تقریبا ۱۵ درصد از ظرفیت صادرات متعلق به هلدینگ سیمان غدیر است که دستاورد بزرگی است از طرفی ۳۵ درصد تولید سیمان دشتسان و ۲۵ درصد سیمان کردستان صادر می‌شود ضمن آنکه سیمان مانددشتی بیش از ۶۰ درصد و سیمان شرق و سفید به ترتیب بیش از ۳۰ و۴۰ درصد صادرات دارند.

سلیمیان با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر روی صادرات افزود: درآمد عملیاتی تلفیقی در چند سال گذشته افزایش ۳۱ درصدی داشته چو سود آوری از ۱۳۰ میلیارد تومان به هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که افزایش ۱۰ درصدی و دستاورد بزرگی است، از طرفی افزایش ۳۵ درصدی برای سرمایه گذاری و سود خالص شرکت‌ها در ۵ سال گذشته رشد داشته داشته است. عرضه سیمان در بورس کالا هم دستاورد بزرگی است که در سه ماه گذشته حدود یک میلیون تن بوده که متوسط قیمت حدود ۴۴۵ هزار تومان و حدود ۴۴۰ میلیارد تومان فروش داشته، سهم هلدینگ غدیر از این عرضه ۱۴ درصدی بوده است.

سلیمیان در ادامه با اشاره به برنامه یک میلیون مسکن دولت گفت: مجموعه هلدینگ غدیر و صنعت سیمان کشور آماده کمک برای ساخت مسکن با ظرفیت‌ها بالای ۹۰ درصد است که در کنار دولت به تحقق این برنامه کمک می‌کنند.

وی افزود: صادرات سیمان بیش از ۳۵ درصد است که مقاصد توسعه‌ای را هدف گذاری کرده و موجب استمرار و ارزآوری می‌شود که حدود ۵۰ میلیارد دلار و ۱۵ درصد صادرات را داشتیم؛ دولت مشخص کرده که سیمان با قیمت گذاری دستوری با یک قیمت مناسب عرضه شود و درصد خاصی برای آن مشخص نیست و از طریق بورس کالاست.

وی در آخر افزود: برنامه‌های توسعه‌ای برای شرکت سپاهان برنامه تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تنی است که حدود ۵۰ میلیون دلار است ضمن اینکه برنامه توسعه ناوگان حمل ونقل را در دستور کار داریم و موضوع افزایش سرمایه هم مد نظر است که از محل اندوخته سرمایه خواهد بود و ۱۲ درصد از سهام عرضه می‌شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده