تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۱۱۱۸
کد خبر: ۲۴۸۶۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

سامانه جامع تجارت جای بهین‌یاب نشست/ خطر نفوذ دلالان به بازار فولاد

‌می‌متالز - دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: با تشکیل و توسعه سامانه جامع تجارت در وزارت صمت و ثبت هر سه عملیات تولید، عرضه و تقاضا، عملیات بازار قابل رصد و مدیریت است.

به گزارش می‌متالز، آنوش رحام با اشاره به حذف سامانه بهین یاب افزود: در حال حاضر هم سامانه بهین یاب حذف نشده است و انچه که در بخش عرضه محصول اولیه ورق اتفاق افتاده است روشی است که عملا سهمیه بندی یا کوپنی بودن ورق حذف شده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تصریح کرد: اگرچه ظرفیت سنجی سامانه بهین یاب خیلی شفاف بود و ظرفیت‌ها را نمایندگانی متشکل از وزارت صمت، شرکت فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل و بعد‌ها خانه صنعت ومعدن تعیین می‌کردند، اما بسیاری از تولیدکنندگان و واحد‌های تولیدی معتقد بودند سامانه بهین یاب بعنوان سامانه‌ای با ظرفیت هوشمند، شفافیت لازم را ندارد و باید سامانه‌ای جدید با شفافیت بیشتر ایجاد شود.

وی افزود: هدف اصلی وزارت صمت تسهیل شرایط برای خریداری بیشتر ورق برای واحد‌های فولادی است و اگر چنانچه واحد‌های تولیدی قصد داشته باشند ورق بیشتری خریداری کنند این امکان برای آن‌ها فراهم است، اما تا پیش از این، شرایط خرید به این شیوه از سایت بهین یاب برای آن‌ها امکانپذیر نبود و البته در حال حاضر بخشی از سامانه بهین یاب هم برای ثبت ظرفیت تولید استفاده می‌شود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اشاره به خرید افراد حقیقی با کد بورسی ادامه داد: سیاست جدید وزارت صمت فروش ورق و شمش فولادی واحد‌هایی است که محصولاتشان در بورس عرضه می‌شد، اما استقبالی از آن نمی‌شود لذا وزارت صمت خرید را برای افراد حقیقی که کد بورسی داشتند آزاد اعلام کرد و گفت واحد‌های غیر تولیدی هم می‌توانند این محصولات را خریداری کنند و این موضوع به سهمیه‌ها ارتباطی ندارد. اما نوردکاران با اعتراض با این موضوع معتقد بودند با این سیاست پای دلالان به بورس کالا باز خواهد شد و آن‌ها با خرید مواد اولیه محصولات فولادی عملا بازار و قیمت گذاری محصولات فولادی را در دست خواهند گرفت و نکته قابل توجه این است که وقتی صدایی از طرف بخش خصوصی بلند و یا به موضوعی اعتراض می‌شود به معنای تعارض با تولیدات و منافع واحد‌های تولیدی آنهاست.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده