تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۴۸۸۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد بازار آهن خام صادراتی کشور‌های حوزه CIS

‌می‌متالز - به گزارش منابع آگاه بازار، قیمت‌های آهن خام صادراتی در کشور‌های مستقل مشترک المنافع (CIS) در هفته منتهی به پنجشنبه (۳ فوریه) مجدداً افزایش یافت، این امر ناشی از عرضه‌های محدود و تقاضای زیاد از سوی تجار بود.

ارزیابی بازار آهن خام صادراتی

به گزارش می‌متالز، Fastmarkets قیمت آهن خام صادراتی با منگنز بالا بندر اصلی، کشور‌های حوزه CIS را ۵۳۵ – ۵۵۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه (در روز پنجشنبه) ارزیابی کرد که در مقایسه با ۵۱۰ – ۵۲۵ دلار در هفته گذشته، ۲۵ دلار افزایش یافت.

در همین حال، حمل و نقل محموله‌ها از نووروسیسک (بندر اصلی صادرات آهن خام از دریای سیاه در روسیه)، به دلیل وضعیت بد هوا و وزش باد‌های بسیار شدید تقریباً غیر ممکن است و تامین کنندگان معتقدند که حمل و نقل از این بندر حداقل سه هفته تاخیر خواهد داشت.

علاوه بر این، در اوکراین، تنها موجودی آهن خام برای بازار لحظه‌ای متعلق به یک تامین کننده ناشناس بود که آخرین فروش آن در اوایل هفته بین ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن فوب شنیده شد و البته پیشنهادات دریافتی این تأمین کننده برای آهن خام به ۵۶۰ دلار هم رسید.

یکی از تاجران فعال بازار آهن خام، در مورد میزان تقاضا و ارتباط آن با قیمت این محصول خاطر نشان کرد: «در حال حاضر، تنها، تقاضا از سوی برخی معامله گران (که در موقعیت و زمان مناسب خرید می‌کنند) صورت می‌گیرد و این امر قیمت آهن خام را بالاتر و بالاتر می‌برد، به طوری که برخی تاجران ادعا نموده اند که تا کنون چنین قیمت‌های بالایی برای رزرو آهن خام از سوی فولاد سازان نشنیده اند».

واکنش فعالان بازار نسبت به افزایش قیمت آهن خام

در بحبوحه افزایش قیمت آهن خام صادراتی، یکی از صادرکنندگان کلیدی این محصول از اوکراین به دلیل برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری در سه ماهه اول، از بازار لحظه‌ای خارج شد و البته منابع بازار معتقدند که فعالیت‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری ناشی از کمبود زغال سنگ کک است.

در این زمینه، صادرکننده فوق به Fastmarkets اعلام کرد: «در حال حاضر در بازار فعالیت خاصی نداریم و از این رو، میزان حجم صادرات ما در سه ماهه دوم محدود خواهد بود».

در همین حال، در ایتالیا خریداران اظهار نمودند که سطح قابل اجرا برای محموله‌های بزرگ ۵۶۰ – ۵۶۵ دلار در هر تن cfr یا حدود ۵۳۵ دلار در هر تن فوب است، اما هیچ پیشنهادی (برای این قیمت ها) در بازار شنیده نشد.

ارزیابی قیمت هفتگی Fastmarkets

ارزیابی قیمت هفتگی Fastmarkets برای آهن خام وارداتی، حدود ۵۶۰ – ۵۶۵ دلار در هر تن cfr ایتالیا (در روز پنجشنبه) بود، که از ۵۴۰ – ۵۵۵ دلار در هر تن (نسبت به هفته گذشته) افزایش داشت.

در عین حال، ارزیابی قیمت Fastmarkets برای بریکت گرم (HBI) بنادر ایتالیا، حدود ۵۰۰ دلار در هر تن cfr (در ۳ فوریه) بود که از ۴۸۰ – ۵۰۰ دلار در هفته قبل کاهش داشت.

ارزیابی مربوط به آهن خام صادراتی با منگنز کم بندر اصلی، کشور‌های حوزه CIS حدود ۵۹۰ – ۶۰۰ دلار در هر تن فوب دریای بالتیک (در روز پنجشنبه) بود که از ۵۶۰ – ۵۷۰ دلار نسبت به هفته قبل افزایش یافت. همچنین، برآورد‌ها از سطح بازار مطابق با روند صعودی عمومی در بازار جهانی و افزایشی است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده