تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۴۸۸۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چگونه می‌توان یک مهندس معدن موفق شد؟

‌می‌متالز - ذخایر بی‌شماری از مواد معدنی ارزشمند شامل فلزات، ذغال سنگ، نمک، رس و گرانیت در لایه زیرین پوسته زمین وجود دارد. مهندس معدن در فرایند‌های برنامه‌ریزی و مدیریت اکتشاف، استخراج و فرآوری این منابع معدنی به شیوه‌ای ایمن، به‌صرفه و دوستدار محیط‌زیست دخیل است.

به گزارش می‌متالز، مهندسان معدن برای اینکه بتوانند در شغل خود موفق‌تر عمل کنند، باید مجموعه‌ای از دانش‌ها و مهارت‌های لازم را داشته باشند. برای مثال باید علاوه بر داشتن دانش و مهارت‌های تخصصی در زمینه پروژه‌های معدنی، درباره برخی مطالب تخصصی رشته عمران، مکانیک سخت، زمین‌شناسی، مدیریت مالی، حقوق، نقشه‌برداری، مدیریت، محیط‌زیست و ایمنی و سلامت نیز اطلاعات کافی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم درباره مسوولیت‌هایی که یک مهندس معدن به عهده دارد صحبت کرده و مسیر موفقیت در این رشته تحصیلی را تشریح کنیم.


یک مهندس معدن به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟


برای موفقیت در این شغل تنها نمی‌توان به دانش تئوری رشته مهندسی معدن که در دانشگاه کسب شده است اتکا کرد. بلکه افراد باید مهارت‌های نرم دیگری را نیز در خود پرورش دهند تا بتوانند در موقعیت‌های شغلی این گروه شغلی با موفقیت عمل کنند. در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مهندس معدن موفق اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید برای تقویت مهارت‌های نرم در خود، از تست‌های شخصیت شناسی کمک گرفته و نقاط ضعف خود را بهبود دهید.

حل مساله


یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر مهندسی باید داشته باشد، توانایی حل مساله است. بخش مهمی از شغل مهندسان به ارزیابی موقعیت‌ها، شناسایی مسائل و یافتن راه‌حل اختصاص دارد. کارفرما‌ها از مهندسان انتظار دارند بتوانند موانعی را که در خلال فعالیت‌های روزمره به وجود می‌آید، برطرف کنند.

مهارت‌های کامپیوتری


فرقی ندارد قرار است در رشته معدن کار کنید یا هر رشته مهندسی دیگری؛ به‌هرحال برای اینکه بتوانید در شغل خود مؤثر عمل کنید لازم است کار با نرم‌افزار‌های کامپیوتری را بلد باشید. مهارت‌هایی مثل برنامه‌نویسی در تمام شاخه‌های مهندسی از جمله معدن ارزشمند بوده و می‌توانند موردتوجه کارفرما‌ها قرار بگیرند.

مهارت‌های ویژه صنعت



هنگام استخدام مهندس معدن، کارفرما باید بتواند توانایی او را در انجام امور تخصصی مربوط به صنعت بسنجد؛ بنابراین اگر سابقه کار در حوزه اکتشاف و استخراج معادن ندارید، قبل از هر کاری آگهی‌های استخدامی را مطالعه کنید تا از نیازمندی‌های بازار کار معدن مطلع شوید. همچنین به شما توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با بازار کار، در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید. جاب ویژن در این صفحه به آگهی‌ها و فرصت‌های شغلی مهندس معدن پرداخته (لینک صفحه) و دید خوبی از نیاز بازار به شما ارائه می‌کند.

مدیریت فشار‌ها


پروژه‌های مهندسی چالش‌های زیادی به دنبال دارند و پروژه‌های مهندسی معدن، بیش از هر رشته دیگری فشار کاری دارند؛ بنابراین یک مهندس معدن باید مهارت مدیریت استرس و شرایط سخت کار را در خود پرورش بدهد.


مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی


مهارت کار تیمی در شغل مهندسی بسیار مهم است. این مهارت به شما کمک می‌کند در مسیر شغلی خود موفق شده و با سایر افراد پروژه ارتباط مؤثری برقرار کنید.

خلاقیت


گاهی مسائل مهندسی پیش‌آمده جدید هستند و نمی‌توان باتوجه‌به تجارب قبلی برای آن‌ها راه‌حل پیدا کرد. در این مواقع ذهنیت خلاق را می‌توان به‌گونه‌ای با تجارب پیشین ترکیب کرد که راه‌حلی کاملاً جدید برای مساله ارائه شود. خلاقیت از جمله مهم‌ترین مهارت‌های مدنظر کارفرما هنگام بررسی کارجو‌ها است.

تحلیل ساختاری


یکی از نیازمندی‌های مشترک در مشاغل مهندسی، انجام تحلیل‌های ساختاری است. این مهارت شامل تشخیص و تلاش برای رفع فشار‌هایی است که ممکن است روی یک ساختار، تجهیزات یا ماشین‌ها به دلیل وجود شرایط یا طراحی‌های خاصی وارد شود. تجربه قبلی در زمینه تحلیل ساختاری می‌تواند شانس شما را برای استخدام بالاتر ببرد.

تعامل


وقتی وارد حوزه مهندسی می‌شوید، برقراری ارتباط با دیگران و مذاکره درباره برنامه‌ها یا طرح‌ها امری غیرقابل‌اجتناب است. به همین دلیل داشتن توانایی برقراری ارتباط شفاف در کار‌های تیمی مهندسی الزامی است. به‌خصوص وقتی قرار است با افرادی صحبت کنید که پیش‌زمینه مهندسی ندارند، دارا بودن این مهارت مهم‌تر هم می‌شود؛ چرا که باید بتوانید مطالب مهندسی را به روشی قابل‌درک به آن‌ها انتقال دهید.

توجه به جزئیات


وقتی در شغلی مثل مهندسی معدن کار می‌کنید که دقت، در آن اهمیت زیادی دارد، باید مهارت توجه به جزئیات و ریزبینی را در خود بیش‌ازپیش پرورش دهید. یک خطای بسیار کوچک در محاسبات، می‌تواند خود را در مسائل فنی پیچیده نشان داده و حتی منجر به بروز حوادث خطرناک و غیرقابل‌جبرانی شود.

تعهد به آموزش


در هر شغلی که وارد می‌شوید، باید از این واقعیت آگاه باشید که تکنولوژی‌ها و ابزار‌های تخصصی مربوط به آن کار هر روز در دنیا در حال تغییر هستند. توانایی یادگیری مداوم یکی از مواردی است که در دنیای امروز برای کارفرما‌ها ارزشمند است، چرا که نشان می‌دهد کارجو قابلیت این را دارد که خود را با تغییرات آینده به‌خوبی وفق داده و درصد بروز اشتباهات هم تا حد زیادی پایین می‌آید.

مدل‌سازی داده‌ها


جمع‌آوری داده‌ها و ایجاد مدل‌هایی که آن داده‌ها را تحلیل کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را ارائه کند در دنیای مهندسی بسیار رایج است. استخراج داده‌ها و مدل‌سازی صحیح آن‌ها می‌تواند از بروز هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری کند.

رهبری


ممکن است قرار باشد به‌عنوان مدیر در مشاغل مربوط به مهندسی معدن فعالیت کنید. حتی ممکن است مسوولیت مدیریت افرادی با موقعیت‌های شغلی متفاوت را به عهده بگیرید که درباره آن‌ها اطلاعات زیادی ندارید. یک مهندس باید توانایی انگیزه بخشیدن به افراد و رهبری آن‌ها را داشته باشد.

مسوولیت‌ها و وظایف مهندس معدن



ازآنجاکه مهندسان معدن در مراحل مختلفی از فرایند‌های معدنی دخیل هستند، مسوولیت‌های آن‌ها هم متفاوت است. برخی از وظایف مشترک عبارت‌اند از:

· ارزیابی محل‌های احتمالی وجود معدن

· برنامه‌ریزی نوع، اندازه، محل و نحوه ساخت معدن

· تخمین هزینه معدن‌کاوی و بازگشت سرمایه امکان‌پذیر

· طراحی معادن روباز و زیرزمینی با استفاده از نرم‌افزار‌های تخصصی

· توسعه تجهیزات معدنی

· برنامه‌ریزی و نظارت بر ساختار محورها، تونل‌ها و سیستم‌های تهویه معادن

· مدیریت فرایند‌های مته‌کاری، انفجار و سایر عملیات‌های معدنی

· نظارت بر کارایی، ایمنی و اثرات زیست‌محیطی معادن

· نظارت بر بازگردانی سایت معدن به حال اولیه پس از اتمام عملیات معدن‌کاوی

· حل مسائل مرتبط با محدودیت منابع طبیعی

· مدیریت تیم‌های چند عملکردی در پروژه‌های معدنی


یادگیری کدام نرم افزار‌های تخصصی برای مهندسان معدن ضروری است؟


نرم‌افزار‌های تخصصی معدن و زمین شناسی به شرکت‌های این حوزه در همه مراحل اکتشاف یک معدن، استخراج و فرآوری آن کمک می‌کنند. به کمک این نرم‌افزارها، کسب و کار می‌تواند اکتشاف و تولید مواد معدنی را مدیریت کرده، از نیروی انسانی و تجهیزات موجود به‌صورت بهینه استفاده کرده و در راستای اصول زیست‌محیطی و ایمنی و سلامت حرکت کند. در ادامه به برخی از بهترین نرم‌افزار‌های این حوزه اشاره می‌کنیم. یادگیری نحوه کار با این ابزار‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر شغلی خود موفق‌تر ظاهر شوید. ازآنجاکه کار‌های معدنی شامل فرآیند‌هایی پرهزینه هستند، استفاده از این نرم‌افزار‌ها پیش از شروع جدی کار الزامی است. این نرم‌افزار‌ها عبارت‌اند از:

· Surfer

· GEOVIA Surpac

· Datamine Discover Suite

· Groundwater Modeling System ۸.۰

· XLMiner

· AMT

· BIMS

· Carlson Basic Mining

· Coal Software & Systems

· CXL Pit to Port

جمع‌بندی


در این مقاله سعی کردیم به‌صورت خلاصه به بررسی مهم‌ترین نکاتی که برای تبدیل شدن به یک مهندس معدن باید بدانید بپردازیم. شرکت‌های مختلفی در ایران نیاز به استخدام مهندس معدن در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت‌های فرآوری مواد معدنی، شرکت‌های مشاوره معدنی، شرکت‌های نفت و گاز، پروژه‌های عمرانی مترو و راه‌آهن، شرکت‌های مشاوره و اقتصادسنجی معدنی، شرکت‌های تخصصی اکتشاف و استخراج معادن و شرکت‌های تولیدی اشاره کرد.

برای موفقیت در مسیر این شغل، پرورش یک سری مهارت‌های نرم و سخت توصیه می‌شود. بهبود مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مساله، یادگیری نرم‌افزار‌های تخصصی، یادگیری مداوم، مهارت رهبری افراد، کار با داده‌ها و تحلیل آن‌ها و خلاقیت از جمله موارد مهم برای یک مهندس معدن هستند.

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده