تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۸۰۱
کد خبر: ۲۴۸۹۵۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

ساخت فولاد هوشمند و استفاده بیشتر از EAF و قراضه فولادی

‌می‌متالز - به منظور توسعه صنعت فولاد، وزارت خانه‌های کشور چین ساخت کارخانه فولاد هوشمند، استفاده از کوره قوس الکتریکی و بهبود عرضه سنگ آهن را در دستور کار خود قرار داد.

دستور العمل چهاردهمین برنامه پنج ساله کشور چین

به گزارش می‌متالز، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت محیط زیست به طور مشترک دستورالعمل‌هایی را برای ارتقای توسعه با کیفیت بالا در صنعت فولاد تحت چهاردهمین برنامه پنج ساله این کشور (۲۰۲۱ – ۲۰۲۵) صادر کرده اند.

فعالان بازار اعلام کردند این صنایع اهداف جدیدی را برای صنعت فولاد ماموت این کشور تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده اند و به دنبال تغییر ساختاری آن به منظور پیشرفته‌تر شدن هستند.

اهداف تعیین شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین

یکی از اهدافی که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به همراه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت محیط زیست به طور مشترک تعیین کرده اند ساخت ۳۰ کارخانه فولاد هوشمند و ترویج فناوری پیشرفته است. برای تحقق این هدف از متالورژی هیدروژن، متالورژی کم کربن، ذوب فولاد تمیز، ریخته گری و نورد با تسمه استفاده خواهد کرد.

یکی دیگر از اهداف تعیین شده توسط صنایع ذکر شده ترویج تولید فولاد مبتنی بر کوره قوس الکتریکی است.

کوره‌های قوس الکتریکی (EAF=Electric Arc Furnace) بیش از ۱۵ درصد از کل تولید فولاد خام را تشکیل می‌دهند در نتیجه مصرف قراضه فولادی به بیش از ۳۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

همچنین وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به همراه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت محیط زیست ادغام صنعت را هم مورد هدف قرار دادند. ادغام کارخانه‌های نورد و کارخانه‌های کک سازی در پکن، تیانجین، هبی و مناطق اطراف با کارخانه‌های فولادی یکپارچه در دستور کار وزارت خانه‌ها قرار گرفت. از طرفی ادغام‌های بین منطقه‌ای و بین مالکیتی بیشتری رخ خواهد داد.

بهبود عرضه سنگ آهن نیز یکی دیگر از اهدافی بود که مد نظر این وزارت خانه قرار گرفت. به منظور تحقق این هدف ترویج توسعه معادن سنگ آهن داخلی و ایجاد ذخایر سنگ آهن در نظر گرفته خواهد شد.

آخرین هدف این برنامه مشارکتی تدوین شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به همراه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت محیط زیست تشویق واردات قراضه فولادی و استفاده از فلزات است. استفاده بیشتر از آهن خام، آهن اسفنجی، قراضه فولادی، بیلت و شمش فولادی از جمله مواردی است که به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده