تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۲۴۸۶۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

اهداف فولادی چین تا ۲۰۲۵

‌می‌متالز - سه وزارتخانه چین ازجمله کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و وزارت اکولوژی و محیط زیست به طور مشترک دستورالعمل‌های مفصلی را در ۷ فوریه درمورد دنبال کردن توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست در صنعت فولاد داخلی این کشور تا سال ۲۰۲۵ و برای تعیین پیک انتشار کربن این صنعت تا سال ۲۰۳۰ منتشر کردند.

به گزارش می‌متالز، این دستورالعمل با در نظر گرفتن معدود برنامه‌های توسعه‌ای است که توسط دولت مرکزی چین برای صنعت فولاد تا سال ۲۰۳۵ نهایی شده است و از جمله اهداف مشخصی است که ۸۰ درصد ظرفیت فولاد این کشور برای تکمیل اصلاح فرآیند آلایندگی کم، نیاز دارد.
از سوی دیگر مصرف انرژی آن‌ها به ازای هر تن تولید فولاد باید حداقل ۲ درصد و مصرف آب حداقل ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ کاهش یابد تا حداکثر انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ محقق شود.
علاوه بر این از صنعت فولاد چین درخواست شده سالانه حداقل ۳۰۰ میلیون تن قراضه در تولید فولاد مصرف کند که به موازات آن و تا سال ۲۰۲۵ فولادسازان کوره قوس الکتریکی EAF باید حداقل در ۱۵ درصد از کل تولید فولاد این کشور مشارکت کنند.
صنعت فولاد چین قرار است تا سال ۲۰۲۵ با تمرکز بر زنجیره‌های تامین چابک و بهینه، توسعه فناوری‌های پیشرفته، رقابت جهانی و انتشار کم آلاینده‌ها اصلاح شود.
این موضوع براساس بیانیه دستورالعمل مشترک وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین MIIT، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی این کشور NDRC و وزارت اکولوژی و محیط زیست آن MEE اعلام شده است.
جزئیات بیانیه این دستورالعمل به شرح ذیل است:

  1. کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) بیش از ۱۵ درصد از کل تولید فولاد خام را تشکیل دهند و تا سال ۲۰۲۵ سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن قراضه استفاده کنند.
  2. واردات محصولات نیمه نهایی از قبیل چدن، آهن اسفنجی (DRI)، قراضه، بیلت و انواع شمش تشویق و تقویت شوند.
  3. توسعه معادن سنگ آهن داخلی و همچنین مخلوط کردن و احداث تأسیسات ذخیره سازی در کنار بنادر و سواحل برای ایجاد عرضه پایدارتر سنگ آهن افزایش یابد.
  4. توسعه بیشتر بازار آتی سنگ آهن چین، از جمله اتخاذ مکانیسم‌های قیمت گذاری دقیق تر، نیز تقویت گردد.
  5. توسعه تمرکز بیشتر بر مالکیت در بخش فولاد کشور چین از طریق معاملات در حال انجام یا آتی بصورت ادغام و تملک (Merger & Acquisition) ادامه یابد.
  6. براساس این دستورالعمل هیچ ظرفیت جدید فولادی اضافه نخواهد شد و هیچ مجوزی تحت عنوان ذوب و ریخته گری، فروآلیاژ یا ماشین آلات ساخت و فرآوری اعطا نخواهد شد.
  7. تصمیم مذکور در راستای این موضوع صورت می‌گیرد که باید از تجدید حیات ظرفیت‌های فولادی منسوخ شده جلوگیری شود و همه جابجایی ظرفیت‌های فولادی قدیمی با جدید باید از قوانین مرتبط تبعیت کنند.
  8. در چند سال آینده چین موقعیت‌های مکانی ظرفیت‌های فولادی که قادر به تحقق اهداف کاهش ظرفیت نیستند را بهینه خواهد کرد.
    از سوی دیگر چین ظرفیت‌های فولادی در نواحی شهری را اصلاح خواهد کرد و ارتقا انتشار آلاینده‌های
  9. کم را در اولویت قرار خواهد داد تا واحد‌هایی که قادر به رعایت استاندارد‌های صنعتی مربوطه نیستند یا فاقد رقابت می‌باشند، تعطیل شوند.
  10. پکن خواستار افزودن ظرفیت‌های فولاد به روش کوره قوس الکتریکی در برخی مناطق شهری به شرط رعایت تمام الزامات زیست محیطی، صرفه جویی در انرژی و همچنین نزدیکی به مناطق عرضه قراضه فولادی به لحاظ جغرافیایی است.
  11. چین تا سال ۲۰۲۵ باید تعادلی پویا در تقاضا و عرضه فولاد ایجاد نماید و کارخانه‌های فولاد داخلی برای افزایش توان تولید محصولات با کیفیت بالا از طریق سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و همکاری با بنگاه‌های بالادستی و پایین دستی مورد حمایت قرار بگیرند.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده