به گزارش میمتالز، علی محمد زنگانه روز پنجشنبه اظهارداشت: فارغ از ظرفیتهای ذاتی گلستان در زمینه صادرات به ویژه تولید حدود پنج میلیون تن محصولات کشاورزی، برخی ویژگیهای جغرافیایی گلستان را به یک مرکز اثرگذار در حوزه صادرات تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بنادر واقع در سواحل جنوبی خزر ظرفیت پذیرش بار تا ۳۰ میلیون تن بار در سال را داراست که اصلاح مسیر ریلی و توسعه مسیرهای جدید از جمله اینچه برون - شاهرود کریدور اقتصادی شمال به جنوب را صدها کیلومتر کاهش میدهد.
زنگانه یادآور شد: کمتر شدن بعد مسافت در جابجایی کالا، قیمت تمام شده کالاها را کاهش میدهد و این امر رغبت تجار و بازرگانان را برای استفاده از مسیر ریلی ایمن و کم هزینه راه آهن را بیشتر میکند.
وی با اشاره به درپیش بودن سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان تصریح کرد: تلاش میشود با ارایه یک طرح جامع مسوولان ارشد کشور را برای اختصاص اعتبار مکفی برای ایجاد و توسعه مسیر ریلی اینچه برون - شاهرود را محقق کنیم.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این پیوند معتقد است: زیرساختهای شبکه ریلی گلستان متناسب با ظرفیتها و استعدادهای بالقوه برای حمل و نقل کالا و صادرات نیست.
رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به مسیر ریلی موجود از شمال به جنوب یادآور شد: برای ارتباط و ایجاد کریدور شمال- جنوب و اتصال به آبهای آزاد و اروپا، باید مسیر ریلی از سمت شاهرود و سمنان ایجاد شود، زیرا مسیر فعلی از سمت مازندران طولانی بوده و برای تجار صرفه اقتصادی ندارد.
سنگدوینی ادامه داد: در سفر رییسجمهور به روسیه، مقرر شد که روسها در راه آهن ایران سرمایه گذاری کنند و در این صورت شرایط بهتر شده و تحول عظیمی ایجاد میکند.
به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی استان گلستان مسیر ریلی استان به دلیل عبور از "گدوک" در شرایط فعلی به هیچ وجه توجیه ندارد مگر اینکه صاحب کالا مجبور شود، زیرا بار از بندر امام (ره) و از مسیر ریلی موجود کمتر از ۲۰ روز به مقصد نمیرسد و زیرساختهای لازم برای تسریع در این امر هم وجود ندارد.
علی محمد چوپانی اضافه کرد: در دنیا به طور عموم حمل و نقل ریلی ۵۰ درصد هزینه حمل و نقل کامیون است لذا در کشور ما تا کارخانهها مجبور نباشند بار را با ریل حمل نمیکنند، زیرا بار با کامیون زودتر به مقصد رسیده و هزینه کمتری هم دارد.
نایب رییس اتاق بازرگانی گلستان هم گفت: وقتی امکانات و زیرساختهای ریلی برای بازارهای داخلی و خارجی وجود داشته باشد، هزینهها کاهش خواهد یافت.
امیریوسفی اظهارداشت: خط ریلی اینچه برون و گمرک و خط ارتباطی که با آن کالاها را به چین و کشورهای آسیای میانه و روسیه حمل میشود که میتواند در صادرات کالا موثر باشد و هزینهها را کاهش دهد، اما لازمه آن این است که واگنهای مجهز و استاندارد داشته که شرایط نگهداری کالا را تا رسیدن به مقصد فراهم کنند.
گلستان به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی که به تنهایی هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهان را در خود جای داده و خاک مستعد برای کشت و تولید حدود ۹۵ نوع محصول زراعی و باغی، در زمره مناطق و قطبهای مهم تامین امنیت غذایی پایدار کشور است.
به اعتقاد کارشناسان کشاورزی حجم ۵.۵ میلیون تنی تولیدات زراعی گلستان به راحتی قابلیت ۲ برابر شدن را دارد که با رفع برخی بروکراسیهای اداری، توسعه آموزش و زیر ساختهای کشاورزی و توسعه مراکز تحقیقاتی و بهبود دانش فنی و رعایت توصیههای کارشناسان این امر محقق خواهد شد.
در گلستان که اقتصاد اصلی آن برپایه کشاورزی استوار است، ۴۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آن در بیش از هزار روستا و آبادی، مستقر هستند.