تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۵۰۰۶۶
سرویس خبر : صنایع کوچک
با تصویب هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دستور کار قرار گرفت:

ایجاد دو ناحیه صنعتی و توسعه دو شهرک و یک ناحیه صنعتی در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، قزوین و همدان

‌می‌متالز - در آخرین نشست هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد دو ناحیه صنعتی جدید و توسعه دو شهرک و یک ناحیه صنعتی درحال بهره برداری در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، قزوین و همدان به تصویب مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید.

به گزارش می‌متالز، نواحی صنعتی "آسمان آباد" به مساحت ۲۲.۳ هکتار در شهرستان چرداول استان ایلام و "یان چشمه" به مساحت ۳۰ هکتار در شهرستان بن استان چهارمحال و بختیاری، از جمله نواحی صنعتی جدیدی هستند که ایجاد شده و به جمع یک هزار و ۲۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب کشور می‌پیوندند.

همچنین با تصمیم هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توسعه شهرک‌های صنعتی "حیدریه" به مساحت ۳۰ هکتار در شهرستان تاکستان استان قزوین، "فردانبه" به مساحت ۱۲ هکتار در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری و ناحیه صنعتی "بوعلی ۳" به مساحت ۳۴۰ هکتار در شهرستان همدان استان همدان از دیگر شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضا محوری هستند که توسعه پیدا می‌کنند.

با ایجاد دو ناحیه صنعتی جدید و توسعه دو شهرک و یک ناحیه صنعتی درحال بهره برداری در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، قزوین و همدان، بیش از ۴۳۴ هکتار به مساحت اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود تا شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های مذکور بتوانند با جذب سرمایه گذار، نسبت به رونق تولید و ایجاد شغل پایدار در سطح آن مناطق اقدام نمایند.

گفتنی است، از ابتدای سال جاری تا کنون، ایجاد یا توسعه ۴۵ شهرک و ناحیه صنعتی در ۲۳ استان کشور به وسعت بیش از هفت هزار هکتار به تصویب هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسیده است که برای طی فرآیند تصویب نهایی به مراجع قانونی ذیربط ارسال شد.

شایان ذکر است، با تهیه و ارسال گزارش فنی و اقتصادی ضرورت ایجاد و مکان یابی شهرک یا ناحیه صنعتی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی هر استان و پس از بررسی و بازدید میدانی کارشناسان معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گزارش اظهار نظر کارشناسی به هیأت مدیره ارائه و در صورت تأیید مورد تصویب قرار می‌گیرد.

مطابق ضوابط و مقررات قانونی، مصوبه هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی بالای ۵۰ هکتار باید به تصویب مجمع عمومی این سازمان متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و سپس با بررسی و تأیید کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دفتر هیأت دولت، مورد تصویب هیأت وزیران قرار گیرد.

همچنین به استناد مفاد قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی، مصوبه هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌های استانی تابعه، شرط لازم برای تصویب نواحی صنعتی جدید با وسعت زیر ۵۰ هکتار است و در عین حال تصویب نهایی آن مشروط به تأیید و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان می‌باشد.

مطابق ضوابط و مقررات قانونی و مفاد بند (۸) قانون راجع به تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران موظف است با توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و با تصویب هیأت دولت برای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی اقدام لازم را انجام دهد. همچنین مجمع عمومی شرکت‌های تابعه (هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) می‌تواند با توجه به نیاز و ضرورت نسبت به توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب اقدام نماید.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۶ شهرک و ۳۲۶ ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۹۶ هزار و ۸۴۱ قرارداد منعقده و بهره برداری از ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۸۲ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۱ هزار و ۹۱۰ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده