تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۵۰۲۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امسال بیش از چهار میلیون تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شد

‌می‌متالز - ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان گفت: چهار میلیون و ۲۹۴ هزار و ۲۸۸ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۸۵۴ دلار از ابتدای سالجاری تاکنون از طریق گمرکات این استان به کشور‌های مقصد صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی خاشی روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۵ درصد و از لحاظ وزن ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد و بازارچه‌های مرزی پیشین راسک، گمشاد هیرمند، کوهک و جالق سراوان و ریمدان چابهار انجام شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای امسال هفت هزار و ۶۴۲ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۲۱۸ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۳۲۲ دلار به وزن افزون بر یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۸۴۰ تن صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۴۵ درصد، از نظر ارزش ۳۶ درصد و از نظر وزن یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان و کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز، کشمش تیزابی، انگور تازه، بیسکوییت و تافی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، آلو، سیب درختی و سایر محصولات کشاورزی بوده و عمده این اقلام به کشور‌های پاکستان، افغانستان، عمان، امارات متحده عربی، هند و روسیه صادر شده است.

خاشی با اشاره به صادرات کالا‌های اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات این استان در بازارچه‌های مرزی گفت: تعداد اظهارنامه ارائه شده ۴۰ هزار و ۶۴۲ فقره به ارزش یک میلیاردو ۲۸۴ میلیون و ۴۷ هزار و ۵۳۲ دلار به وزن بیش ازسه میلبون و ۱۲۴ هزار و ۴۴۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۷ درصد، از نظر ارزش ۳۴ درصد و از نظر وزن ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی یادشده شامل مشتقات نفتی، گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

مدیرکل گمرک زاهدان با اشاره به واردات قطعی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تعداد چهار هزار و ۵۹۷ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیاردو ۲۷۰ میلیون و ۵۵۳ هزارو ۶۶۱ دلار به وزن ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۱۲ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۳۸ درصد، از نظر ارزش ۷۸ درصد و از نظر وزن ۸۶ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل برنج، گندم، جو دامی، ذرت دامی، دانه جو دامی، انبه، شکر، کنجد، لوازم یدکی، لوازم خانگی، پارچه، چتایی، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین، دستگاه‌های خنک کننده هوا، نارنگی، موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که از کشور‌های روسیه، آلمان، دانمارک، استرالیا، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، تایلند و چین وارد شده است.

خاشی با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۸ هزارو ۷۳۵ نفر مسافر ورودی و ۷۸ هزار و ۷۰ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری استان بهره‌مند شدند.

وی گفت: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۲ درصد و خروجی ۱۰۱ درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرز‌های مجاز سیستان و بلوچستان تردد کرده اند.

خاشی بیان کرد: در۱۰ ماهه امسال ۱۷ هزارو ۸۹۹ فقره اظهارنامه به تعداد ۳۲ هزارو ۴۹۳ دستگاه کامیون به وزن ۶۴۹ هزارو ۹۴۲ تن شامل گندم، برنج، تخم زیره، ادویه، قند و شکر از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشور‌های هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و امارات متحده عربی ترانزیت شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۴۷ هزارو ۶۴۷ دستگاه کامیون و ۹۸۶ دستگاه واگن به وزن ۹۵۲ هزارو ۹۴۹ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، فوفل، چای سیاه، پارچه، گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل خورشیدی، کانتینر خالی، گوگرد، نمک قرمز، پودر تالک، جامبو بگ، میوه و لاستیک از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشور‌های هند، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، آذربایجان و روسیه ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۴ درصد افزایش داشته است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده